Női vezetők a világ legnevesebb múzeumainak élén

Nemrégiben bombaként robbant a hír a műkedvelők körében: Emmanuel Macron francia államfő kinevezte a Louvre első női igazgatóját. Laurence des Cars ezzel belépett a női múzeumigazgatók rövid, ám patinás sorába.

A korábban az Orsay Múzeum, majd a Musée de l’Orangerie igazgatójaként tevékenykedő des Cars elkötelezett csodálója a 19-20. századi képzőművészetnek. A szeptember elsejével munkába álló kurátor első tevékenységeként szeretne egy új részleget létrehozni a bizánci és keleti keresztények művészetének, vezetésével a Louvre eddigi nyolc állandó kiállításra így kilencre bővül. 

3aa029ed 554a 48df 8d90 791cf13c207c
Laurence des Cars
Kép forrása: YouTube

Az államfő választása – az elnöki hivatal tájékoztatása szerint – azért esett des Cars-ra, mert nemzetközileg elismert kurátor, aki az Orsay-ban végzett munkája során kiemelkedő eredményeket és látogatottságot ért el, valamint ismerősen mozog a múzaumban is, 2007 és 2014 között ugyanis részt vett a Louvre Abu Dhabiban nyíló részlegének előkészítésében.

Az igazgatói posztra beadott pályázata a világ sokszínűségére épült. Munkájában kiemelte, hogy egy olyan múzeum létrehozása a célja, ami rezonál a társadalom folyamatos változásaira, illetve előtérbe helyezi a nőket a gyűjteményekben. Des Cars kiemelt figyelmet akar fordítani a műtárgyak származási helyére, és a társadalmi viták részesévé kívánja tenni a francia múzeumot. 

Frances Morris, Tate Modern

Hasonló elveket vall a Tate Modern első női igazgatója, Frances Morris is. Morris 1987-ben csatlakozott a Tate Galéria csapatához.  2000-ben, a Tate Modern megnyitásakor kezdetben a kiállítások vezetőjeként tevékenykedett, majd 2016-ban kapta meg igazgatói kinevezését.

E72d1e87 B68b 467e A775 F486ac6be348
Frances Morris
Kép forrása: Youtube

Morris irányítása alatt a Tate Modern a művészet új keretrendszerének felállítására és az alkotó-múzeum-befogadó közti határok ledöntésére törekszik. Vezetőként fontosnak tartja a diverz hátterű művészek alkotásainak reprezentációját a múzeumban. Nem titkolja: igyekszik ledönteni a fehér férfi művész illúzióját. 

Három alkotó — Louise Bourgeois, Yayoi Kusama és Agnes Martin — kiállításainak is ő volt a kurátora, mert igazgatóként kötelességének érzi a nemzetközi női művészek felkarolását és műveik bemutatását a múzeumban. “A látogatók, és a támogatók elismerése sok lehetőséget és emlékezetes élményt nyújt” – nyilatkozta egy, a kinevezésekor vele készült interjúban. 

Kaywin Feldman, National Gallery of Art

Szintén a diverzitás híve a washingtoni National Gallery of Art élére kinevezett Kaywin Feldman is. A 2018-ban beiktatott Feldman megválasztásakor azt nyilatkozta: “Bízom benne, hogy mind idehaza, mind nemzetközileg változnak trendek, és egyre több női múzeumigazgatót köszönhetünk majd köreinkben.” 

Ff620cf2 F412 4ecb 87e3 8a89fea3b001
Kaywin Feldman
Kép forrása: Youtube

Feldman korábban a Minneapolis Institute of Art igazgatójaként megduplázta az intézmény látogatóinak számát, erősítette a múzeum digitális szolgáltatásait, valamint fontosnak tartotta az intézmény és közönsége kapcsolatának javítását. Előbbi tette nagyban befolyásolta kinevezését, mivel a jelöltek közül egyedül ő bizonyult előretekintőnek az elektronika területén. 

“Azért vagyok a szakmában, mert hiszem, hogy a kultúra képes megváltoztatni az ember világnézetét” – nyilatkozta nemrégiben. 

Bízzunk benne, hogy a női múzeumigazgatók kinevezési hulláma ezzel nem ér véget, hiszen ahogy a fenti példákból remélhetőleg kitűnik: a világ bizonyos tekintetben megérett a nők vezetésére. 

Borítókép forrása: Pixabay.com

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Tippek az orchidea gondozásához