Ezért sportolj kismamaként is

2022. 10. 13.

Minden kismama számára nagyon fontos, hogy fokozott odafigyelés mellett, de mindenképpen válasszon egy olyan mozgásformát, ami átmozgatja az izomzatot és megnyugtatja a lelket. A rendszeres testmozgás adta állóképesség akár a szülésben is nagy segítséget nyújthat.

A várandósság alatt a legtöbb kismama még sétálni is alig mer elindulni, sőt vannak, akik úgy hiszik, hogy ilyenkor minden testmozgás káros az anya számára, hiszen áldott állapotban a pihenés az egyetlen feladata a nőknek. Ez viszont tévhit, hiszen a terhesség természetes állapot, nem pedig betegség, így semmi sem indokolja, hogy egy állapotos nő passzívabb életet éljen, mint azelőtt.

kismama
Semmi sem indokolja, hogy egy állapotos nő passzívabb életet éljen, mint azelőtt. / kép forrása: Shutterstock / Puzzlepix

Természetesen az első 10-12 hétben érdemes mindenből visszavenni egy kicsit ,mert ezek alatt a kritikus hetek alatt történik a legtöbb vetélés. Az első trimeszter tulajdonképpen csak arról szól, hogy a kismama megpróbálja felfogni, hogy mi is történik a testében.

A rengeteg változás fizikailag is nagyon megterhelő, így teljesen érthető, ha valaki ilyenkor rá sem tud nézni az edzős szettjére, és úgy érzi, képes lenne átaludni az egész napot. Ám a második trimeszterben a legtöbb kismama “visszatér az élők sorába”, újra megtelik energiával, és mivel még a pocakja sem túl nagy, kényelmesen végezheti a kedvenc mozgásformáját.

A második trimeszterben mindenképpen érdemes választani egy olyan mozgásformát, ami örömet okoz és energizál, hiszen nagyon fontos, hogy ne csak a lelket erősítsük meg a szülés idejére, hanem a testet is. Az aktívan tartott izmok segítenek az állóképesség megőrzésében, így abban is, hogy amikor elérkezik a nagy találkozás napja, tartalékolni tudjuk az energiáinkat, és az utolsó pillanatokban se hagyjon cserben a testünk.

Azoknak, akik a várandósságuk előtt is aktívan sportoltak, valamivel könnyebb dolguk van, ők egy személyi edző segítségével, az edzésterv kisebb módosításaival tovább végezhetik a megszokott gyakorlatokat. Azoknak a kismamáknak pedig, akik eddig soha nem jártak edzőterembe, a legtöbb orvos azt tanácsolja, hogy jobb, ha nem most vetik bele magukat a sportágak kipróbálásába, de ebben az esetben is érdemes minden napra beiktatni, legalább egy óra sétát. A kutyások ebből a szempontból előnyben vannak, hiszen napi két-három sétára minden négylábú családtag elviszi a gazdit.

Ha a sétán kívül valami másra is vágyunk, nagyon jó alternatíva lehet a kismama jóga. Minden izmot átmozgat. és nemcsak a test egészségét szolgálja, hiszen segít lecsitítani az elmét és a feltölteni a lelket.

kismama jóga
A kismama jóga minden izmot átmozgat. / kép forrása: Shutterstock / Puzzlepix

Azoknak, akik minden energiájukkal a szülésre és a babára koncentrálnak, érdemes egy-egy olyan mozgásformát beiktatni, ami éppen ezekhez kapcsolódik. Ilyen a mély hasizom és a gát izomzatának folyamatos edzése, ami nem csak a gátvédelemben lehet nagy segítség, de abban is, hogy a folyamatosan növekvő baba mellett ne gyengüljenek el a medence izmai. A szülésfelkészítő gyógytornák tökéletesek a has- és gátizom edzésében. Még azoknak a kismamáknak is érdemes eljárni ezekre, akik egész életükben irtóztak a sport minden létező formájától.

kismama torna
A jó fizikum nem csak a szülésben fog sokat segíteni, hanem a regenerálódásban is. / kép forrása: Shutterstock / Puzzlepix

A jó fizikum nemcsak a szülésben fog sokat segíteni, de a baba világra jötte után is, hiszen egy erős szervezet sokkal rövidebb idő alatt fog regenerálódni. A gyermekágyi időszak után pedig érdemes újra felhúzni a sportcipőt, hogy a kilenc hónapnyi várandósság, illetve a szülés után könnyebben regenerálódhasson a test.

Vannak, akik azt vallják, hogy ezzel mindenképpen érdemes megvárni a hat hetet, mások szerint viszont érdemes minél előbb elkezdeni a regeneráló tornát. Természetesen ez elsősorban a fizikai állapottól és attól függ, hogy természetes úton, vagy császármetszéssel hozta-e világra a gyermekét az édesanya.