Barion Pixel Quiet firing: amikor a munkaadó eléri, hogy mi magunk mondjunk fel – Coloré

Quiet firing: amikor a munkaadó eléri, hogy mi magunk mondjunk fel

2023. 01. 19.

Az elmúlt időszakban nemcsak a csendes kilépés (quiet quitting) trendje robbant be az amerikai piacra, hanem annak „reciproka”, a quiet firing is, azaz, amikor a munkaadó különböző módszerekkel azt igyekszik elérni, mi magunk mondjunk fel. De mit jelent pontosan a fogalom, s mit tegyünk, ha ilyesmiben van részünk?

Egy munkahely elveszítése mindig fájdalmas, hiszen amellett, hogy elesünk a jövedelmünktől, úgy érezhetjük, nélkülözhetők vagyunk. Különösen nehéz ez a helyzet akkor, ha a (csúnya szóval élve) kirúgás hosszú időn keresztül zajlik, s a legkevésbé sem etikus módszerekkel történik. Ez a quiet firing, avagy csendes elbocsátás. 

Csendes elbocsátás – Quiet firing

A koronavírus-járvány óta számos tekintetben megváltozott az emberiség munkához, kapcsolatokhoz, s egyáltalán az élethez való hozzáállása. Egy 2021-ben készített amerikai felmérés szerint a kutatásban résztvevő munkaelhagyók nagyrészt azért mondtak fel a munkahelyükön, mert kevesellték a fizetésüket, emellett sokan panaszkodtak a lehetőségek hiányára is. Hasonlóan gyakran emlegették, hogy a munkáltató részéről nem azt a tiszteletet és megbecsülést tapasztalták, amelyre (a munkájukért cserébe) szükségük lett volna. A kutatásban résztvevők közül sokan rótták fel azt is, hogy olyan új felelősséget varrtak a nyakukba, amelyről nem egyeztettek velük a korábban, s ezáltal a munka egyhamar olyan teherré változott, amely kívül esett a szakértelmükön, tudáskörükön, komfortzónájukon. 

quiet firing
A quiet firing lényege, hogy a munkaadó nem adja meg a munkavállaló számára azt a támogatást, motivációt és karrier fejlődést, amelyre annak szüksége volna, ennek eredményeképpen utóbbi végül felmond. Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

A leírtakat felsorolva érthető, hogy nem könnyű dolog felismeri a quiet firing, azaz csendes elbocsátás módszerét, hiszen ezek a „tünetek” a legtöbb munkahelyen előfordulnak. Ha matematika órán volnánk, azt mondhatnánk: a csendes elbocsátás olyan, mint egy több faktorú egyenlet, hiszen nemcsak anyagiakban (például a fizetés csökkentése) érhető tetten, hanem olyasmikben is, amelyek az ember önértékelését teszik tönkre. Egy konkrét definíció szerint a quiet firing során a munkáltató képtelen megadni a munkavállaló számára azt a támogatást, motivációt és karrier fejlődést, amelyre annak szüksége volna, ennek eredményeképpen utóbbi kiszorítva érzi magát a szervezetből, s végül felmond. 

Árulkodó jelek

A quiet firing egyik árulkodó jele, ha bárminemű változás történik a feladatainkat tekintve. Gyakori, hogy a fontosabb munkákat más kollégák kapják helyettünk, ezzel együtt előfordul, hogy megváltoztatják korábbi titulusunkat. Jellemző „tünet”, amikor tudatosan távol tartanak minket az új kihívásoktól, ehelyett viszont ésszerűtlen teljesítménycélokat határoznak meg számunkra. 

munkahelyi kondíciók változása is ugyanilyen „red flag” lehet, így például kezdjünk el gyanakodni, ha babrálnak a munkaórákkal, teljesíthetetlen és kezelhetetlen szintre emelik a terhelést vagy a stresszt, emellett elvesznek tőlünk olyan „kézzel fogható” juttatásokat, mint például az irodánk vagy a parkolóhelyünk. 

Szintúgy árulkodó, ha képtelenek vagyunk zöld ágra vergődni a feljebbvalónkkal, már ami a kommunikációt illeti: nem kapjuk meg tőle a szükséges visszajelzést, vagy épp ellenkezőleg, esetleg tisztességtelen, érzéketlen módon teszi azt meg. Hasonló a helyzet azzal is, ha munkákat folyamatosan kritizálják akkor is, ha azzal (objektív mércével) semmi gond nincs. Az elismerés hiánya, vagy annak egy másik kollégára való átruházása is a quiet firing egyik jellegzetessége, így kezdjünk el gyanakodni, ha az a munkatárs kapja helyettünk a vállveregetést, aki egyébként nem érdemelné meg. 

Mit tegyünk, ha úgy érezzük, csendes elbocsátásban van részünk?

1. Igyekezzünk objektíven felmérni a helyzetet

A leírtakból érzékelhető, hogy nemcsak többfaktoros mivolta miatt nehéz fülön csípni, ha csendes elbocsátásban van részünk, hanem azért is, mert a feljebb felsoroltak együttes jelenléte sem feltétlenül bizonyíték arra nézve. Kiabált velem a főnököm? Biztosan rossz napja van. Nem kapok elég visszajelzést? Eddig sem kaptam, valószínűleg ez itt nem szokás. Csökkentették a fizetésem? Recesszió van, örülök, hogy egyáltalán van munkám. Az ilyesfajta kérdések boncolgatásakor igyekezzünk racionálisan elemezni a helyzetet, egyúttal nem „túlgondolkodni” azt. Sokat segít, ha lejegyezzük tapasztalatainkat, hogy azokat időről időre újraolvasva könnyebben körvonalazódhassanak a quiet firing mintái.

quiet firing
Árulkodó lehet, ha nem tudunk zöldágra vergődni a feljebbvalónkkal. Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

2. Nyálazzuk át a szerződésünket

Munkavállalóként nem árt, ha tisztában vagyunk azzal, mi is szerepel a munkaköri leírásunkban, már csak azért is, hogy a fentebb részletezett változásokkal (például munkaóra, fizetéscsökkentés stb.) kapcsolatban naprakészek legyünk. Emellett ismerkedjünk meg a vállalati szabályzattal, így az emelés és előléptetés kritériumaival is, hogy tisztában legyünk azzal, nem hiába várjuk a sült galambot. 

3. Dokumentáljuk az eredményeinket és a hibáinkat

A szakértők szerint lényeges volna, hogy ne csak a vállalati szabályzattal, hanem saját eredményeinkkel is képben legyünk, már csak azért is, hogy vis major esetén bizonyíthassuk rátermettségünket és minőségi munkánkat a munkáltató számára. Ugyanez érvényes viszont a hibáinkra is, hiszen így lehet teljes képünk önmagunkról és a teljesítményünkről. S ha már szóba került a jó-rossz dilemma: azt sem árt dokumentálni, ha úgy érezzük, jól bánnak velünk, s fordítva, ha kihasználva érezzük magunkat, ugyanazon okból kifolyólag, mint ami már az objektivitásnál előkerült: hogy számunkra is kikristályosodjonanak a quiet firing módszerei. 

4. Kommunikáljunk!

Ha bizonytalannak érezzük a helyzetünket, semmire nem megyünk azzal, ha sündisznó módjára begubózunk, s egyre csak érleljük magunkban a dühöt és elkeseredést. Beszéljünk erről a munkaadónkkal, hiszen a nyílt és őszinte kommunikáció mindennek az alapja! 

5. Legyünk tisztában a jogainkkal

Ugyan hazánkban kevésbé szokás a szerződéssel, s annak tartalmával „dobálózni” (különösen egy olyan, egyelőre homályos trend során, mint a quiet firing), mégis megér néhány percnyi kutakodást a történet a munka törvénykönyvében, hiszen az extra tudás sosem ártott még senkinek! 

6. Lépjünk ki a cégtől

Végső soron viszont nem árt megfontolnunk a kilépést, hiszen tény: munkahelyünk a második otthonunk, így sem a mentális sem a fizikai egészségünkre nincs jó hatással, ha úgy érezzük, helytelenül bánnak velünk. 

Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix
Források: főképp Harvard Business Review.org, illetve ITTITT és ITT