10 gyógynövény menstruációs görcsökre: rendezik a ciklust

A menstruációs görcsök hónapról hónapra sokak életét megnehezítik, de görcsöktől függetlenül is a legtöbben kellemetlenséget éreznek az alhasukban, a hátuk alsó részén, deréktájon, illetve a belső combokban.

A menstruációs görcsök valójában a méh izomzatának fokozott munkáját jelzik, amit gyakran hányinger, hányás, fejfájás, hasmenés, esetleg székrekedés kísér. Az erőteljes vérzés, a fiatal életkor, az endometriózis, a ciszták vagy akár gyógyszerek is okozhatnak menstruációs fájdalmat. Bár a görcsök hátterében lelki tényezők is meghúzódhatnak, ám a leggyakrabban mégis hormonális okokra vezethetőek vissza. Egyik ilyen panaszt okozó hormon a prosztaglandin, amely a méhösszehúzódások kiváltásával segít eltávolítani a havi vérzés során leváló méhnyálkahártyát. Az ösztrogén és a progeszteron egyensúlyának felborulása szintén okozhat görcsöket, ilyenkor általában az ösztrogénszint emelkedik, a progeszteronszint pedig csökken. A gyógynövényteák egyrészt segítenek egyensúlyba hozni a hormonszintet, másrészt gyulladáscsökkentő tulajdonságukkal ellensúlyozzák a prosztaglandin gyulladást előidéző hatását, valamint oldják a simaizmok görcseit.

Gyógynövények menstruációs görcsök ellen

Gyömbér

A gyömbér gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító hatása az általános gyulladáscsökkentő gyógyszerek hatásával vetekszik. A gyömbér csökkenti a prosztaglandin termelését, emellett a premenstruációs szindróma tünetei ellen is hatásos, enyhíti a fejfájást, a hangulatingadozást és a görcsöket gyakran kísérő hányingert. A gyömbér napi maximális adagja négy gramm, melyből készíthetünk teát, vagy ízesíthetjük vele ételeinket.

Citromfű

A citromfű szintén segít enyhíteni a menstruációt kísérő kellemetlen panaszokat, a PMS tüneteit, továbbá fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő, antioxidáns és nyugtató hatású. Napi egy-két csésze tea fogyasztása ajánlott már a menstruációt megelőző héten is.

Gyermekláncfű

A gyermekláncfű gyökerének fitoösztrogénjei segítenek a hormonális egyensúly kialakításában. Méregtelenítő, vízhajtó és a természetes bélműködést elősegítő hatása segít enyhíteni a ciklus során tapasztalható vízvisszatartással és enyhe székrekedéssel kapcsolatos panaszokat.

Borsmenta

Fájdalomcsillapító, görcsoldó hatású gyógynövény. Nemcsak a menstruációs görcsöket, de a fejfájást és más, a ciklussal összefüggő panaszokat is hatékonyan csillapítja. Hányinger esetén hidegen fogyasztva igen hatékony. Napi két, maximum három csésze tea fogyasztása javasolt.

Görögszéna

A görögszéna magja inkább fűszerkeverékekben fordul elő, nálunk azonban sem fűszerként, sem gyógynövényként nem elterjedt. Fitoösztrogénjei segítenek a hormonális egyensúly visszaállításában, továbbá fájdalomcsillapító, így hatékonyan enyhíti a menstruációt kísérő kellemetlen tüneteket. Fűszerként és gyógyteaként egyaránt fogyasztható.

Édeskömény

Sok egyéb hatásán túl fájdalomcsillapító és görcsoldó gyógynövény. Egy kutatás résztvevői naponta négyszer 30 mg édesköménykivonatot vettek be a menstruáció kezdetétől összesen három napig, a kísérleti időszak végén pedig arról számoltak be, hogy lényegesen csökkentek a menstruációval összefüggő panaszaik.

Fahéj

Bár az illatos fűszerről nem feltétlenül a gyógynövények jutnak eszünkbe, egyéb jótékony hatásain túl (például csökkenti a vércukorszintet) fájdalomcsillapító is. Egy kutatásban a ciklus első három napján napi 1000 mg fahéjkivonatot kaptak a résztvevők, és a tüneteik jelentős enyhüléséről számoltak be.

Kamilla

A fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő, emésztést javító, nyugtató és a női panaszokat enyhítő hatású kamillatea a PMS tüneteinek és a menstruációs kísérő tüneteknek az enyhítésében is hatékony.

Gyogynovenytea Menstruacios Gorcsokre
Egyes gyógynövényteák hatásos gyógymódok lehetnek a menstruációs görcsökre (Fotó: Shutterstock/Puzzlepix)

Kapor

Az utóbbi időben vércukorszintet csökkentő gyógynövényként ismét előtérbe került fűszernövényünk a menstruációs görcsök enyhítésében (és a kisbabák fájós pocakjának megnyugtatásában) is jótékony hatásúnak bizonyul.

