Legyen szó megcsalásról, földrajzi vagy ideológiai távolságról, az összetört szívű karakterek újra és újra biztosítják a legfontosabbat: a magas nézettséget a filmkészítők számára.
Amióta világ a világ, a művészek egyik legkedvesebb témája az összetört szívű karakter, hiszen az érzelmek széles skálája jeleníthető meg a figura által. Mindegy, hogy épp szerelmi csalódásról, élete párjának elvesztéséről, vagy épp a két felet elválasztó földrajzi távolságról van szó, egy dolog garantált: a magas nézettség, hiszen két szép ember és egy csepp (vagy olykor több deci) szívfájdalom egészen biztosan tömegeket vonz a mozikba. Lássuk, kik azok a fájó szívű karakterek, akik ilyen-olyan módon belopták magukat a szívünkbe az évtizedek során!
Katie és Hubbel az Ilyenek voltunkban
Barbra Streisand (Katie) és Robert Redford (Hubbel) – ahogy szokták mondani – „se veled, se nélküled” kapcsolatának kifutása vitán felül a filmtörténet egyik legfájdalmasabb szakítása. A két fél tökéletes ellentéte egymásnak: míg Katie marxista zsidó család sarja, addig Hubbel az angolszász fehér protestánsok élő szobra. Már a történet elején borítékolható, hogy ebből nem sok jó sülhet ki, Streisand és Redford karakterei mégis egymásba habarodnak, románcuk afféle héja nász az avaron. Szerelmük nyomán kirajzolódik a második világháború, az azt követő gazdasági válság és a társadalmi átrendeződések időszaka, de a film végére nemcsak Katie és Hubbel szíve szakad meg azokért az emlékekért, amiken közösen osztoznak, hanem a miénk is. Érdekesség, hogy a film Amerikában a tipikus „kultfilm” kategóriába sorolható, hiszen harminc évvel később is emlegetik például a Szex és New Yorkban, amikor Carrie (Sarah Jessica Parker) épp Mr. Big (Chris Noth) újdonsült házassága felett ül afféle „halotti tort” barátnőivel, Charlotte-tal (Kristin Davis), Mirandával (Cynthia Nixon) és Samanthával (Kim Cattrall).
Karen és Deny a Távol Afrikától című filmben
Robert Redford ezúttal Meryl Streep hős szerelmeként bukkant fel a Távol Afrikától című, hétszeres Oscar-díjas filmben. Karen (akinek ekkor természetesen még semmi köze ahhoz a pejoratív kifejezéshez, amit napjainkban azokra a nőkre használunk, akik feljogosítva érzik magukat ítélkezésre és panaszkodásra, ha épp nem nekik áll a zászló) egy előkelő család sarja, aki hozzámegy unokatestvéréhez, Blixen báróhoz, majd Afrikába költöznek. A kicsapongó életet élő férj szifilisszel fertőzi meg feleségét, majd el is hagyja őt. Streep karaktere viszont felszívja magát, és menekülés helyett inkább elkezdi felvirágoztatni afrikai farmját, mindeközben persze rátalál az igaz szerelem Redford Denys nevű karakterének személyében. Szerelmük azonban beteljesületlen marad, mivel a férfi lezuhan a repülőgépével, így Meryl Streep figurája végül egyedül marad.
Alex Foster a Végzetes vonzerőben
Kevésbé az érzelmei, mint inkább a dühe lesz Glenn Close (Alex Foster) összetört szívű karakterének a veszte a Végzetes vonzerőben. Michael Douglas figurája, Dan többször kikacsintott már egyébként tündérmesébe illő házasságából, Alexben viszont emberére talált: ő nem az a nő, akit néhány alkalmi légyott után eldobhat, mint egy használt zsebkendőt. A visszautasítást követően az összetört szívű Alex pokollá teszi Dan mindennapjait, sőt, bosszút esküszik, hogy előbb Dan, majd családjának mindennapjait is tönkreteszi, mi több, egyikük élete sem lesz biztonságban. Nem mondhatnánk, hogy az 1988-ban készült film happy enddel zárul, annyi viszont bizonyos, hogy Foster egyénisége újfajta színt vitt az „eldobott női karakterek” kliséi közé.
Molly a Ghost című filmben
Korántsem a düh, mint inkább a feldolgozatlan gyász határozza meg Molly (Demi Moore) karakterét az 1990-es Ghost című filmben. A történet igen egyszerű ötleten alapszik: Sam (Patrick Swayze) karaktere meghal egy rablótámadásnak álcázott gyilkosság során, azonban ahelyett, hogy szelleme átkelne a túlvilágra, a valóságban ragad anélkül, hogy bárkivel kapcsolatba tudna lépni. Kivéve persze – az alakításáért legjobb női mellékszereplő Oscar-díjjal jutalmazott – Whoopi Goldberg figuráját, Odát, aki ugyan nem látja, de hallja Samet. Shakespeare Hamletja óta a film a maga nemében szinte elsőként mutatja be a gyászfeldolgozás szomorú folyamatát, a történet végén pedig egyszerre sírunk az újra manifesztálódott Sam és Molly búcsúzkodó karaktereivel.
