Barion Pixel Down-szindrómás Barbie babával rukkol elő a Mattel – Coloré

Down-szindrómás Barbie babával rukkol elő a Mattel

2023. 04. 26.

Beleállt a reprezentativitásba a Mattel: a diverzitás hiánya miatt sokat szidalmazott cég Down-szindrómás Barbie-t dobott piacra. Közleményükben kiemelték: azért hozták létre a babát, hogy még több gyermek lássa magát a Barbie-ban, de a nemes cél mellett valószínűleg a korábbi évek csökkenő eladásai is sokat nyomhatnak a latban.

Down-szindrómás Barbie babát dob piacra a Mattel, – derül ki a cég tegnapi közleményéből. Az új Barbie a 2022-ben indított Fashionistas termékcsalád részeként debütált, amelynek célja, hogy minél változatosabb képet mutasson a gyerekeknek a szépségről, valamint, hogy ezzel a módszerrel küzdjön a testi fogyatékkal kapcsolatos megbélyegzés ellen. (A termékcsalád már rendelkezik lábprotézissel élő, kerekesszékes és vitiligós Barbie-val is.) 

Down-szindrómás Barbie, Barbie, Down-szindróma
A Mattel diverz babakínálata már csak nyomokban tartalmazza az eredeti, „tökéletes” koncepciót. Kép forrása: Mattel.com

A Down-szindrómás babával kapcsolatban az is kiderült, hogy a Mattel a National Down Syndrome Society (NDSS) segítségét is igénybe vette a baba tervezésekor, különösen, ami annak alakját illeti. (A cég új testformát hozott létre, amely hűen ábrázolja a Down-szindrómával élők alacsonyabb testalkatát és hosszabb törzsét, ezen kívül ügyeltek az arcforma megfelelő kialakítására is: az új baba kerek arcot, kis füleket, lapos orrnyerget és mandula alakú szemeket kapott.) 

„Nagyon sokat jelent ez a közösségünk számára, főleg azoknak, akik most játszhatnak először egy hozzájuk hasonló, Down-szindrómás Barbie babával” – nyilatkozta a játékkal kapcsolatban Kandi Pickard, az NDSS elnök-vezérigazgatója. „Ez a Barbie emlékeztet minket arra, hogy soha nem szabad alábecsülnünk a reprezentáció erejét. A baba hatalmas előrelépés az elfogadás útján: egy olyan meghatározó pillanat, amelyet érdemes megünnepelnünk.”

Down-szindrómás Barbie: nemes cél vagy válallati érdek?

Nem véletlen, hogy a Barbie babát gyártó Mattel az utóbbi időben a sokszínűség mellett tette le a voksát: a céget évek óta bírálták az irreális arányokkal rendelkező, „eredeti” Barbie koncepcióért, ami a „fogadd el magad olyannak, amilyen vagy” kulturális közegben erősen diszkriminatívnak számít. (1959-es indulásuktól számítva 2016-ig bezárólag kizárólag szőke, karcsú, keskeny derekú, dús keblű babák alkották a cég fő profilját.) 

Hét évvel ezelőtt azonban észbe kaptak a Mattel cégvezetői, legfőképp anyagi okokból, hiszen 2016-ban drasztikusan csökkent a baba eladásainak száma. Ekkor döntötték el, hogy az új babákat változatosabb megjelenéssel ruházzák fel: az új termékcsaládokban már négy testtípus, hét bőrtónus, 22 szemszín és 24 frizura közül válogathatnak a babarajongók. 

A diverzitás három évvel később reprezentativitásba fordult át, ekkor jött létre a már említett Fashionistas vonal, amelynek legújabb, Down-szindrómás darabja nem csak alakjában és arcformájában, hanem kiegészítőiben is hűen tükrözi a valóságot: az új Barbie puffos ruháján megjelenik a pillangó motívum, valamint a sárga és kék színek, amelyek mind a Down-szindrómához kapcsolódó jelképek. A nyakában látható, rózsaszín nyakláncon a Down-szindrómát okozó, tripla 21-es kromoszóma szimbóluma függ, lábán pedig olyan járási segédeszköz (ortézis) figyelhető meg, amelyet járáscsökkentés céljából gyakran használnak a szindrómával élők.

A cég Ellie Goldstein Down-szindrómás modellt kérte fel a babát reklámozó hirdetésekhez, aki örömmel adta nevét és arcát a projekthez. „Az embereknek több hozzám hasonló embert kell látniuk a világban, nem kell elrejteni őket” – nyilatkozta a sokat foglalkoztatott modell. 

Források: CNN.comMattel.com
Borítókép forrása: Mattel.com