Nem mindennapi kihívással találta szemben magát a színpadhoz szokott Emma D’Arcy, amikor megkapta a Sárkányok háza főszerepét. D’Arcy szerencsére nem komplikálta túl a feladatot, helyette a közös tulajdonságokra fókuszált közte és Rhaenyra Targaryen között: hogyan tud a női és férfi identitásokkal egyszerre azonosulni. Hozzáállása kifizetődött, hiszen hamar a rajongók kedvencévé vált. Emma D’Arcy-ról készült portrénk következik.
Idén szeptemberben beizzította a rakétákat az HBO Max, hiszen a Sárkányok háza (a Trónok harca előzménysorozata) a – véleményeket tekintve – egyértelműen tarol a vele párhuzamosan futó sorozatokkal (mint például a Gyűrűk Ura előzménysorozata, a Hatalom gyűrűi) szemben. Nem is csoda, hiszen a széria abszolút aktuális kérdéseket feszeget, köszönhetően főszereplőjének, Rhaenyra Targaryennek, akinek nemcsak hercegnőként, lányként, anyaként és feleségként, hanem jövendőbeli királynőként is helyt kell állnia egy férfiak uralta, patriarchális világban.
Nem kis kihívás hárult tehát a Rhaenyrát megformáló színésznőkre (az időbeli ugrások miatt Milly Alcock-ot öt rész után Emma D’Arcy váltotta a szerepben), hogy megjelenítsék a Targaryen-hercegnő személyiségének ezernyi árnyalatát. Különösen igaz ez Emma D’Arcyra, akit különleges arca miatt eleinte kétkedve fogadtak a rajongók, mára viszont egyértelműen kijelenthetjük: D’Arcy olyasmit művelt a szereppel, amit csak kevesen tudtak volna megugrani.
Rhaenyra és D’Arcy, a párhuzamos univerzumok
Erős jelenettel robbant be a Sárkányok házába Emma D’Arcy, hiszen – akárcsak gyermekszülésbe belehalt, sorozatbeli édesanyját, Aemmát, úgy őt is épp szülés közben láthatjuk először a vásznon. A szülésnél azonban még sokkolóbbak a következő képkockák: ahogy D’Arcy végigvonszolja magát az óriási palotában, mert mostohaanyja látni kívánja az újszülöttet, méghozzá azonnal. Valószínűleg nem vagyok egyedül, ha azt mondom: a képek beleégtek a retinámba, s az alkotóknak valószínűleg ez lehetett a célja, hiszen a D’Arcy mögött futó csík tulajdonképpen egyfajta szimbólum is a sorozatban – a női „kötelezettségek” és a királyi vér félelmetes elegye csepeg végig Királyvár folyosóin.
A képkockák D’Arcy szerint is igen találók, figyelembevéve a hercegnő karakterét:
Rhaenyra folyamatosan küzd azzal, hogy mit jelent nőnek lenni úgy, hogy alapvetően kívülállónak érzi magad a környezetében. Érzékelhetően retteg attól, hogy anyaként skatulyázzák be, és már fiatal fejjel is tisztában volt azzal, hogy mennyire más lenne a helyzete, ha férfinak születik. Nembináris ember vagyok, így abszolút megértem a gondolkodását: mindig azon kaptam magam, hogy egyszerre vonz és taszít a férfi és a női identitás, és úgy gondolom, hogy ez rá is igaz
– nyilatkozta a szerepről D’Arcy.
Pályatársaival ellentétben nem mondhatnánk, hogy az idén harminc éves színésznő hosszú utat járt volna be a blockbusterig: D’Arcy azon kevesek egyike, akik tehetségükkel már gyermekként kivívták maguknak a figyelmet.
A kezdetek
Ugyan a szemfüles nézőknek több sorozatból is ismerős lehet Emma egyedi arca, érdemes megemlíteni, hogy a színésznő nem a filmvásznon, hanem színpadon kezdte pályafutását. „Emlékszem, amikor előadás után kijöttem az iskola aulájából és csak rohantam körbe-körbe a pályán. Azt hiszem, ez volt az első adagom abból a nagyon specifikus adrenalin-endorfin koktélból, amit mindig addiktívnak találtam a színészkedés kapcsán” – nyilatkozta első színpadi élményéről nemrég. (Az iskolában egyébként Shakespeare klasszikusát, a Szentivánéji álom című darabot dolgozták fel.)
