A legendás írónő számtalan regényét feldolgozták már a mozivásznon és a tévéképernyőkön is, azonban a Poirot-, Miss Marple- és egyéb sztorikon túl is léteznek olyan alkotások, amiknél mintha maga Agatha Christie vezette volna a forgatókönyvírók tollát.
Agatha Christie, a krimi műfajának egyik legnagyobb alakja William Shakespeare mellett a szórakoztató irodalom legkeresettebb írója. Így nem csoda, hogy még ma, több mint negyvenöt évvel a halála után is sokakat inspirál stílusa, történetvezetése, fordulatos cselekményei. Mondhatni ő teremtette meg a “whodunit”-nek nevezett műfajt, melyben a sztori egy gyilkosság, annak körülményei és az elkövető felderítése körül forog, amelyre általában a történet legvégén kerül sor. Egy ilyen típusú (forgató)könyv megalkotása pedig nagy figyelmet igényel, egyrészt nem szabad, hogy túl egyértelmű legyen a gyilkos kiléte, másrészt túlságosan bonyolult sem lehet, hiszen ha a néző vagy olvasó képtelen összerakni a nyomokat, hamar megunja. A jól eltalált whodunit produkciók viszont nagy népszerűségnek örvendenek és előszeretettel rukkolnak elő újabb és újabb hasonló filmekkel a rendezők.
Tőrbe ejtve (2019)
E cikk apropója Rian Johnson két detektívmozija, melynek első része a pandémia kezdetén jelent meg, és talán pont azért, mert mindannyian otthon voltunk, hatalmas sikert ért el a Netflixen. A Tőrbe ejtve főbb szerepeiben olyan sztárok tűntek fel, mint Daniel Craig, Jamie Lee Curtis, Chris Evans, Ana de Armas, Toni Collette, Michael Shannon és színészóriás Christopher Plummer. A sztori a Plummer által játszott híres író, Harlan Thrombey halála körül forog, melyben családtagjai és alkalmazottai is gyanúsítottak, hiába tűnik úgy elsőre, hogy saját maga oltotta ki az életét. Az ódon kúriában játszódó filmben a Craig alakította különc nyomozó, a Poirot-ra emlékeztető Benoit Blanc igyekszik felgöngyölíteni az ominózus este történéseit, és ahogyan Agatha Christie regényeiben, itt is sokféle karaktert ismerünk meg a retrospektív történetvezetésnek hála.
Tőrbe ejtve – Az üveghagyma (2022)
A Tőrbe ejtve sikerén felbuzdulva Johnson egy újabb történet forgatásába fogott nem sokkal a premier után. A címből kiindulva azt hihetnénk, hogy ez egy folytatás, ám nem az, csupán a nyomozó Blanc karaktere közös a két sztoriban. Az üveghagyma december 23-án került fel a Netflixre, Craiget Golden Globe-ra is jelölték a benne nyújtott alakításért, és ugyan nem lett olyan jó, mint elődje, sikerült egy szórakoztató alkotást összehozni. A Tőrbe ejtve – Az üveghagyma 2020 májusában játszódik, már javában tombol a koronavírus világszerte, amikor Miles Bron (Edward Norton) milliárdos tech-tulajdonos magánszigetére hívta meg öt barátját (Kate Hudson, Kathryn Hahn, Janelle Monáe, Dave Bautista, Leslie Odom Jr.) egy kis nyomozósdira. Azonban valaki meghívást küldött Benoit Blancnak is, végül összesen nyolcan jelennek meg a görög partoknál, ahonnan egy jachttal utaznak az Üveghagymához, ami egy óriási önfenntartó épület. Itt kezd kibontakozni a dráma, és a Tőrbe ejtvéhez hasonlóan gyakori visszaemlékezések segítségével áll össze a kép.
Aljas nyolcas (2015)
Quentin Tarantino sosem rejtette véka alá, hogy kiktől inspirálódik, ha filmkészítésről van szó. A 2015-ös Aljas nyolcas sem kivétel ez alól, és amellett, hogy van benne bőven vér és okos párbeszédek (mint ahogy tőle megszokhattuk), felfedezhetőek benne más alkotók jellemzői is. Az egyik épp Agatha Christie, aki sok regényében zárta be főszereplőit ugyanazon helyre, és dobta el a kulcsot, így megalapozva a cselekményt – ilyen volt például a Gyilkosság az Orient expresszen is. A westernben az amerikai polgárháború után járunk, a hóvihar elől menekülő fejvadászok kénytelenek egy helyen meghúzni magukat – a kérdés az, hogy kisülhet-e bármi jó abból, ha ennyi gazember huzamosabb ideig össze van zárva. Olyan színészeket láthatunk a filmben, mint Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Walton Goggins, Demián Bichir, Tim Roth, Michael Madsen és Bruce Dern, a narrációt pedig maga a rendező, Tarantino szolgáltatja.
Sheila meghalt és New Yorkban él (1973)
Egy évvel felesége gázolásos halálesete után a gazdag férj meghívja barátait egy hétvégére, hogy azt közösen töltsék el a jachtján, miközben kincskereső játékot játszanak. Azonban az ártatlan szórakozás csakhamar komollyá és végzetessé válik. A The Last of Sheila forgatókönyvét többek között az az Anthony Perkins írta, akit a Psycho főszereplőjeként ismert meg a nagyközönség, de játszott a fentebb említett Gyilkosság az Orient expresszen első adaptációjában is. Perkins írótársa a Pulitzer-díjas Stephen Sondheim volt, és duójuk egy igazán fordulatos, filmcsillagokkal telepakolt és szórakoztató nyomozós történetet hozott létre. A filmet megnézve egyértelmű, hogy Agatha Christie műveiből inspirálódott a szerzőpáros, a történetvezetés, a fekete humor mind erre utalnak, és a Tőrbe ejtve-mozik készítője, Rian Johnson számára pedig ez a produkció szolgált ihletként.
Idő (2021)
M. Night Shyamalan azok közé a rendezők közé tartozik, akiknek stílusa már messziről felismerhető, elég csak egy-két filmjét megnézni. A Hatodik érzék, A sebezhetetlen, Széttörve alkotója mindig képes az ember zsigereibe hatolni, hogy jól megcsavarja őket, mielőtt véget érne a mozi. Shyamalan legújabb felkavaró alkotása, az Idő (Old) kapcsán nyilatkozta, hogy imádja Agatha Christie történetvezetését, ezért is köszön vissza ez a moziban. Két, az írónőre jellemző elemet is megemlített, amit ő is használt az Időben: különböző emberek csoportja, akikről a közönség egyre több mindent tud meg, mialatt ők pokoli körülmények közé kerülnek és a brutális, erőszakos cselekmények jelenléte, amelyeket fényes nappal követnek el. Utóbbi a Nyaraló gyilkosok Poirot-krimiből lehet ismerős. Az Időben azonban nem feltétlenül az a kérdés, hogy “Ki végzett kivel?”, sokkal inkább az a gondolat kering a néző agyában, hogy “Mi a fene történik itt?”.
Sikoly (1996)
A Drew Barrymore, Courteney Cox és Neve Campbell főszereplésével készült, lassan harmincéves Sikoly maga is műfajt teremtett, azonban sokan nem tudják, hogy Kevin Williamson, a franchise atyja sokat merített az írónő munkáiból. Egy ízben elárulta, hogy akkor tanulta a legtöbbet a rejtélyes gyilkosságokról szóló filmek felépítéséről, amikor Agatha Christie írási folyamatáról szóló interjúkat nézett. A krimik királynője ugyanis visszafelé építkezett, körkörösen bontva ki a cselekménye rétegeit, nem a rejtély megalkotása lebegett a szeme előtt regényei írásakor, és Williamson szerint azért tudtak olyan sikeresek lenni a Sikoly-filmek, mert ő is ezt a metódust követte.
Forrás: Collider
Borítókép forrása: Northfoto