Barion Pixel Ártatlan kislányok mogorva férfiakat szelídítenek – miért imádják a filmesek ezt, a The Last of Us-ban is jól futó motívumot? – Coloré

Ártatlan kislányok mogorva férfiakat szelídítenek – miért imádják a filmesek ezt, a The Last of Us-ban is jól futó motívumot?

2023. 04. 07.

Év elején milliók figyelték, ahogy a világ új kedvenc színésze, Pedro Pascal és Trónok harca-beli kolléganője, Bella Ramsey furcsa párosa egy posztapokaliptikus világban próbál életben maradni, miközben kelletlen útitársakból apa-lánya duóvá érnek az epizódok során. De nem csak a The Last of Us című sorozat operál ezzel a motívummal, a mogorva főhős és a különleges árva párosítása már számos sorozatban és filmben megjelent. Vajon miért szeretik használni a forgatókönyvírók és miért vannak oda érte a nézők?

Az HBO videójátékból adaptálta sorozattá Joel és Ellie történetét és a The Last of Us-ért csupán egy évad után máris milliók vannak oda. A sztoriban egy mutálódott gombafaj az emberiség vesztét okozza, kevesek ússzák meg a Cordysepsek általi brutális fertőzést, akik pedig igen, azok egy tönkrement világban kénytelenek tovább élni – például az egyedülálló apuka, Joel (Pedro Pascal) is, aki az apokalipszis kezdetén veszíti el lányát. Húsz évvel később forradalmárok sóznak Joelre egy tinédzsert, akire nem hat a gombával megfertőzöttek harapása. Ellie-t (Bella Ramsey) el kell juttatnia egy másik városba, mert többen is úgy tartják, hogy a véréből készített ellenszer véget vethet a pandémiának, azonban az út nem holmi vidám vasárnapi séta a parkban. A gyászába temetkezett, bizalmatlan férfi és a nagyszájú kamasz lehetetlen párosát pedig epizódról epizódra egyre jobban szeretjük. De vajon új történet ez a furcsa apa-lánya duó?

A motívum eredete

Érzelmileg elérhetetlen férfi, árván maradt lány, világvége vagy „csak” egy nagyon veszélyes környezet, viszontagságok és lassú, néhol poénos bonding, melynek végére egy apa-lánya párost látunk a képernyőn – ez a felállás a nyugati mozikultúrában az 1994-es Leon, a profinak köszönhetően lett népszerű. A motívumnak magyar neve nem igazán van, angol források a „Lone Wolf and Cub”-ként esetleg „Badass and Child”- ként hivatkoznak rá. A „magányos farkas és a kölyök” név egyébként egy japán képregény címéből (Lone Wolf and Cub) ered, melyben egy megszégyenített szamuráj bérgyilkost képez magából és a fiából, hogy bosszút álljanak azokon, akik keresztbe tettek nekik. Abban a történetben a vér köti össze a két felet, míg a szóban forgó motívumban lényeges elem, hogy a sors által összehozott szereplők nem rokonok.

Filmstills
Forrás: Northfoto

A Leon, a profiban az elsőfilmes Natalie Portman alakította Mathilda családját megölik egy rendőrségi akció során, ő pedig szomszédjához, Leonhoz fordul segítségért. Jean Reno karaktere egy magának való, mogorva bérgyilkos (aki nagyon szereti a tejet), Mathilda pedig ráveszi a férfit, hogy tanítsa meg neki, hogyan kell gyilkolni, annak érdekében, hogy bosszút állhasson a Kábítószer-ellenes Hivatal drogfüggő, korrupt dolgozóján (Gary Oldman), aki miatt árva lett.

A Leon kultuszfilmmé vált, a szokatlan duóhoz hasonló párosok pedig azóta is fel-feltűnnek sorozatokban és filmekben egyaránt, sőt, az utóbbi években egyre többször alkalmazták ezt a motívumot a forgatókönyvírók.

Miért szeretjük ezt a párosítást?