Kurkuma

Az indiai konyha kedvelt fűszere (a curry fűszerkeverék egyik legfontosabb összetevője) az ételeket sárgára színezi, a gyulladást és a fájdalmakat pedig hatékonyan enyhíti.

Illóolajos masszázs

Az illóolajokat mindig valamilyen vivőolajjal kell hígítani, a legegyszerűbb ilyen vivőolaj az extra szűz olívaolaj, de más hidegen sajtolt olaj is teljesen megfelel a célnak, például szezámolaj, szőlőmagolaj, mandulaolaj, és a többi. A rózsa, a geránium, a levendula, a borsmenta, az édeskömény, a zsálya, a majoránna, a fahéj, a szegfűszeg, a bergamott, a jázmin, a gyömbér, a kamilla, a citromfű, a rozmaring, az izsóp, a boróka és a ciprus illóolaja egyaránt jótékony hatású menstruációs görcsök esetén. 100 ml vivőolajhoz 60-80 csepp illóolajat adhatunk. Körülbelül 1 teáskanálnyi illóolajos masszázsolajjal végezzünk 20 perces masszázst az alhason és a derékon: ha a masszázsolaj a masszázsidő letelte előtt beszívódik, kenjünk még egy kis illóolaj nélküli vivőolajat a masszírozandó területre. Ez a természetes görcsoldó módszer maximum egy hétig alkalmazható, naponta 2-3 alkalommal.

Mit tehetünk még?

Jótékony meleg

A meleg segít enyhíteni a görcsöket, bár a vérzés erősségét is fokozhatja. A melegíthető párna, de akár egy egyszerű forróvizes palack, illetve a meggymaggal vagy rizzsel töltött párna (radiátoron, gőz fölött, esetleg a mikrosütőben megmelegítve) is hatékony segítség lehet a legkellemetlenebb időszakban.

Egészséges étkezés és ásványi anyagok, vitaminok

Az egészséges, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag étkezés mindig fontos lenne. Amit pluszban tehetünk fájdalmas menstruáció esetén, ha kerüljük a puffasztó és vízvisszatartó ételeket, továbbá a zsíros, cukros, sós ételek, cukros üdítőitalok, alkoholos italok és a koffein kiiktatása vagy legalább csökkentése is sokat segít. A koffeines kávé és fekete tea helyett jó választás az energetizáló hatású (és fájdalomcsillapító) gyömbértea és mentatea, az édességek helyett pedig a friss gyümölcsök. A magnézium, a mangán görcsoldó hatású, és érdemes lehet pótolni a B1-, B12-, B6-vitamint, az E- és a D-vitamint, a vasat, az omega-3-at, valamint a kalciumot és a foszfort is, melyek felszívódását javítja a bór. Még jobb, ha ilyen vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételeket fogyasztunk.

Menstruacios Gorcsok
A menstruációs görcsök enyhítése többféle módszerrel lehetséges, például egészséges táplálkozással, megfelelő folyadékfogyasztással és testmozgással (Fotó: Shutterstock/Puzzlepix)

Fontos a megfelelő folyadékbevitel

A víz a legjobb vízhajtó, ezt régóta tudjuk. A megfelelő mennyiségű vízfogyasztás enyhíti a vízvisszatartást, ugyanakkor hidratálttá teszi a szervezetet, amely önmagában is enyhíti a görcsök erősségét. A távol-keleten teljesen bevett dolog a meleg víz fogyasztása. Erre a nyugati világban is jó lenne rászokni, hiszen nemcsak görcsoldó, de elősegíti a természetes bélműködést, enyhíti a puffadást, és javítja a vérkeringést.

Testmozgás

A legerősebb görcsök közepette a testmozgás a legutolsó, amire gondolni tudunk, pedig a mozgás által endorfin szabadul fel, amely önmagában is fájdalomcsillapító hatású. Sok esetben már az olyan enyhe testmozgás mint a séta vagy néhány menstruációs görcsöt oldó jógagyakorlat (csecsemőpóz, plank, kobra és „púpos-lapos”) is elegendő lehet.

Mikor forduljunk orvoshoz?

Mindenképpen érdemes orvoshoz fordulni, ha a fájdalom erőssége ellehetetleníti a mindennapi tevékenységeket, ha a görcsök erőteljesebbé válnak a szokásosnál vagy ha nagyon erős vérzéssel párosulnak, illetve ha korábban nem voltak jellemzőek a görcsök, ám váratlanul megjelentek.

A szerző Szikora Hilda – GyógyfüvesKertem.hu

Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Így épít a nemet mondás művészete – 3. rész