A bolygónkon bekövetkező, az emberiség számára tapasztalható negatív hatások egy része törvényszerűen bekövetkeznek, mert maga a Föld is folyamatosan változik. Csakhogy a negatív irányba való elmozdulást az emberi tevékenység felgyorsította és fel is erősítette. Nem csoda, hogy az egyes iparágak nagyobb márkái is a fenntarthatóságért fáradoznak.
Ha környezetvédelemre és fenntarthatóságra gondolunk, akkor elsődlegesen a nagy ipari gyárak munkája jut eszünkbe. Kevesen gondolunk arra, hogy a divatipar is egyike azoknak, amely komoly környezeti ártalmakat okozhat.
Hogyan szennyezi a környezetet a divatipar?
A textilgyártás során felhasznált nagy mennyiségű víz, vegyi anyagok, festékek és energia jelentős környezetromboló hatással bír. A hagyományos textilgyártási folyamatok során keletkező vegyszerek és szennyezőanyagok beszivároghatnak a környező talajba, a vízbe és levegőbe, amely azokat károsítja. Az üvegházhatást okozó gázok, a szén-dioxid és más szennyezőanyagok is hozzájárulnak a klímaváltozáshoz, a környezet károsításához.
A ruhákhoz és a kiegészítőkhöz felhasznált gyöngyök, kövek, más díszítő elemek kitermelésével mi mutatósabbá válhatunk, de ez egyben a környezet kizsákmányolását is jelenti. Nemcsak a kitermeléssel ártunk a növény- és állatvilágnak, hanem a szennyezőanyagok kibocsátásával.
A divat menő, de nagy mennyiségű hulladékot is termel. Gondoljunk csak a kidobott vagy nem eladott ruhákra, a gyártási hulladékra és a csomagolásra. A trendek gyors változása a fogyasztói igényekre is hatással van és az olcsó tömegtermeléssel csak a gyorsabb elhasználódást segítjük és a még nagyobb környezeti terhelést.
A fenntarthatóság is egy cél
Azon túl, hogy a divat folyamatosan változik, most már az is nagyon fontos szempont a nagy luxusmárkák esetében is, hogy fenntartható módon szolgálják ki az igényeket. Ez a hozzáállás egyre inkább terjed és ezáltal a felhasználókat is efelé irányítják. Természetesen nemcsak abban mutatkozik meg, hogy az állati eredetű szőrmék és bőrök használatát kiiktatták a készülő kollekciójukból, hanem abban is, hogy a tervezés, a gyártás és az értékesítés során is hangsúlyt kap a környezetvédelem. Ennek érdekében környezetbarát vagy organikus, esetleg újrahasznosított anyagokat használnak fel.
Az iparág fejlődésével és azon vállalkozással, hogy megpróbálják csökkenteni az ökológiai lábnyomukat, segíthetnek a fenntarthatóság javításában. Mindez megmutatkozik az energiatakarékosságban, a hulladék minimalizálásában, az újrahasznosításban.
Ugyanakkor kihagyhatatlan, hogy az emberi oldalát is figyelembe vegyék. A fenntarthatósághoz hozzátartozik az etikus munkakörülmények biztosítása, és az etikus gyártási folyamatok is. Ez azt jelenti, hogy méltányos munkabért fizetnek és biztonságos körülmények között dolgozhatnak.
A fast fashion kiszorításával sem oldódik meg a gyártás káros környezeti hatása. Habár a fiatalok nagyja már fontosnak tartja a fenntartható márkák jelenlétét és szempont vásárlásaik során, teljesen fenntartható anyag még nincs. Azaz minden termék gyártása jár valamilyen környezeti szennyezéssel. A cél tehát az, hogy megnöveljék a termékek élettartamát, csökkentsék a hulladék mennyiségét, amelyben az újrahasznosítás is fontos szerepet kap.
Digitális divat
A fenntarthatóság érdekében egyre nagyobb létjogosultsága van az online jelenlétnek is. A modernizáció bevonásával ugyanis egyre többen jelentetnek meg digitális kollekciót. A Ralph Lauren luxusmárka a Zepeto nevű közösségi oldal avatárjai számára tervezett öltözékeket, de a Zepeto dolgozott már együtt a Guccival is, amelyik pedig a Roblox nevű játékban tette elérhetővé a Gucci Gardent, ahol vásárolni is lehetett.
Egyre valószínűbb, hogy a kiterjesztett valóság (is) vár ránk. Nagy esélye van annak, hogy a jövőben nemcsak a személyes megjelenésünkre fogunk annyira figyelni, hanem a különböző digitálisan létező világunk karaktereire is.
Fenntarthatóság a sztárok körében
A hírességek nagy hatással lehetnek ránk munkájukkal is, de megjelenésük, viselkedésük legalább annyira befolyásolja megítélésünket. Egyre többen gondolják szívügyüknek a környezetvédelmet, a fenntartható divatot, hogy ezzel is felhívják erre a szemléletre az emberek figyelmét. A zöld életmód egyre divatosabb, amelybe a megjelenés is beletartozik. A zöld divat ugyanis a divatcégek környezetkímélőbb üzemmódra való átállását jelenti. Ehhez csatlakozott már az Oscar-díjas Leonardo DiCaprio, aki az Allbirds nevű, cipőket gyártó márkába fektetett be. A híres tudóssal, Jane Goodallal karöltve olyan vegán kollekcióban gondolkodtak, amelynek bevételét a főemlősök megmentésére fordítják.
Olivia Wilde társalapítója a Conscious Commerce nevű vállalkozásnak, amelynek fő célja az etikus forrású termékek támogatása. Ugyanakkor használt ruhákból összeállított kollekciójával, a ThredUp-pal is a fenntarthatóságot szolgálja.
Kate Hudson környezetbarát márkákat bocsátott útjára (Fabletics, Hayppy X Nature) és Emma Watson is dolgozott már a fenntartható divatért úgy, hogy etikus kollekciót adott ki a kezei közül.
A sztárok tehát hírnevüket is felhasználhatják azért, hogy nagyobb figyelmet kapjon a fenntarthatóság, mindegy, hogy saját brandet hoznak lére, vagy egy már meglévő kezdeményezéshez csatlakoznak.
Egyelőre még csak mítosz a fenntartható divat!?
Egyre több nagy divatmárka sorolja magát a fenntarthatók közé, azonban átláthatatlan kapcsolataik és a nagyobb bevétel elérése miatti vágy mindezt felülmúlja és ugyanúgy hatalmas ökológiai lábnyomot hagynak maguk után. Clare Farrell maga is divattervező, ugyanakkor környezetvédelmi aktivistaként is ismert, aki csatlakozott az úgynevezett zöld trendhez és a klímakatasztrófa elleni küzdelemben fontos szerepe van. Saját szavai szerint
A legtöbb márka akkor lenne fenntartható, ha bezárnának, és helyette csatlakoznának az ellenálláshoz.
A divattervező szerint minden márkának át kellene gondolnia, hogy amit tesz, az a világot jobbá teszi-e vagy sem. Ha nem, akkor azonnal abba kellene hagynia a működését, így a divatiparban jelenlevők száma csökkenne, a bolygónk is némileg fellélegezhetne.
A fenntarthatóság nemcsak a márkák tervezésével, gyártásával és értékesítésével függ össze, hiszen szükség van a vásárlókra is. Legalább akkora jelentősége van annak, hogy a vásárlás tudatos legyen, mert csökkenteni lehet a felesleges felhalmozást, a hulladéktermelést, amely előbb vagy utóbb a gyártásban is megmutatkozna.
Nem ülhetünk karba tett kézzel és várjuk azt, hogy valami csoda folytán a Föld „meggyógyul”. Talán már így is elkéstünk minden cselekedetünkkel? Akkor is tennünk kell valamit, hogy mentsük a még menthetőt.