Nézzük meg először, hogyan is fest ez a felállás. Főhősünk élete sivár, nem sok barátja vagy ismerőse van, sokszor valamilyen tragédia folytán alakult úgy, hogy magányosan tengeti mindennapjait, de ez neki bőven megfelel. Sőt, legtöbb esetben saját maga riasztja el környezetét, így védve magát a további csalódásoktól és/vagy veszélytől. Ja, és általában, amennyire nem ért az emberekhez, annyira ért a fegyverekhez.

Majd a történet során bejön a képbe a gyerekszereplő, aki a legtöbb esetben nőnemű, és a férfinak őt kell elkísérnie valahová és/vagy megvédenie valakiktől, ezzel pedig egycsapásra nem kívánt felelősséget akaszt a nyakába a sors.

Izgalmas végigkísérni a nehézségekkel teletűzdelt utat – mely lehet konkrét utazás vagy lelki fejlődés is –, melynek végére ők ketten legtöbbször családdá formálódnak, hiszen csak egymásra számíthatnak kalandjaik során. Örömteli figyelni, hogy egy vagány, kemény nehézfiút levesz a lábáról egy kislány, és egy érte bármit megtenni képes apafigurát csinál belőle, ahogy telik az idő. Az anyai ösztön, a gondoskodás, a törődés leginkább a nők sajátja, ezért egy rosszarcú, kegyetlennek tűnő, nemtörődöm férfi nem tűnik alkalmasnak arra, hogy ilyen tulajdonságokat várjunk el tőle. Épp ezért meglepő, ha ez a két dolog találkozik egy karakterben, és ez amellett, hogy imponál a női nézőknek, a férfi közönségben is szimpátiát kelt.

Plusz komikumot adnak a helyzetnek különbségeik, legyen szó nem-, magasság-, kor- vagy érdeklődésbeli eltérésekről, sőt, sok esetben ezek mind egyszerre jelennek meg.

Itt nézhetsz hasonló duókat

Hugh Jackman 2000-ben öltötte magára először Farkas (Wolverine), a kezeiből fémpengéket növesztő, öngyógyításra képes mutáns karakterét, aki szivarozik, whiskyt iszik és minden, csak nem apatípus. Hét filmmel később, 2017-ben Jackman szögre akasztotta a mutánskodást – bár tavaly kiderült, mégis visszatér majd híres szerepéhez a jövőre érkező Deadpool 3-ban – utolsó képregényfilmjében, a Logan – Farkas című moziban pedig a készítők ismét a fent említett apa-gyerek motívumot használták. Ebben ugyanis főhősünk találkozik Laurával (Dafne Keen), egy tinilánnyal, akinek ugyanolyan képességei vannak, mint neki. Nagy nehezen beleegyezik, hogy elviszi őt a kanadai határig, hogy meg tudjon szökni. Bár a lány beszédképességei igen csekélyek, közte és Logan között kialakul valamiféle kapcsolat, hiszen mindketten gyászolják X Professzort és mindkettejükben hatalmas adag harag tombol a világ ellen. Amikor a film végén (spoiler) Logan halálosan megsérül, Laura mindvégig vele marad, megsiratja őt, és még egy „apu” is elhangzik a kislány szájából.

2017 Logan Movie Set
Sose hittük volna, hogy Loganben (Hugh Jackman) apai érzések is vannak. Forrás: Northfoto

2019 telén debütált az Andrzej Sapkowski lengyel író Vaják című könyvsorozatán alapuló, azonos című széria, melynek főszerepében az egykori Supermant, Henry Cavillt láthattuk. A mágikus elemekkel jócskán átszőtt, szláv mitológiából merítő történet szerint Ríviai Geralt egy vaják – kvázi mutáns – aki mindennapjait szörnyvadászattal tölti, persze pénzért cserébe. Úton-útfélen bajba keveredik, és az első évadban kiderült az is, hogy a sors egy fiatal lányt bízott gondjaira. Ő a többek között a telekinézis képességével megáldott Cirilla hercegnő (Freya Allan), akit Geraltnak védelmeznie kell. A tavaly megjelent második évadban azt is láttuk, hogy a harcos komolyan veszi feladatát, mi több, kiképzésnek veti alá Cirit más vajákok segítségével. Geraltnak eleinte nem fűlik foga a bébicsőszködéshez, különösen nincs ínyére, hogy Cintra trónörökösét pesztrálja, ám idővel annyira fontossá válik szemében a lány, hogy akár saját szerelmével, Vengerbergi Yenneferrel (Anya Chalotra) is szembeszáll, hogy megvédje őt.

