Nem elég megtanulni a szöveget és jó helyen mosolyogni vagy sírni – számos színész akár a végletekig is elmegy azért, hogy teljesen bele tudja élni magát az eljátszandó karakterbe, és a lehető legjobb alakítást láthassa a néző a kész műben.
Mind szeretjük azokat a produkciókat, melyeket nézve elfeledkezünk arról, hogy valójában csak színjáték, amit a képernyőn vagy a vásznon látunk, ezt pedig jórészt a tehetséges színészeknek és színésznőknek köszönhetjük. Ezért aztán nem igen jut eszünkbe, hogy egyes szereplők mit meg nem tettek azért, hogy úgy nézzenek ki, úgy beszéljenek, járjanak és viselkedjenek, mint amit a karakterük megkívánt. Legfeljebb a filmmel kapcsolatos sajtónyilatkozatok, talkshow-megjelenések és interjúk fedik fel a mögöttük álló fáradságos munkát.
Hogy készül a színész egy szerepre?
A színpadi és filmes színész Allen Fitzpatrick öt rövid pontban fogalmazta meg, hogy hogyan érdemes felkészülni egy szerepre, és bár ő színházi darabokra értette, amennyire szakértő vagyok a témában, ez a filmforgatásokra és sorozatbeli karakterek megformálására is érvényes lehet. Első tanácsa, hogy az ember ismerkedjen meg az eljátszandó karakterrel a színdarab szövegkönyvén keresztül. Majd találja ki, mi motiválhatja a szereplőt, és hogy melyik jelenetben mi a célja. Fontos az is, hogy ráleljen egy, a karakterrel közös vonására, ha nincs ilyen, akkor érzelmi alapon közelítse – nagy valószínűséggel osztozni fognak majd egyik vagy másik érzelemmel. Kísérletezzen a megformálandó szerep fizikai és verbális jellegzetességeivel, figyelje meg például, hogy hogyan jár. Végül pedig sok-sok gyakorlás, és a karaktert “lassan összesimul” a saját személyiségével, Fitzpatrick szerint meg kell találnia saját magát a karakterben, így tudja csak valóságosan eljátszani azt.
Ezek tudatában hajszálnyival kevésbé meglepő, hogy a színészek – különösen ha filmről van szó – milyen sokáig, sokféle módokon készülnek fel arra, hogy eljátsszanak egy karaktert. Ez hatványozottan igaz, ha valamilyen drámáról, és/vagy egy komplexebb szerepről van szó. Sokszor megesik, hogy nemcsak megtalálják saját magukat benne, hanem a valósághűség kedvéért néha eggyé is válnak vele, ekkor általában a method actingnek nevezett színészi technikáról, látásmódról van szó. Ugyan manapság rengeteg kritika éri ezt a hozzáállást, sokan baromságnak tartják a teljes átlényegülést, mégis rendszeresen látnak napvilágot azzal kapcsolatos hírek, hogy egy színész ilyen módon készült fel szerepére. Nézzük, melyek a legextrémebb dolgok, amit a világ színészei megtettek karakterük minél élethűbb megformálásáért.
A legfeltűnőbb: hízás és fogyás
Ma már a számítógépes technikának, sminknek és protéziseknek köszönhetően bárkiből lehet csontsovány vagy túlsúlyos ember anélkül, hogy a saját testét tényleg meg kellene változtania. Azonban nem minden színész él ezzel a lehetőséggel, és gyakorta hallunk arról, hogy valakit hízó- vagy fogyókúrára fogott a rendező, vagy épp döntött így saját maga. Christian Bale neve az első, amelyik beugorhat ezzel kapcsolatban, hiszen a 183 centis brit színész a 2004-es A gépész című filmben egy inszomniában szenvedő férfit alakított, megformálásához pedig 54 kilósra fogyott. Ezt állítása szerint napi egy alma és egy tejeskávé elfogyasztásával érte el, valamint rászokott a dohányzásra is, hogy kevésbé legyen éhes. Ez már magában is extrém, azonban egy évvel későbbre visszaszedte a ledobott 28 kilóját, és rádobott még majdnem huszat, hiszen a 2005-ös Batman: Kezdődik!-ben a címszereplő izmos szuperhőst alakította. Pár évvel később megismételte ezt a bravúrt, A harcosban 2010-ben megint sovány volt, míg a 2012-es A sötét lovag: Felemelkedésben ismét jó erőben láthattuk. Ezután izmait zsírra “cserélte”, hiszen a következő évben az Amerikai botrány Irving Rosenfeldjét játszotta el, akihez sörhas dukált.
Bale-hez hasonlóan Jared Leto is kivette a részét a fogyásból, a Mielőtt meghaltam-beli szerepéért 12 kilót adott le, míg a Chapter 27 című filmben John Lennon gyilkosát alakította, amihez 30 kilót szedett fel. A káros életvitel miatt köszvény alakult ki a színésznél, emiatt egy ideig kerekesszékhez volt kötve. Sok kilótól szabadult meg a HIV-pozitív ügyvéd eljátszásáért Tom Hanks is, akinek a Philadelphia főszerepe meghozta első Oscar-díját is 1994-ben, és hasonlóan „járt” Adrien Brody is, aki A zongorista címszerepéért fogyott tizennégy kilót, és őt is aranyszobrocskával jutalmazta az Akadémia. Michael Fassbender pedig a beszédes című Éhség főszerepére való készüléskor napi hatszáz kalóriánál is kevesebbet evett.
Amikor a zuhany az ellenség
Maradva a külsőségeknél, de eltávolodva a mérlegtől: az Alkonyat-filmek sztárja, Robert Pattinson egy lepukkant bankrablót játszott a Jólétben, ehhez két hónapig egy koszos alagsori lakásban élt, nem húzta el a függönyeit, nem cserélte az ágyneműjét és a nappali ruháiban aludt. A modellből lett színész Halle Berry pedig az 1991-es Dzsungelláz forgatása előtt – amiben egy drogfüggőt alakított – nagyjából nyolc hétig nem fürdött.
Életvitelszerű színészet
Persze egy adott karakter eljátszása nemcsak abból áll, hogy hány kiló az ember vagy hogy mikor tisztálkodott utoljára. Robert De Niro taxisként dolgozott egy hónapig, mielőtt leforgatták volna Scorsese-vel a Taxisofőrt, hogy pontosan értse karaktere körülményeit. A korábban már említett Adrien Brody nemcsak csontsovány lett A zongorista kedvéért, hanem eladta a lakását, az autóját, kikapcsolta telefonjait, fogott két táskát és Európába költözött. Egy külön fejezetet lehetne szentelni Daniel Day-Lewisnak, aki szinte nem is tud máshogy közelíteni szerepeihez, csak method actinggel. Az Apám nevében forgatása előtt három napot töltött magánzárkában víz nélkül. Emellett arra is kényszerítette a személyzetet, hogy hideg vízzel öntsék le minden alkalommal, amikor elhaladtak mellette. A hétéves háború idején játszódó Az utolsó mohikán kedvéért Day-Lewis nem három napot, hanem egy hónapot töltött a vadonban, megtanult tomahawk-kal harcolni, vadászni és állatokat nyúzni. Szerepei között ezért nem ritkán kihagyott több évet is, hogy mentálisan “helyrejöjjön” a következő munka előtt. Utolsóként pedig térjünk vissza egy kicsit Jared Leto-ra, aki az ikonikus Rekviem egy álomért munkálatai előtt hetekig New York utcáin élt, méghozzá valódi drogfüggők társaságában.