A vezetési vizsga sokak számára az egyik legnehezebb próbatétel, amivel életük során találkoznak. A vizsgadrukk sokszor a legrosszabbat hozza ki az emberből, ezért összegyűjtöttük azokat a hibákat, amiket a vezetni vágyók a leggyakrabban elkövetnek.
Angliai statisztikák szerint 2019 és 2020 között a vizsgázók csupán 45%-a ment át a vezetési vizsgán. Magyarországon 2016-ban nagyjából 50% volt a jogosítványt szerzők aránya, ám érdekes módon Csongrád-Csanád és Baranya megyékben a legrosszabbak a statisztikák.
A sikertelen vizsga múlhat azon, hogy milyen lábbal kelt a vizsgabiztos, és persze azon is, hogy a jogosítványra vágyó milyen hibákat vét. Több autósiskola kimutatásai alapján összeszedtük a leggyakoribb hibákat, amik sikertelenné teszik a próbálkozásokat.
1. A zebra nem csak egy állat!
A fehér csíkoknak nagy jelentősége van az úttesten, hiszen ez az egyetlen hely, ahol a gyalogosok átmehetnek – akár úgy is, hogy nincs kiépített lámpa. Ez utóbbi esetben különösen fontos, hogy figyeljünk, van-e járókelő, akinek láthatóan szándékában áll átkelni az úttesten. A legtöbb gyalogos kedves gesztusnak tartja, ha megállunk, ám ne csapjuk be magunkat: a zebránál kötelességünk megállni a gyalogos előtt!
2. Nem időutazásra készülsz!
Mindig figyelj oda, hogy milyen sebességgel mehetsz az adott úton! Ha egy széles, üres utcában van az ember, hajlamos Marty McFly-módjára hajtani, ám lakott területen bármikor előkerülhet egy gyalogos, egy kiskutya vagy egy kiálló autó, így nemcsak értelme nincs gyorsan hajtani, tilos is, nem véletlenül!
3. Tudod, csak SIKKesen!
Az oktatók jellemzően úgy próbálják belénk verni az ideális indulást, hogy arra biztatnak, vegyük SIKK-esre! Nem SKK-ra, vagy SIK-re, hanem SIKK-re, azaz tegyük az autót Sebességbe, tegyük ki az Irányjelzőt, engedjük ki a Kéziféket és végül Körültekintően induljunk el. Vizsga előtt mindig gondoljunk arra, hogy nem ronthatjuk el már az elején: ennek egy szép, elegáns, sikkes vizsgának kell lennie!
4. Ne csak a szemeddel láss!
A vizsgabiztosoknak fontos, hogy lássák is, hogy nézel! Ezért tehát induláskor is fordítsd el a fejed, hogy jobban láss, akkor is, ha tutira nem jön senki, mert így biztosíthatod róla a vizsgáztatót, hogy tudod, mit csinálsz. Ez kanyarodásnál különösen fontos, a biztonság miatt is: a holtteredből bármikor előkerülhet egy biciklis vagy egy motoros. Ha ezt az apró mozdulatot elmulasztod, garantáltan csökkennek az esélyeid, hogy jogosítványod legyen.
5. Ha ,,elfogy” a macisajt…
A macisajt többet jelent annak, aki éppen vezetni tanul, hiszen az oktatók többsége így próbálja játékossá tenni az elsőbbségadás-táblát. Sok esetben azonban vagy nem vesszük észre a táblát, vagy eleve nincs, hiszen jobbkezes úttal dől el, hogy hol haladhatunk különösebb körbetekintés nélkül. Ha bizonytalan vagy a jobbkezes utak használatában, nézd át újra a kreszt, és vegyél pár órát, ahol direkt ilyen kereszteződésekbe mentek a tanárral!
6. A forgalom hierarchiája
A buszok is fenyegető veszélyt jelenthetnek! Nemcsak a buszsávban való közlekedésre és a megállóból kiálló járművekre kell ügyelni, hanem azokra a gyalogosokra is, akik esetleg a busz elől kilépnek az útra.
7. Csak előre!
Egyirányú utcában az ember hajlamos azt gondolni, hogy neki építették az utakat, és ész nélkül menni, majd a végén kikanyarodni. Ha egyirányú utcából kanyarodunk balra, hiába nem jön szembe senki, mégis balra kell húzódnunk. Kivételt képez, ha a táblák szerint biciklisek járhatnak az úton, hiszen nem opció, hogy elálljuk az útjukat, vagy elüssük őket! S honnan tudjuk, hogy egyirányú utcában vagyunk? Onnan, hogy ideális esetben figyeltük a táblát, mielőtt behajtottunk!
8. Figyeljünk másokra!
Ugyan egy tanuló- és vizsgázó sofőrnek elég problémát jelenthet, hogy a saját autója sebességére figyeljen, sajnos ez nem elég! Nagyot hibázunk, ha kikanyarodásnál nem jól mérjük fel a felénk közelítő autó sebességét! Ha úgy ítéljük meg, hogy még mehetünk, de ezzel lassításra kényszerítjük sofőrtársunkat, jó eséllyel berág ránk a vizsgabiztos.
9. A tükör sem csak dísz!
A tükrök használatát is hajlamos mellőzni az ember, pedig ha jól használjuk őket, több oldalról is ügyelhetjük az emberek biztonságát. Kanyarodásnál ne felejtsük el a megfelelő sorrendet: tükrök, irányjelző, kanyarodás! Megállás előtt is nézzünk a belső visszapillantó tükörbe, különösen akkor, ha hirtelen kényszerülünk megállásra, hiszen csak ezáltal győződhetünk meg róla, hogy cselekvésünk hogyan befolyásolja a mögöttünk haladókat. Mivel nem K.I.T.T.-el megyünk vizsgázni, parkolás igazításánál is a tükör a legjobb barátunk, annál is inkább, mert ha túl sokszor csinosítunk a tolatással, nem fogunk átmenni a vizsgán.
10. Ne gurulj be!
Rendkívül fontos, hogy mindig uralkodj az autón, amit vezetsz! Lejtőn tudj megállni, és dombon se gurulj vissza, akkor sem, ha piros lámpánál állsz, majd onnan indulsz el. Ilyenkor a kézifékes indulás tökéletes megoldás, hogy elkerüld a bajt, és a rettegett lefulladás is kisebb eséllyel következik be.
Nyitókép forrása: Shutterstock / Puzzlepix