Gyógynövények otthon: Természetesen csökkentheted a stresszt

A nyugodt pihenésben és alvásban nagy segítségünkre lehet a konyhapatika.

A napokban jelenik meg ‘David Winston: Adaptogének – Gyógynövények stressz csökkentésre, erő és állóképesség növelésére’ című könye. A Hórusz kiadó különleges címet viselő alkotásához a bükki füvesember – Szabó Gyuri bácsi – írta az előszót és az ajánlást. Az úgynevezett adaptogének olyan gyógynövények, amelyek segítenek a testnek a stresszhez való alkalmazkodásban, támogatják a normál anyagcsere-funkciót és segítik a szisztémás egyensúly helyreállítását. Növelik a test fizikai, biológiai, érzelmi és környezeti stresszekkel szembeni ellenálló képességét, és védekező választ adnak az akut vagy krónikus stresszre. Különböznek más anyagoktól, mert képesek helyreállítani az endokrin hormonok egyensúlyát, modulálni az immun- és idegrendszert, és lehetővé teszik a test számára az optimális homeosztázis fenntartását.

Gyógynövényekkel stressz ellen

Manapság, amikor annyi stressz éri az embert, szinte mindenki megoldást akar arra, hogy egy kicsit pihenjen az elme és a test is. A nyugodt pihenést, az elegendő alvást nem lehet sem gyógyszerekkel kiváltani, sem más szerekkel helyettesíteni. De azt elérhetjük, hogy a pihenésünk nyugodt legyen, és azt is, hogy könnyen el tudjunk aludni.

„Nagyon sok ember keres fel minket ezzel a problémával. A stressz, a nem alvás, a szorongás, a gyomorideg mindennaposak az életünkben. Ráadásul nagyon sok betegség visszavezethető a stresszre, kiinduló oka sok idegrendszeri, szív-, és érbetegségnek, magas vérnyomásnak. Apukám ezzel régóta tisztában van, sok terméke fókuszál erre a betegségcsoportra” – mondja Gyuri bácsi lánya, Lopes-Szabó Zsuzsanna, természetgyógyász-fitoterapeuta, aki azt is elárulta, hogy miért fontos a körülöttünk termő gyógynövényeket használni.

Forrás: pixabay.com


„A könyvben sok olyan növény van, ami eddig nem szerepelt a repertoárunkba, de ezután sem fog. Ennek egyszerű oka van. Minden populációnak van egy rendelkezésére álló növényvilága. Ez az, amihez évezredek óta hozzászoktunk, ami körülvesz minket. Bizonyított tény, hogy ami jó nekünk, nem biztos, hogy hasznos egy afrikai ember számára. Az ő szervezetükben nincs meg az a lebontó enzim, ami segítene, sőt, akár még káros is lehet” – tette hozzá a természetgyógyász.

A könyv segít jobban megérteni, hogy mi adaptogén és mi nem az. A növények ismertetésük során gyakori az utalás az ájurvédára, azaz India természetes és holisztikus ősi gyógyászati rendszerére, vagy a hagyományos kínai orvoslásra. Ennek az az oka, hogy a könyvben tárgyalt huszonöt adaptogén legtöbbjét gyógyszerként használják az ájurvédikus és a kínai gyógyászatban is. Ez is bizonyítja a megbízhatóságukat, hatékonyságukat és biztonságosságukat.

Zsuzsanna elárulta, ő és édesapja is a könyv alapján fogja ezentúl használni azt az értelmezést, hogy melyik gyógynövény milyen szerepet tölthet be a gyógyításban, azon túl, amire már eddig is használták.

Íme a gyógynövények, amikre támaszkodhatunk:

Valeriána

Természetes nyugtató és altató hatású növény, amelynek hatóanyagai az agy idegsejtjei­nek receptoraira hatnak. A valeriána nyugtatja a túlterhelt szívet. Feszültségoldó hatása miatt idegesség, szorongás esetén is ajánlják a fogyasztását, de a gyomor- és a bélrendszer, valamint a szív- és az érrendszer idegi eredetű bántalmaira is jó hatással van. Használják fejfájásra, izomgörcsökre, menstruációs fájdalmakra is. A valeriána hatóanyagai több gyógyszer alapját is képezik, kivonatai gyógytea, gyógyfürdő, tinktúra formában is elérhetőek.

Citromfű

Remek idegerősítő, nyugtató, altató és görcsoldó. Vizelethajtó, szélhajtó és izzasztó hatása is van, de nyugtatja a méhet, a szívideget, a gyomor- és emésztőrendszert is. A citromfű tea nagyon kellemes ízvilágú, nyugtató és stresszoldó hatású. Az esti órákban érdemes inni, de arra ügyelni kell, hogy ne közvetlenül lefekvés előtt fogyasszuk, mert vizelethajtó hatású.

Golgotavirág

A citromfűnél erősebb nyugtató és altató hatással bír a golgotavirág, amelyet már ősidők óta használnak ezen célokra. Depresszió kezelésére is ajánlják. Előnye, hogy nem okoz reggeli kábultságot. Tea és kapszula formájában is fogyaszthatjuk.

Orbáncfű

Az orbáncfüvet antidepresszánsként, hangulatjavítóként, stresszoldóként, nyugtatóként is alkalmazhatjuk, de az immunrendszert is erősíti. Álmatlanságra, depressszióra, idegi panaszokra ajánlott, ám 6 hét fogyasztás után 6 hét szünetet kell tartani. Vérhígító mellé nem ajánlják. A fogamzásgátlók, antidepresszánsok, nyugtatók, epilepszia ellenes és fájdalomcsillapító gyógyszerek hatékonyságát csökkenti.

Levendula

A levendula idegnyugtató, altató hatású. Jótékony hatással van ideges szívdobogásra, migrénre, szédülésre, melankóliára. Vízhajtó, ezért közvetlenül lefekvés előtt már ne igyuk. A levendula illóolaj szájon át vagy belélegezve a szorongásra, alvászavarra biztonságosan alkalmazható. Belsőleg azonban csak az ellenőrzött minőségű levendulaolajat használjuk.

Kamilla

A kamilla pihentető és nyugtató hatású, de segít enyhíteni a feszültséget és a szorongást is. Ha nem filteres teát, hanem valódi kamillavirágzatot használunk, fedjük le a teát legalább tíz percre, hogy megtartsa gyógyhatását.

Komló

A komló az egyik leghatékonyabb altató hatású gyógynövény, ami segít csökkenteni a nyugtalanságot, az álmatlanságot és a szorongást. A komló egyik felhasználási módja, hogy egy kispárnát megtöltünk a növénnyel és a fejünk alá tesszük éjszakára. De ihatjuk teakánt is, hogy a változókori panaszokat enyhítsük.

Borítókép forrása: pixabay.com

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Amiről mindenképp beszélni szükséges egy kapcsolatban