Hogyan birkózzunk meg a nukleáris szorongással?

A szomszédunkban zajló háború sokféleképpen érinthet minket, egy dologban azonban biztosan osztozunk: a bizonytalanságban. Cikkünkben olyan módszereket gyűjtöttünk össze, amelyekkel csökkenthető a helyzet miatti szorongás.

Noha a február 24-i kezdet óta nem telt el sok idő, az amerikai tudósok máris találó elnevezéssel illették a megtapasztalt aggodalmat: nukleáris szorongásnak nevezték el a “történelmi gyermeket”. Ugyan a bizonytalanság forrását nem tudjuk megszüntetni, arra viszont van ráhatásunk, hogyan éljük meg a helyzetet, s miként reagáljunk rá. Cikkünkben olyan megküzdési stratégiákat vonultatunk fel, amelyek segítenek megbirkózni a háború miatti szorongásunkkal, hogy gondolataink (a lehetőségekhez képest) visszataláljanak a természetes mederbe. 

Tudatos jelenlét

Első körben érdemes figyelembe vennünk, hogy bármennyire kényelmes is a struccpolitika, a való világ egy idő után mindenképp bekúszik a bőrünk alá valamilyen forrásból: legyen az egy, a Facebookon átgörgetett cikk címe, vagy épp a sarki boltban elkapott néhány mondat. Ahhoz, hogy meg tudjunk küzdeni ezzel a specifikus helyzettel, mindenképp tudomásul kell vennünk az eseményt, illetve az azzal kapcsolatos érzelmeinket. Ebben nagy segítségünkre lehet az írás, azaz, ha egyszerűen papírra vetjük a gondolatainkat és aggodalmainkat. (Például: „Félelem van bennem, mert tartok tőle, hogy ide is elér a háború.”) A dolgok tudomásul vétele természetesen nem azt jelenti, hogy egyet is értenénk vele, és fenntartások nélkül elfogadjuk, mindössze a saját gondolataink letisztázásában van óriási szerepe. 

mindfulness
A tudatos jelenlét segíthet elszakadni a katasztrofizáló gondolatoktól
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

A tudatos jelenlét témaköréhez sorolhatók még az olyan mindfulness gyakorlatok is, melyek segítenek visszatalálni a jelenbe, miután számtalan, katasztrofálisan végződő jövőképet vázoltunk fel az agyunkban. Ilyen például a mindfulness légzéstechnika, melynek lényege, hogy legalább egy percig számoljuk a levegővételeinket. Ugyanilyen megnyugtató lehet, ha felmérjük a magunk körül található színeket, anyagokat, illatokat és hangokat, s számba vesszük őket. Az érzékszerveink ilyesfajta megdolgoztatása visszaránt minket a jelenbe.

A tájékozódás hatalma és árnyoldala

Az információs társadalom egyik rákfenéje a folyamatos online jelenlét. Noha a koronavírus-járvány alatt nagy hasznát vettük a különböző applikációknak, érdemes észben tartani, hogy a túlzott információ-fogyasztásnak is megvannak a maga hátulütői. Így például a folyamatos információfolyam növelheti a stressz szintünket, pláne abban az esetben, ha valaki egyszerre több, különböző forrásból tájékozódik. 

túlzott hírfogyasztás
A túlzott hírfogyasztás növelheti stressz szintünket
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

A szakemberek szerint érdemes kiválasztani néhány megbízható sajtóorgánumot, és az ő oldalukról tájékozódni a dezinformálódás elkerülése érdekében. Másik kritikus pont, hogy a hírek kényszeres frissítgetése hamis kontrollérzetet kelthet az olvasóban, így érdemes behatárolni a nap folyamán egy adott intervallumot, amikor megbízható forrásból informálódunk az eseményekről. Fontos kitétel még, hogy lehetőség szerint kerüljük a kommentek olvasgatását, hiszen az inkább árt, semmint használ megtépázott idegeinknek. 

Fókusz a célon

A fentiekhez hasonló fontossággal bír az a gondolat, miszerint érdemes olyasmire koncentrálnunk, amelyeket kontrollálni tudunk. Ilyen például a fent már említett időkorlát a hírportálokon, de ide tartozik még az is, mivel töltjük szabadidőnket a vészterhes időkben. A bizonytalanság leküzdésében segítségünkre lehet, ha olyan dolgokat helyezünk előtérbe, melyek által megélhetjük a kontroll érzését. Ilyen például a testmozgás, amely nem csak a kívánt ellenőrzés érzését hozza vissza, de a felszabaduló endorfin által csökkenti a szorongásunkat is. 

Vaskos szociális háló

A gondolataink és érzéseink kifelé kommunikálása szintén elősegítheti a lelki békénk megőrzését. Társas érintkezésekben ugyanakkor igyekezzünk elkerülni a katasztrofizáló gondolatfolyamot, helyette próbáljunk asszertíven értekezni a bennünk zajló érzésekről úgy, hogy mindeközben ne feledkezzünk meg beszélgetőtársunkról sem! 

beszélgetés, társas kapcsolatok
A baráti beszélgetések, s az általuk felfedezett újfajta perspektívák csökkenthetik a szorongást
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Aktív részvétel

Ha struccpolitikát folytatunk, és elzárkózunk a világ elől, az is teljesen rendben van, mint ahogy az is, ha valaki aktívan szeretne részt venni az események sűrűjében. Utóbbi esetben keressünk olyan karitatív szervezeteket, akik örömmel látják az önkénteseket, vagy a felajánlásokat! Érdemes körül néznünk a Budapest Bike Maffia (BBM) Facebook, illetve weboldalán, amelyeket szükséglettől függően folyamatosan frissítenek. Hasonlóan jó tájékozódási felület lehet Görög Zita Instagram oldala is, mivel a modell a kezdetektől fogva aktívan részt vesz az eseményekben, és a BBM-hez hasonlóan gyakran frissíti oldalát az esetleges kérésekkel, igényekkel. Ha általános tudnivalókra szomjazunk, bátran keressük fel a néhány napja létrejött hogysegits.hu oldalt, ahol minden fontos információt megtalálunk egy helyen. 

A szakember ereje

Ha úgy érzed, nem boldogulsz a rád nehezedő nyomással, érdemes szakember segítségét igénybe venni. Mindannyiunk életében óriási lépés, amikor beismerjük: nem tudjuk egyedül megoldani a problémáinkat, viszont fontos észben tartanunk, hogy szakember segítségét kérni egyáltalán nem szégyen, sokkal inkább reális önértékelésre és helyzetfelismerésre vall. 

Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Így épít a nemet mondás művészete – 3. rész