sorozat film motívum
Geralt (Henry Cavill) és Ciri (Freya Allan) furcsa párosát is szeretik a nézők. Forrás: Netflix

Pedro Pascal nem idén, a The Last of Us-ban először volt „daddy”, ahogy az internet népe szereti hívni őt, hanem a 2019-ben elstartolt A mandalóri című sorozatban is. A Star Wars-univerzum önálló szériáját az is élvezheti, aki hozzám hasonlóan nem annyira jártas a csillagközi rendszerek világában, hiszen az űrwesternnek is titulált produkció önmagában is megállja a helyét. A sorozat öt évvel A Jedi visszatér eseményei után játszódik, főszereplője az arcát szinte sosem mutató mandalóri fejvadász Din Djarin, akit egy nap egy különös csomag leszállításával bíznak meg. Mint kiderül, egy, Yoda mester fajához tartozó „gyermekről” van szó, aki übercuki és akinek karakterével egy csomó játékot el tudott adni a Disney. Visszatérve a történetre, a mandalóri leszállítja a megrendelőnek A Gyermeket, de aztán győz a lelkiismerete, visszafordul, és megszökteti, mert érzi, hogy valami nem stimmel. Igaza is van, ugyanis a maradék birodalmi erők kísérletezni akarnak Groguval (mert hogy ez a neve) és az erejével, amit nem biztos, hogy a kis lény élve megúszna. Így hát a harcosnak lesz egy potyautasa, aki előszeretettel eszik meg dolgokat, nyomkodja az űrhajó gombjait, de annyira aranyos, hogy nem lehet rá haragudni. Valószínűleg emiatt is támadnak fel a mandalóriban az apai ösztönök, a történetből pedig immáron három évadot adott nekünk a stúdió.

Mandalorian
Baby Yoda Grogu és a mandalóri (Pedro Pascal) duója tipikusan ilyen motívum. Forrás: Northfoto

Azonban a The Last of Us-ban megismert Joel és Ellie párosát legtöbbször a Stranger Things sorozatban látott Jim Hopper (David Harbour) és Eleven (Millie Bobby Brown) duójához hasonlítják, és nem véletlenül. A sci-fi széria második évadában a Hawkins rendőrfőnöke Magnum-bajszos agglegény Hopper rátalál Elevenre, aki az első évad vége óta egyedül él az erdőben. Elviszi őt házába, ahol biztonságban van az őt kereső tudósok és szörnyek elől, és megpróbálja nevelgetni. És bár a rendőrfőnök egy hirtelen haragú férfi, aki a sors megkeményített, Elnek sikerül megpuhítania a szívét. Az internetezők egyébként több közös vonást is felfedeztek a fenti sorozatok és a Stranger Things között, például, hogy Jimnek Joelhez hasonlóan volt egy Sarah nevű lánya, aki meghalt, csak ebben a sorozatban rák okozta a tragédiát. Ellie-hez, a Vaják Cirijéhez és a Logan – Farkas Laurájához hasonlóan pedig Elevennek is vannak képességei, méghozzá telekinézis, ami a város megmentésének kulcsa.

2017 Stranger Things Tv Set
Hopper (David Harbour) és Eleven (Millie Bobby Brown) párosa a Stranger Thingsben. Forrás: Northfoto

Bár a fentebb felsorolt sztorik ilyen szempontból szinte ugyanolyannak tűnhetnek, ne higgye senki, hogy egy kaptafára készültek, hiszen a körítést, a cselekményszálakat kihagytam a cikkből a lényeg kedvéért. Mindenesetre az apa-lánya motívum ismerete „felkészíthet” minket arra, hogy ha a jövőben hasonló felállást látunk egy produkcióban, jó eséllyel meg tudjuk majd tippelni, mi történik velük a film vagy sorozat folytán – már ha ez nem zavar minket.

Forrás: Collider
Borítókép forrása: HBO Max