A londoni születésű D’Arcy innentől kezdve – érthető módon – a színészet megszállottja lett: a Ruskin School of Art diákjaként kitanulta a szakma alapjait, így nem csoda, hogy (az imdb leírása szerint) Christopher Shinn Against című darabjában nyújtott alakítását „rendkívül szimpatikus és érzékeny” performanszként értékelték. A színésznő 2018-ban tűnt fel először hosszabb időre a filmvásznon a Wanderlust című sorozat Naomi Richards-jaként, de felbukkant később a Hanna, és a Truth Seekers szériákban is.
Érdekesség, hogy Emma nem igazán volt korábban Trónok harca rajongó, ugyanakkor, a néhány, általa is látott részből kiemelte Peter Dinklage játékát (ő alakította Tirion Lannistert), de ugyanígy méltatta a Véreb (Rory McCann) és Cersei Lannister (Lena Headey) karaktereit is. Ki gondolta volna akkor, hogy számára is Martin univerzuma hozza majd el a globális ismertséget: 2021-ben megkapta a Sárkányok háza előzménysorozat felnőtt főszereplőjének, Rhaenyra Thargaryennek a szerepét.
„Épp kint voltam sétálni, és pont arról beszélgettünk a partneremmel, hogy tutira nem én kaptam meg a szerepet, mert három hónapja nem hallottam a készítők felől. Aztán csörgött a telefonom, én pedig végtelenül megkönnyebbültem! A meghallgatások és a döntés között néha olyan sok idő telik el, közben pedig helyet adsz az életedben a szerepnek, vagy legalábbis a lehetőségnek és ez rohadt sok energiát felemészt, ezért nagyon örültem, amikor hívtak. Így éreztem fairnek” – nyilatkozta a sorozat megjelenésekor.
Sárkányok háza – A Rhaenyra-jelenség
D’Arcy tehát örömmel vette, hogy őt választották a szerepre, ugyanakkor – egy vele készült interjúban – kiemelte: hogy kihozza magából a legtöbbet, igyekezett közös nevezőt találni a lázadó hercegnő karaktere, és saját maga között, s hamar rá is lelt az őket összekötő kapocsra:
„Gyermekkoromban a férfiasság megszállottja voltam. Azt hiszem, ez egyfajta reakció volt a részemről arra, hogy a férfiakat és nőket nagyon hamar bekategorizáljuk és kontextualizáljuk. Vágytam arra, hogy úgy foglaljak helyet az asztalnál, ahogy azt a férfiak teszik” – vallja a színésznő.
Rhaenyra sorsa valójában annak a megértése, hogy ez a tűz, ez a szükséglet, ez az éhség, amely a vérében van, sokkal inkább a túlélését, semmint a bukását szavatolja egy olyan világban, amely egyértelműen lebecsüli, korlátozza és aláássa őt
– véli karakteréről.
Elmondása szerint viszont nemcsak a szerep kiaknázandó lehetőségei, hanem a díszletek és a kellékek is sokat hozzátettek az átlényegülés folyamatához. (Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy Emma díszlettervezőként is tevékenykedett korábban, így pláne nem mindegy számára, hogyan és miben lép a kamerák elé.)
„Az átalakulás nagyrészt a sminkszobában jön létre: rendkívüli hatása van például a parókának, mert befolyásolja a viselkedésünket, a mozgásunkat, de még azt is, hogyan olvassuk le egymás nonverbális jeleit. Ahogy kilépek a sminkszobából, csak középkori hacukákba öltözött emberekkel találkozom, akik – hozzám hasonlóan – teljesen átlényegülve érkeznek a forgatásra. Innentől kezdve másképp értelmezzük egymás jelzéseit.”
Persze, egy ilyesfajta grandiózus projektnél nemcsak a főszereplő viszi a hátán a show-t: a színészek közötti kémia is meghatározza a végeredményt. D’Arcy elmondása szerint húzóerő volt számára az idősebb Alicent Hightowert játszó Olivia Cooke, akit szegről-végről már ismert, a forgatások során viszont közeli kapcsolatba kerültek. Hasonlóan pozitívan beszélt A koronából és Doctor Who-ból ismert Matt Smithről is, akinek ugyanolyan előítéletekkel kellett megkezdenie a munkát, mint neki: a történet rajongói (fizimiskája miatt) eleinte kétkedve fogadták, hogy Smith kapta a lázadó Daemon Targaryen szerepét.
Emma D’Arcy tehát jött, látott és győzött, de hogy vajon karaktere, Rhaenyra Targaryen is ilyen sorsra jut-e majd, az már a jövő zenéje.