Ezért fontos a munkahelyi kommunikáció

Már rég túlhaladott az a feltételezés, hogy a munkahelyre csak dolgozni járunk, legalábbis abból a szempontból, hogy fontossá vált a munkahelyi kommunikáció, az interperszonális kapcsolatok és az egymás iránt tanúsított empátia - ezek mindegyike elősegíti a hatékonyabb munkavégzést.

A munkahelyi kommunikáció sokkal több a kollégák közti csevegésnél, főként a különböző médiumokon keresztüli információáramlást, ötletcserét jelenti, így fontos a formális és az informális fajtája is. Ide tartoznak a hírlevelek, megbeszélések, az e-mailek és a személyes szóváltások is, a kölcsönös visszajelzés a különböző osztályok és szintek között. A koronavírus-járvány miatti otthoni munkavégzés alatt ez hatványozottan fontossá vált, hiszen az információáramlás teljesen átkerült az online térbe. De hogyan lesz ez effektív?

munkahelyi kommunikáció
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

Miért fontos?

  • Csapatépítő jelleggel bír – azok a vezetők, akik tiszta, világos célokat tűznek ki csapatuk elé és ezt megfelelően kommunikálják is, sokkal összetartóbb, rendezettebb társaságra számíthatnak. Emellett ha jó a viszonyunk a kollégákkal, könnyebben menedzseljük a nézeteltéréseket, jobb a hangulat és így a munka is.
  • Mindenkinek lehet hangja – ha biztosítva van egy fórum, ahol mindenki hallathatja a hangját és elmondhatja a véleményét, az pozitív hatással lesz a közös munkára, az emberek hangulatára és a sokszínűségre is.
  • Elkerülhetőek a félreértések és pletykák – ha egy vezető világosan kommunikálja a céljait, vagy például a munkahelyi változásokat, megspórol az alkalmazottaknak egy csomó találgatást és félreértést.
  • Elszámoltathatóság megléte – a meghatározott és kihirdetett célok – legyen az kicsi vagy nagy – azzal is járnak, hogy ha nem teljesülnek, vagy nem úgy, ahogy tervben volt, helye lesz a felelősségre vonásnak. No nem valamilyen szankcióra kell itt gondolni, de az egymásra mutogatás helyett világosan látszik majd, ki hol hibázott és mit érdemes a következő alkalommal máshogy csinálni
  • Újítás, ötletek – a fentihez kapcsolódik, hogy ha az összes csapattagnak lehetősége van kifejtenie a véleményét, nagyobb eséllyel kerülnek elő új ötletek, megoldások.
  • Fejlődés és növekedés – az új ötletek pedig a csapat, a projekt, a nagyobb képet nézve pedig a vállalat vagy cég fejlődéséhez járulnak hozzá.
munkahelyi kommunikáció
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

Hogyan lesz jó?

  • Jól válasszuk meg a médiumot és a stílust – egy munka utáni közös italozás szervezésére nem a legjobb a hivatalos levelezőlista, ha van helyette chatprogram, vagy lehetőség a személyes megbeszélésre. Ugyanígy a céget érintő ügyeket ne Messengeren vitassuk meg, hanem szervezeti keretek között, e-mailben vagy egy meeting során. A munkavállalói értékeléseket pedig jobb szemtől szemben végezni, mintsem egy körlevél útján.
  • Az üzenet legyen egyértelmű – hagyjuk a körmondatokat és a fordulatokat, hacsak nem egy karácsonyi buli vendégköszöntőjéről van szó, sokkal fontosabb a konkrétumokra való törekvés
  • Mindenki legyen bevonva – biztosítsuk, hogy a fentebb már említett véleménymegosztás minden csapattag számára elérhető legyen, senkit se hagyjunk ki.
  • Segítsük elő a párbeszédet – sok mindenki ódzkodik a nyilvános felszólalástól, így nem is erről van szó ebben az esetben, viszont a fenti ponthoz kapcsolódva lényeges, hogy azok is hallassák a hangjukat valamilyen formában, akik amúgy nem tennék.
  • Odafigyelés és empátia – nem érzelgősség tudni a közvetlen kollégák személyes dolgairól, szükségleteiről, persze egy bizonyos határon belül. Vezetőként ne próbáljuk meg minden beosztottunkra ugyanazt a sablont ráhúzni, hanem legyünk nyitottak az egyes emberek kommunikációs stílusai iránt.

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Így épít a nemet mondás művészete – 3. rész