Forrest Gump karaktere
Nem véletlen, hogy Tom Hanks alakítását Oscarral jutalmazták 1995-ben, hiszen Forrest karaktere épp csak a poklot nem járta meg, de azon kívül nagyjából mindent. Forrest vele született gyenge szellemi képességekkel rendelkezik, ennek ellenére (vagy épp ezért?) válogatott amerikai futballsztár lesz, túléli a vietnámi háborút, profi pingpongozóvá válik, majd rákászhajó-kapitányként tevékenykedik, életét viszont csak egyetlen cél hatja át: hogy elnyerje gyermekkori barátja, Jenny (Robin Wright) szerelmét. Hiába válik Forrest hőssé hazájában, Mamáján kívül egyetlen dolog kíséri tartósan az útján: a szerelmi bánat.
Bridget Jones figurája
Szerencsére az összetört szívnek számtalan változata és árnyalata van a filmvásznon, így lehet, hogy a Bridget Jones naplója című 2001-es könyvadaptációban inkább nevetünk, semmint sírunk a megcsalt Jones szakításfeldolgozási metódusain. Renée Zellweger karakterétől viszont sokat tanulhatunk, hiszen az önsajnálatot követően felszívja magát, felmond a munkahelyén (a jelenet alatt hallható Aretha Franklin Respect című szám dallamaitól a mai napig kiráz a hideg) és új kihívásokba kezd. Szívósságának hála végül rátalál az igaz szerelem Mark Darcy (Colin Firth) képében, vagyis levonható a tanulság: hiába ejtett át egy Daniel Cleaver (Hugh Grant) a palánkon, attól még végződhet a történeted happy enddel.
Allie és Noah a Szerelmünk lapjaiban
Amennyire a hasunkat fogjuk a nevetéstől a Bridget Jones naplójában, olyannyira törölgetjük krokodilkönnyeinket a 2006-os Szerelmünk lapjai című romantikus film szívszorító jelenetei alatt. Allie (Rachel McAdams) és Noah (Ryan Gosling) karakterei (akárcsak az Ilyenek voltunkban) végtelen távolságból közelednek egymás felé, hiszen Allie egy gazdag család sarja, míg Noah a társadalmi ranglétra aljára született. Kettejük románca tizenévesen kezdődik, mondhatni szerelem első látásra, amely igen hamar be is teljesedik. Mivel a lány szülei ellenzik kapcsolatukat, a két fiatal útja hamar elválik egymástól. Amikor néhány évvel később újra találkoznak, szerelmük újjáéled, ám Allie-nek választania kell Noah és társadalmi rangja között. Az évekig elnyúló huzavonában hol az egyik, hol a másik fél sérül, mindaddig, amíg már számon sem tudjuk tartani, épp melyikük és mivel bántotta meg a másikat. A történet kerete (Allie és Noah idős változata) olyan érzelmi löketet adnak az egyébként is szentimentalizmusttól füstölgő drámának, hogy nem csak a két szereplő, hanem a néző szíve is összetörik párszor a film alatt.
Iris a Holiday című filmben
Két összetört szívű fiatal nő történeteként indul a nagy sikerű Holiday című romantikus film. Iris (Kate Winslet) reménytelenül szerelmes kollégájába, akivel egyébként hosszú ideig viszonyt is folytat. Kettejük „románca” viszont beteljesületlen marad, hiszen a férfi a karácsonyi bulin bejelenti, hogy eljegyezte egyik kolléganőjüket. Iris összetörik, ezért bánatában az interneten próbál vigaszt lelni. Itt ismerkedik meg a szintén egy csalódásból lábadozó Amandával (Cameron Diaz), aki nemrég jött rá, hogy barátja megcsalja, ezért kiadta az útját. A két nő sorsa innentől összefonódik, mivel a sírdogálás után eldöntik, hogy otthont cserélnek egy időre, hogy kipihenjék a fáradalmaikat. A vakáció persze bepasizással végződik, így levonhatjuk a konzekvenciát: ha egyszer a nők összefognak, ott kő kövön nem marad!
Összetört szívű női sorsok a Korona című sorozatban
Azt mondják, hogy a legjobb forgatókönyveket az élet írja. Általánosságban nem mernénk élni ezzel a kijelentéssel, az viszont biztos, hogy mindannyiunk szíve összefacsarodott már párszor a The Crown (Korona) című sorozat négy évada alatt. A Netflix alkotása a brit királyi család, kiváltképp Erzsébet királynő magánéletét dolgozza fel és mutatja be, ám nem feltétlenül dokumentarista, mint inkább művészi aspektusból. Bizonyos, hogy a Korona rajongók együtt izgulták végig a királynő megkoronázását, nővé érését, s ezzel együtt férjével való folyamatos párharcait, amelynek gyakran a női fél itta meg a levét. Ugyanakkor valószínűleg mindannyian megsirattuk Margit hercegnő első (és mint később kiderül második), félresikerült párválasztását, csakúgy, ahogy az utolsó évadban Diana hercegné és Károly walesi herceg elhibázott lépései miatt is összefacsarodott a szívünk.
Borítókép forrása: Northfoto