Hamvaiból feltámadt főnixre emlékeztet a Victoria’s Secret, amely számos kritika, botrány és egy lefújt bemutató után idén újra megörvendeztet minket a legendás fashion show-jával, ám korántsem a megszokott köntösben. Mindent a Victoria’s Secret bukásáról és felemelkedéséről.
Négy év kihagyás után újra visszatérnek az angyalok a kifutókra. A hamvaiból feltámadó Victoria’s Secret fehérneműcég a márkát érő támadások sorozata után 2023-ban elérkezettnek látta az időt arra, hogy újra kimerészkedjen a világot jelentő deszkákra. A kérdés csak az, ezúttal bejönnek-e a számításaik.
(Angyal)szárny-próbálgatások
„Globális szinten felemeljük és ünnepeljük a nőket” – ígéri a megtépázott hírnevű Victoria’s Secret márka legújabb, szeptember 26-ra tervezett divatbemutatója apropóján. A divatbemutató szó helyett talán érdemesebb lenne a show kifejezést használni, a márka (tanulva a korábbiakból) ugyanis már nem csak a modellek extravagáns felvonulására fűzi fel új kollekciója bemutatását: az előzetes tervek szerint részben divateseményre, részben pedig egy dokumentumfilm megjelenésére számíthatunk, amely az Amazon Prime-on debütál majd az említett időpontban.
A dokumentumfilm várhatóan a „The Tour” megalakulását mutatja be. A „The Tour” a világ minden tájáról érkező, összesen húsz kreatívból álló csoport, amely a Victoria’s Secret által ihletett tárlatok létrehozásával foglalkozik. A szeptember 26-ra tervezett debütálásnak feltételezhetően lesz egy kifutóshow részre is, amely után megkezdődhet a vásárlás a Victoria’s Secret weboldalán, valamint az Amazon vásárlói felületén.
Victoria’s Secret: mennyből a pokolba
A korábban rendkívül népszerű alsónemű-márka korántsem tudhat nyugodt éveket a háta mögött: amikor 2019-ben végleg fordulópontjához érkezett a brandet és modelljeit övező kritika, a vezetők 2001 után másodszor döntöttek úgy, hogy lemondanak a bemutatóról. Les Wexner, az L Brand (a Victoria’s Secret anyavállalata) akkori vezérigazgatója úgy vélte, a kábeltévé formátum már nem „megfelelő” a műsorhoz, így feladták annak megszervezését.
Wexner kifogása azonban csak a jéghegy csúcsának tekinthető: a brand elleni kritikák addigra egyébként is megtépázták már a Victoria’s Secret renoméját. A márka számára valószínűleg Ed Razek marketing igazgató Vogue-interjúja jelentette a végső szeget a koporsóban, aki a vele készült beszélgetésben azt mondta, a márka nem fog transz nőket felvonultatni a show-n, mivel „a bemutató egy fantázia”.
Razek kijelentését óriási felháborodás követte, ami után a marketing igazgató nem győzött ugyan bocsánatot kérni, de az is felemásra sikerült. „Transznemű modellek is jöttek castingra… És mint sokaknak, nekik sem sikerült… De ez sosem a nemről szólt! Csodálom és tisztelem az útjukat, hogy elfogadják magukat olyannak, amilyenek valójában,” – fogalmazott Razek. Az igazgató 2019 augusztusában végül lemondott posztjáról, s a rákövetkező Victoria’s Secret fashion show a márka 18 éves történetének legrosszabb értékelését érte el.
Ezzel azonban még korántsem értek véget a brand megpróbáltatásai, hiszen 2020 februárjában a The New York Times közzétett egy olyan anyagot, amely „az alkalmazottak és modellek széleskörű megfélemlítését és zaklatását” vette górcső alá, s konkrét szexuális visszaéléssel és más, nőgyűlölő cselekményekkel vádolta a már említett Razeket, amelyeket Les Wexner vezérigazgató bátorított. (Wexner ugyanebben a hónapban le is mondott végül tisztségéről.) Razek ugyanakkora tagadta a vádakat, amelyeket „kategorikusan valótlannak, félreértelmezettnek vagy kontextusból kiragadottnak” bélyegzett.
A csontvázak azonban megállíthatatlanul dőltek ki a márka szekrényéből: 2022 júliusában a Hulun debütált a Victoria’s Secret: Angels and Demons (magyarul Victoria’s Secret: Angyalok és Démonok) című dokumentumfilm, amely több nőgyűlölettel és testszégyenítéssel kapcsolatos történetet elevenített fel a cégen belül, amelyet alkalmazottakkal és a modellekkel szemben követtek el.
A márka a dokumentumfilmre reagálva elmondta a People-nek, hogy 2021-ben önálló céggé váltak és ezzel véget vetettek a kapcsolatuknak az L Brand-szel. „A dokumentumfilmben szereplő cég nem tükrözi a mai Victoria’s Secret&Co.-t,” – mondták akkor. „Büszkék vagyunk arra, hogy mostanra új vezetői csapattal és küldetéssel rendelkezünk. Célunk, hogy minden nőt üdvözöljünk és ünnepeljünk.”
Exkluzív felhozatal, csendes kritikák
Természetesen az idei fashion show bejelentése sem maradt kritika nélkül: a nemrég testszégyenítéssel megvádolt Lizzo például úgy fogalmazott Twitter oldalán: „Ez egy győzelem az inkluzivitásért, az inkluzivitás érdekében. De ha a márkák csak azért kezdik ezt el, mert kritizálták őket, akkor mi történik, ha ismét megváltozik a trend? Ezeknek a cégeknek a vezérigazgatói valóban értékelik az inkluzivitást vagy csak a pénzért cselekednek?”
A kritikák ellenére a Victoria’s Secret lázasan készül a dokumentumfilm-vetítés melletti fashion show-ra: egy Instagram bejegyzésben neves modelleket jelöltek meg, akik várhatóan részt vesznek majd a bemutatón. A megjelölt „angyalok” között olyan nevek bukkannak fel, mint Adriana Lima, Candice Swanepoel, Naomi Campbell, Taylor Hill, Gigi Hadid és Winnie Harlow, de olyan újoncok is helyet kaptak köztük, mint Amelia Gray, Lila Moss és Iris Law.
A márka legutóbbi kampányaiban olyan sportolók és színésznők is szerepeltek, mint a teniszcsillag Naomi Osaka és Priyanka Chopra Jonas, így elképzelhető, hogy ők is felbukkannak majd a műsorban.
Források: WMagazine, CNN.com, WWD.com
Borítókép forrása: Jeff Neira/Getty Images