Másképp alakult volna a L’ecsó, ha Remy édesanyja is szerepet kap a filmben? Mennyire lett volna befogadható az Agymanók, ha öt érzelem helyett 27-tel találkoztak volna a gyerekek? Olykor nehéz elképzelni, hogy kedvenc meséink mennyi változtatáson mennek keresztül végeredményig, az viszont bizonyos, hogy a Pixar szakemberei a kezdetektől fogva egyetlen dolgot tűznek ki célul: hogy magas színvonalon szórakoztassák a közönséget, amely aztán ugyanolyan magas nézettséggel „díjazza” az erőfeszítéseiket.
A 2,4 millió dolláros ebéd
Régóta kering a köztudatban az az urbán legenda, miszerint a Pixar négy agytrösztje összeült a Toy Story premierje előtt, hogy meghatározzák a cég hosszú távú irányvonalait. Andrew Stanton, John Lasseter, Pete Docter és Joe Ranft ebédmegbeszélésén (a visszaemlékezések szerint) összesen négy jelentős ötlet hangzott el. Az első a fűben lakó bogarakról szólt, pontosabban a hangyák és sáskák háborújáról, a második egy kislányról, aki véletlenül átkóborol a szekrényében található ajtón keresztül az őt éjszaka kísértő szörnyek birodalmába. A harmadik felvetés hőse egy robotvolt, akit véletlenül a Földön hagynak, amikor az emberiség elhagyja a bolygót, a negyedikben pedig egy bohóchal képe elevenedett meg, aki elveszett fiát próbálja megtalálni a Csendes-óceánban.
Ez tehát azt jelenti, hogy a Pixarnál mindössze egyetlen ebédre és négy férfi képzelőtehetségére volt szükség ahhoz, hogy létrejöjjön az Egy bogár élete, a Szörny Rt., a Wall-E és a Némó nyomában alapötlete. A felsorolt filmek egyébként összesen 2,4 milliárd dollárt hoztak (csak mozijegyekben) a konyhára, vagyis elmondhatjuk, hogy bármennyibe is került a négyes ebédje, azt egészen biztosan fedezte a későbbi jövedelmük.
A tervezés ezernyi árnyalata
Más kérdés, hogy a tervezés során a grafikusok és történetírók ezernyi változatot lefuttatnak a legjobb végeredmény érdekében. Az Agymanók című pszichológiai mesében például a főszereplő Riley-nak eleinte 27 (!) érzelem lakott az agyában, s mindannyiuknak külön nevük is volt. A készítők viszont úgy ítélték meg, hogy követhetetlen lenne a gyerekek számára a sok név és ezernyi történetszál, így leegyszerűsítették a következőkre: Bánat, Derű, Harag, Undor, Majré.
Még nagyobb vargabetűt írt le a Fel című mese történetszála: az eredeti elképzelés szerint két testvérről szólt volna a történet, akik egy varázslatos lebegő városban élnek. Az ötletet viszont elkaszálták, mindössze két dolgot tartottak meg belőle: az elszigeteltség témáját és egy zsémbes öregúr karakterét.
Szintén volt némi változtatás a karakterek tekintetében a L’ecsó című filmben. Ha emlékszünk, a francia alkotásban csak Remy testvérét és édesapját ismerhettük meg, édesanyját nem. A főszereplő mamáját, Desiree-t ugyanis kiírták a meséből, ahogy a történet egyre inkább az apa-fiú kapcsolatra kezdett fókuszálni.
Némi grafikai átalakulás jellemezte a Hihetetlen család ruhátervezőjét, Elzát: Teddy Newton, a karakter tervezője eleinte sokkal magasabbnak ábrázolta a szereplőt, mígnem viccből készített egy körülbelül 90 centiméter magasságú skiccet róla. Ez aztán annyira megtetszett Brad Bird rendezőnek, hogy megtartották Elza apró termetét. Mérete persze mit sem von le divattervezői erényeiből és utánozhatatlan személyiségéből!
Hasonlóképp járt a Némó nyomában című mese fogorvos karaktere is, aki rengeteg grafikai változtatáson esett át a tervezés alatt, csakúgy, ahogy Mike Wasowski (Szörny Rt.) is, akit volt, hogy szőrös, zöld labdaként, máskor sárga színű, égő golyóként képzeltek el a grafikusok.
Nemcsak a történet egy kis szála, hanem a teljes narratíva nagy fordulatot vett a Verdák című mese kapcsán. A film eredetileg egy sárga elektromos autóról szólt volna, ami egy kis városban tengeti mindennapjait a „régi motorosok” között. Ugyan a sárga verda ötletét elvetették, viszont megtartották Filmore és Seriff szerethető karaktereit, amikor teljesen átformálták a történetet, és inkább a versenyzésre hegyezték ki Villám McQueen kalandjait.
Akármennyi változtatáson essenek át a filmek és karaktereik, annyi bizonyos, hogy a Pixar a mai napig kínosan ügyel arra, hogy a legjobb minőségű moziélményt nyújtsa a gyerekek és a felnőtt kísérők számára, akik aztán magas nézettséggel „díjazzák” erőfeszítéseiket.
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix