Barion Pixel Éteri hatást nyújtott Beyoncé a Renaissance Tour amszterdami állomásán a hétvégén – Coloré

Éteri hatást nyújtott Beyoncé a Renaissance Tour amszterdami állomásán a hétvégén

2023. 06. 19.

Kevésbé az eddig megszokott diszkós, mint inkább éteri hatást teremtett hétvégi, amszterdami fellépésén Beyoncé, aki ezúttal (stílusosan) egy holland tervező kreációjában lépett színpadra. A Renaissance Tour során Queen-B ügyel arra, hogy megjelenésével mindig az adott ország tervezői előtt tisztelegjen, így bátran mondhatjuk, hogy van mit tanulni tőle divatdiplomácia terén.

Mióta Beyoncé májusban útjára indította Renaissace Tour elnevezésű, 51 desztinációból álló turnéját a világban, nemcsak hangjával és elképesztő performanszával, hanem gyönyörű ruhakreációival is elkápráztatja a közönséget. A „Reneszánsz turnéként” lefordítható rendezvénysorozat elnevezése nem a véletlen műve, hiszen Beyoncé ezúttal soha nem látott magasságokba emeli az állandó megújulás fogalmát, amely egyébként régóta népszerű gondolat a női popsztárok körében. 

Az énekesnő ezidáig olyan neves tervezők és divatházak ruháit viselte már a színpadon, mint például MuglerAlexander McQueen vagy Balmain, akik (természetesen) személyre szabott alkalmatosságokkal látták el a többszörös Grammy-díjas énekesnőt. A turné a reneszánsz kor báltermi ihletésű hang- és vizuális esztétikájára épül, ugyanakkor a háttérben már gyakran megjelennek a marginalizált drag és queer kultúra jellegzetes motívumai és szimbólumai is.

A június 18-i, amszterdami show-ján kevésbé az eddig megszokott diszkós, mint inkább éteri hatást keltett az énekesnő, amikor a Dangerously in Love nyitószámmal lépett a színpadra: Beyoncé ezúttal a futurisztikus alkotásairól ismert holland tervező, Iris van Herpen kreációját viselte a reflektorfényben.

Beyoncé és a flamand avantgard

Van Herpen leginkább kísérletező hajlama és szoborszerű, avantgard stílusa miatt lehet ismert a nagyérdemű előtt. Akárcsak a megboldogult Issey Miyake, úgy van Herpen is új szövetek felfedezése által éri el az emlegetett éteri hatást: gyakran keresztezi egymással az acélt és a selymet vagy épp vasreszeléket, amiket gyantával egységesít. A holland nem először dolgozott együtt az énekesnővel: többek között ő tervezte a Mine című klip egyik outfitjét is Beyoncénak az emlegetett amszterdami fellépés előtt. 

Beyoncé, Renaissance Turné, Amszterdam
Kép forrása: Kevin Mazur/Getty Images

A Vogue szakértői szerint Iris van Herpen vasárnap debütált kreációja a meztelenség illúzióját kelti, ezt azonban (szerencsére) megtöri a ruha ezüstszínű, pikkelyszerű kialakítása és túlméretezett gallérja. Ahogy a képen is látható, a testhezálló alkotást a karoknál egy hozzácsatolt, gyöngyházfényű köpeny töri meg, amely mozgás közben szárnyszerűen áramlott az énekesnő alakja körül a lengedező szélben. Ugyan stílusában van Herpen kreációja némileg elütött a korábbi, diszkós outfitektől, ettől még ugyanúgy beleillett Beyoncé turnéjának díszletei közé. 

Érdekesség, hogy az énekesnő nem első alkalommal választott olyan tervező munkái közül, aki otthonának tudja és nevezi a turné adott állomását. Franciaországban például Jacquemus kreációját viselte (a tervező ugyan már régóta Amerikában székel, mégis franciának, pontosabban marseillesinek tartja magát), de Alexander McQueenDavid Koma és Robert Wun tervezőkkel is hasonlóan járt el. Öt napos, londoni tartózkodása alatt Stella McCartney kreációival játszotta el ugyanezt, míg Barcelonában egy személyesen a számára készített Fendi ruhában lépett a színpadra, amelyet Antonio Lopez spanyol művész mintáival egészítettek ki. 

Beyoncé, Renaissance Turné, London
Beyoncé a Stella McCartney által tervezett ruhában is elképesztően festett május 30-án, Londonban Kép forrása: Kevin Mazur/Getty Images

Persze, korántsem újdonság, hogy valaki a divatot egyfajta médiumként aknázza ki, ám ez általában a királyi családok nőtagjaira, politikai személyiségekre, esetleg azok feleségeire, semmint popsztárokra jellemző. (Utóbbira jó példa lehet Jill Biden, vagy eggyel korábbi elődje, Michelle Obama is.) 

Bátran kijelenthetjük, hogy a diplomáciai érzékkel öltözködő, 300 millió követővel rendelkező Beyoncé afféle „államfői” feladatot lát el a turnéja során: outfitjein keresztül képes felerősíteni azokat a nemzetközi hangokat, amelyeket csak ritkán hallunk, különösképp a koronavírus-járvány utáni környezetben. Két évvel ezelőtt például elképzelhetetlen lett volna egy több ezer embert összehozó, világkörüli turné, Beyoncé tehát nemcsak az öltözködésével teremt harmóniát és okoz örömet a rajongóknak, hanem a koncert, mint közösségi élmény által is. 

Források: Vogue.comVogue.com
Borítókép forrása: Kevin Mazur/Getty Images