A Northstar Research Partners közzétette a 2022. évi utazási trendekről szóló jelentését, amely új utazói prioritásokat tárt fel. Eszerint a turisták friss gondolkodásmóddal vágnak neki a hosszú utaknak, amelyet a kutatóközpont GOAT (Greatest of All Trips, azaz minden utazások legnagyobbika) stílusnak nevezett el.
A koronavírus-járvány több fronton is megváltoztatta az életünket, kezdve a home office bevezetésétől a mozgásformákon át egészen az újfajta gondolkodásmódig. Az egyszerű dolgok értékelése a veszélyhelyzetben még inkább előtérbe került, s úgy tűnik, ez a szemléletmód nemcsak a hétköznapjainkat, hanem utazásainkat is áthatja. A Northstar Research Partners (NRP) több mint 12 ezer utazót kérdezett meg utazási szokásairól 2021. augusztus 27. és szeptember 6. között olyan felnőttek körében, akik a következő 18 hónapban belföldi vagy nemzetközi utazást terveztek.
A kutatás nagy részét kitevő, amerikai résztvevők csaknem 40 százaléka bevallotta, hogy a Covid-19 kitörése óta kevésbé dönt ösztönösen az utazásairól, sőt, gyakran érzi magát feszültnek egy-egy út megkezdése előtt. Ugyanakkor mindössze 25%-uk próbálkozna meg spontán utazással, illetve azzal, hogy a túrázás során őszintén átengedje magát a pillanat szépségeinek. Ezek az eredmények azt sugallják, hogy a megkérdezett amerikaiak sokkal rugalmatlanabbak most, mint a koronavírus-járvány kitörése előtt.
A felmérésben ugyanakkor részt vett ötszáz szingapúri résztvevő is, akiknek a válaszai igencsak eltérnek az amerikaiakétól, és egy érdekes, újfajta trendre engednek következtetni: az úgynevezett GOAT (Greatest of All Trips, azaz minden utazások legnagyobbika) stílus térhódítására.
Mennyiség helyett minőségi élmény
A GOAT utazási stílus lényege, hogy a turisták megbánás és félelem nélkül indulnak el a hosszú utakra, azaz igyekeznek úgy értékelni az utazást, hogy az önmagában egyfajta kiváltság, közben pedig semmiben nem fogják vissza magukat. Így például igyekeznek jobban a jelenben lenni és kiélvezni az út minden pillanatát, emellett szabadon elmerülnek az újfajta kultúrákban, lehetőleg mindenféle elvárás nélkül. Ebből kifolyólag olyan élményekkel és izgalmakkal gazdagodnak, amelyek megalapozzák mentális jólétüket.
![Újfajta utazási trendek 2022-ben - Fókuszban a mentális egészség 1 utazás, 2022, trendek](https://colore.hu/wp-content/uploads/2022/01/utazas_2022_trendek_oromkereses-1024x683.jpg)
Azon túl, hogy a kutatás felfedte az utazók lelkesedését az új élmények iránt, részletes trendeket is közölt arról, vajon mik határozzák meg a szingapúri turisták prioritásait 2022-ben. Eszerint az utazók 28%-a vallotta, hogy idén könnyedén lemondanak majd a megtervezett útitervről, csak azért, hogy szabadabbak legyenek és azt tegyenek, amit és amikor csak akarnak (36%). 43% hajlandó lesz idén jobban kényeztetni magát, mint ahogy azt korábban tette, emellett a válaszokból az is kiderült, hogy a következő utazások során nem a pénztárcájukat, hanem az élvezeteket fogják szem előtt tartani. Az eredmények alapján megállapítható, hogy szívesen iktatnak be egy-egy bevásárlókörutat az utazásaik során (30%), vagy látogatnak meg egy Michelin-csillagos éttermet (23%), esetleg jegyeiket upgrade-elik egy első osztályú repülőjegyre (18%), netalán egy ötcsillagos szállodában foglalnak szállást. Tisztán érzékelhető, hogy nem az utazások mennyisége, hanem minősége értékelődik majd fel 2022-ben.
Felfedezés ereje vs. komfortzóna
A zárt, kollektivista szingapúri kultúrától ugyan távol áll a kalandvágy és az egyéni szükségletek kielégítése, mégis ellentétes tendenciákra bukkanhatunk az említett felmérésből. Kiderült ugyanis, hogy a szingapúriak a megszokottól eltérő kalandra vágynak, sőt egyre többen (26%) hajlandóak kilépni komfortzónájukból, hogy újdonságokat tapasztaljanak meg. Érdekesség, hogy a kutatás résztvevőinek 32%-a olyan úticélokban és kultúrákban is gondolkodik, amelyek teljesen eltérnek a sajátjuktól. (Ez nagy szó, tekintve, hogy a szingapúriak ritkán mozdulnak csak ki a megszokott normák szigorú keretei közül.) A kutatás szerint 49%-uk szívesen megkóstolna helyi finomságokat is, emellett olyan ételeket is kipróbálnának, mint még soha (44%). 26%-uk olyan helyszínt választana a következő útjának, ahova a vírus előtt semmiképp nem ment volna. Az utolsó érték arra enged következtetni, hogy a koronavírus-járvány újfajta igényeket ébresztett a távol-keleti kultúra tagjainak jelentős részében.
![Újfajta utazási trendek 2022-ben - Fókuszban a mentális egészség 2 utazás, öröm](https://colore.hu/wp-content/uploads/2022/01/utazas_trendek_2022_orom-1024x684.jpg)
Ugyanakkor nemcsak az utazás minőségében érzékelhető a változás, hanem a kiruccanás alatt választott tevékenységekben is, hiszen a felmérésből kiderült, a szingapúri utazók nagy része olyan dolgokat szeretne kipróbálni, amelyeket soha nem tett volna korábban. Így például 24%-uk jelezte, hogy szívesen aludna a csillagok alatt, 17%-uk kipróbálná az ejtőernyőzést, de 13%-uk még abban is benne lenne, hogy éjszaka egy vulkánon túrázzon.
Kevesebb screen time, több élmény
A közösségi-média világának egyik legnagyobb paradoxona, hogy egy utazás akkor tekinthető igazán jónak, ha semmi nyomát nem látjuk az online térben. Ez a fontos kritérium visszaköszön az NRP kutatásában is, hiszen az eredményekből világosan kitűnik, hogy az utazók inkább a mentális egészségükre, s annak megőrzésére, semmint a posztolásra összpontosítanának utazásaik során 2022-ben. A felmérés szerint 29%-uk olyan utazásokat részesít előnyben, amely lehetővé teszi számukra a fenti kritériumok megvalósulását, továbbá 41%-uk a következő utazás során is az elégedettség és a mentális jólét érzését keresi. Ezen kívül minden ötödik utazó kevesebb időt szeretne okoseszközeivel tölteni, hogy megélje az élményeket.
Noha az eredmények eltérőek a keleti és nyugati kultúra képviselői között, mégis, globálisan okot ad a reménykedésre a szingapúriak újfajta gondolkodásmódja, amely előtérbe helyezi az utazás minőségét a mennyiség felett, emellett az utazókban megjelenik a pillanat megélésének szükségessége is ahelyett, hogy a közösségimédia-oldalak hamis világára fecsérelnék idejüket.
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix