Barion Pixel Hiába a Barbie film, továbbra is csökkennek a Mattel-baba eladásai – Coloré

Hiába a Barbie film, továbbra is csökkennek a Mattel-baba eladásai

2023. 08. 19.

Greta Gerwig Barbie-jának elképesztő sikerét figyelembevéve azt gondolhatnánk, a baba eladásszámai az egekbe lőttek, ám egyelőre úgy fest, tévedünk. További jelentős csökkenést mutatnak ugyanis a Barbie eladásszámai, de a Mattel nem retten meg: a vezetők a hosszú távú sikerben bíznak.

Ugyan Greta Gerwig és Margot Robbie Barbie című filmje igazi kasszasikernek bizonyult, a baba eladásai továbbra is jelentős csökkenést mutatnak, – derül ki a Mattel 2023 első félévre vonatkozó jelentéséből. (A kimutatásokat a Business Insider szemlézte.) Egyelőre tehát úgy fest, az alkotás nem hozta meg a várt kilövést a cég számára, de van remény: az idei, júliusi eladások ugyanis magasabbnak bizonyulnak, mint 2022-ben, ugyanebben a hónapban. 

I‘m a Barbie girl!  

Július 21-én igazi extázis várt a mozikedvelőkre, hiszen egyszerre érkezett meg a mozikba Greta Gerwig Barbie-ja, valamint Christopher Nolan Oppenheimer című alkotása. 162 millió dolláros nyitónapot produkálva Gerwig alkotása lett az idei megjelenések egyértelmű zászlóshajója, de nemzetközileg sem kell szégyenkeznie, hiszen a debütálás hétvégéjén 194 millió dollárt hozott a kasszára. (Mostanra pedig már elérte az egymilliárd dolláros jegybevételt.) 

Ha a Barbenheimer sikerét vesszük górcső alá (azaz a két filmet egyszerre) kiderül: a két film az USA történetének negyedik legnagyobb bevételével (konkrétan 300 millió dollárral) büszkélkedhet a nyitóhétvégén, őket csak a Bosszúállók: Végjáték (402 millió doláros bevétel), Bosszúállók: Végtelen háború (314 millió dolláros bevétel) és a Star Wars: Az ébredő erő előzik meg (313 millió dolláros bevétel) előzik meg.

Barbie, Barbenheimer
Kép forrása: AaronP/Bauer-Griffin/Getty Images

A film körüli óriási médiafelhajtást elnézve nem csoda, ha a Barbie baba anyavállalata, a Mattel elképesztő bevételre számított, ám csalódnia kellett: az első féléves kimutatások szerint ugyanis júniusig bezárólag 458,6 millió dolláros árbevételre tettek szert, ez pedig kevésnek számít az előzetes kalkulációkhoz képest. 

Érdekesség, hogy az eladások közvetlenül a film bemutatója előtt sem alakultak túl jól: a június 30-át megelőző három hónapban a cég 282,7 millió dolláros jövedelmet könyvelhetett el, ez azonban mintegy 7%-os csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. Nincs ok azonban az aggodalomra: a Mattel szerint ugyan a Barbie babához köthető árbevétel csökkent, a Disney Princess, a Disney Frozen és a Monster High franchise-hoz tartozó értékesítések jelentősen hozzájárultak a cég növekedéséhez. 

Tudatosság, Mattel a neved

Tény, hogy az eladások ezirányú alakulásába a cégnek is van némi beleszólása: Anthony DiSilvestro pénzügyi igazgató szerint ugyanis a Mattel az év második felére tolta el nagyobb promócióit, hogy jobban igazodjanak a film megjelenéséhez. 

A vállalat munkatársai szerint ugyanakkor nem feltétlenül az elkövetkezendő hónapokban kell várni a „csodát”. Tény, hogy a film ugyan újra reflektorfénybe emelte a babát, s lehetőséget adott a cég számára, hogy más márkákkal működjenek együtt, mégis, az alkotás eladásokban mérhető hatása valószínűleg hosszú távon érvényesül majd igazán. 

Ynon Kreiz vezérigazgató szerint a Barbie filmmel kapcsolatos játékok és termékek „nagyon gyorsan” elfogytak, s előirányozta, hogy az elkövetkezendőkben is további termékek kerülnek majd forgalomba. A Mattel közleménye szerint a filmzene kiadása mellett több mint 165 fogyasztói termékre vonatkozó partnerséget kötött a filmhez kapcsolódóan, s világszerte több ezer bemutatót tartanak az üzletekben is. 

„A Barbie film sikere egyértelműen mérföldkőnek számít a Mattel életében, s valójában a márka kulturális rezonanciáját mutatja be” – véli Richard Dickson ügyvezető igazgató. „Mint láttuk, a siker messze túlmutat a filmen. Mindannyian tapasztaljuk, hogy a világ még mindig a Barbie-val játszik, legyen szó a játékainkról, ruháinkról, kiegészítőinkről vagy tartalmainkról. Kétségtelen, hogy a márka a kulturális relevanciájának új szintjét érte el” – tette még hozzá. 

A Barbie csökkenő eladásai nem először kerültek a címlapra: utoljára idén áprilisban reppentek fel hírek arról, hogy a Mattel azért dobta piacra Down-szindrómás Barbie babáját, hogy megdobja az eladásszámait. Ugyan a diverzitás hiánya miatt sokat szidalmazott cég szerint azért hozták létre a játékot, hogy „végre mindenki lássa magát a Barbie-ban”, sanszos, hogy a háttérben inkább a vállalati érdek, semmint a reprezentativitás igénye állt fent. 

Akárcsak 2016-ban, amikor szintúgy drasztikusan csökkentek a baba eladásszámai, mire a cég eldöntötte, hogy új Barbie-jaikat változatosabb megjelenéssel ruházzák fel: az új termékcsaládban akkor már négy testtípus, hét bőrtónus, 22 szemszín és 24 frizuralehetőség közül válogathattak a rajongók. 

Forrás: BusinessInsider.com
Borítókép forrása: NurPhoto/Getty Images