Adam Sandler Ötven első randija óta tudjuk, hogy Hawaii végtelen zöld hegyek, csodás tengerpartok és az összetartó helyi közösség hazája. Az utóbbi időben azonban felborult a szigetcsoportra jellemző nyugalom, s a zavart nem a turisták, hanem sokkal inkább a Hawaii-on letelepedő milliárdosok okozzák.
Félreértelmezett üzenet
Hawaii földrajzi adottságainál fogva a globális turizmus egyik legfőbb paradicsoma. Státusza a hatvanas években pecsételődött meg végleg, amikor John D. Rockefeller fia, Laurance Rockefeller felépítette a mérföldkőnek számító Mauna Kea Beach Hotelt, s ezzel megindult a szigetcsoport 20. századi gyarmatosítása. Azóta gombaként megszaporodtak az ehhez hasonló rezortok a szigeten, de a helyiek örömmel vették tudomásul, hogy egy újfajta, költőképes réteg érkezik hozzájuk, így Hawaii gazdasága hamar sínre került a beáramló tőke miatt.
Nincs ez másképp napjainkban sem, hiszen a hawaii Üzleti, Gazdaságfejlesztési és Idegenforgalmi osztály havi jelentése szerint 2022 márciusában 1,53 milliárd dollárt költöttek el az odalátogatók, ez egyébként 2,5%-os növekedést jelent 2019 márciusához képest. A tavasz első hónapjában csaknem 800 ezer látogató érkezett a szigetcsoportra, ami önmagában is elképesztő szám, ha figyelembe vesszük, hogy egy mindössze harmincezer négyzetkilométernyi területről beszélünk.
Hawaii viszont ezzel együtt a saját maga áldozatává vált, hiszen az utóbbi időben nemcsak turistákat köszönthetnek a szigetcsoporton, hanem olyan milliárdosokat, akik módszeresen felvásárolják földjeiket. Az amerikaiak tehát félreértelmezték a Hawaii népszerűsítésére szánt mottót, mely szerint: „Élj úgy, mint a hawaiiak!” Költözési szándékuk részben érthető, hiszen Hawaii több szempontból is ideális célpont: kellőképp elszigetelt, minden szempontból biztonságos, emellett biztosítja azt a régimódi anonimitást, amely a Facebook előtti időket jellemezte.
Mi ezzel a baj?
A költözéssel önmagában még nem lenne probléma, azzal már sokkal inkább, hogy a szigetcsoportra települő milliárdosok a hawaii kormány és közigazgatás felé tett ajánlatokkal igyekeznek elcsitítani a helyiekkel keletkező esetleges súrlódásokat.
Így tett például a Facebook-pápa Mark Zuckerberg is, aki feleségével, Priscilla Channel 2014-ben vásárolt egy 54 millió dolláros ingatlant Kauaion, amelyre aztán további 120 milliót költöttek, fejlesztési céllal. Két évvel később Zuckerberg azzal húzta ki a gyufát, hogy egy hat láb magas falat épített hatalmas birtokának kerülete mentén. A helyiek nehezményezték, hogy a festői környezetbe ekkora monstrum került, Zuckerberg viszont hamar feloldotta a konfliktust, amikor több mint 22 millió dollárt adományozott Kauai különböző nonprofit szervezeteinek, nem beszélve arról a 4 millióról, amit az Alakoko halastó megmentésére költött. Idén januárban pedig 50 millió dollárt adományozott a Hawaii Egyetemnek, ami a valaha volt legnagyobb készpénz adomány az intézmény számára.
Marc Benioff, a Salesforce vállalat atyja is belefolyt a közügyekbe a koronavírus-járvány alatt, amikor jó szomszédként bejelentette, hogy egymillió arcmaszk adományozását irányozza elő a Hawaii megyei polgári védelemben dolgozók számára. Benioff egyébként szintén egy nagyobb terület tulajdonosa a Big Island nevezetű szigeten. Van is miből gazdálkodnia, hiszen becsült vagyona nagyjából 8,9 milliárd dollár, átszámolva 3,2 billió forint.
Persze, nem Benioff és Zuckerberg az egyetlenek, akik külön rezidenciát tartanak fent a Hawaii-on, mégis, a többiek (eddig legalábbis úgy tűnik) igyekeznek a harmóniára törekedni a helyiekkel. Pierre Omidyar EBay vezér például Hawaii-on töltötte gyermekkora nagy részét, napjainkban pedig visszaköltözött szeretett szigetcsoportjára. Oprah Winfrey is Hawaii-on tölti szabadidejének nagy részét, csakúgy, ahogy Bill Gates is szívesen látogat a szigetcsoportra, pláne, hogy 2007 óta Alwaleed bin Talal szaúdi herceggel közösen birtokolják a helyi Four Seasons hotelt, mára pedig Gates a vállalkozás többségi tulajdonosa.
Az odaköltözők száma valószínűleg egyre inkább növekedni fog a jövőben, ugyanakkor nem biztos, hogy mindannyian tisztában vannak a helyiek felfogásával, amelyet a „pono” szócska foglal össze. A „pono”, mint afféle hitvallás kimondja, hogy az embereknek harmóniában kell élniük egymással és a természettel. Bízzunk benne, hogy a hawaii kultúrába mélyen beépült érték kitart majd akkor is, amikor az odatelepült milliárdosok egyre elbizakodottabb ajánlatokat tesznek mindazért, amit megkívánnak.
Forrás: Town&Country Magazin
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix