1915. március elseje nagy nap volt Budapest életében, hiszen elindult az első busz, és mint mindennek, ennek is megvan a maga története!
A XIX. században Budapest élen járt az európai közlekedésben, hiszen London után a kontinensen nálunk volt először földalatti. Ezután csupán tizenkilenc évet kellett várni arra, hogy az első autóbuszjárat is elinduljon! Bár ekkor jártak omnibuszok és villamosok is, az autóbusz egészen új volt a haza tömegközlekedés palettáján.
Maga a busz szó egyébként francia eredetű, ugyanis az 1828-ban induló első párizsi omnibusz végállomása az Omnes Omnibus nevű kalapszalonnál volt. Maga az omnibus latinul annyit tesz: mindenkinek.

1912-ben már elgördült az első próbajárat, mégpedig a Svábhegy és a Jánoshegy között, de ez próbaüzem volt csupán, és végül három évvel később indult útjára az első autóbusz a mai Dózsa György út és a Bajcsy-Zsilinszky út között, amik akkoriban Aréna út illetve Vilmos császár út névre hallgattak. A mindössze 2,8 km-es útra nem voltak vevők az emberek: új volt nekik amit látnak. A lovak húzta omnibusz megszokott volt, de mivel ment ez a szerkezet? – tanakodtak. Nem tudhatták akkor még, hogy benzinmotorral és akkumulátorral is fel volt szerelve az emeletes jármű.
Akkoriban még nem voltak megállók, bárki leinthette a buszokat.
Az 1985. júniusában megjelent Esti Hírlap ekképp idézte az 1915-ös, az Újság című lapban közreadott beszámolót:
Az első fordulón nemigen volt utasa a gusztusos és kényelmes járműnek, a kalauznak szíves bátorítással kellett invitálni a közönséget. Csak később, amikor megtudták, hogy 14 fillérért mindenki automobilozhat, lendült fel az üzlet, és lepték el az utasok úgy a kocsi bársonypamlagját, mint a tető padjait. Örömmel konstatálták, hogy az új alkalmatosság simán fut és gyorsan halad.
Az újdonság harmincnégy utasnak adott helyet: míg lent az üléseken hosszában ülhettek, úgy fent keresztben. A Kistarcsán, a Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban gyártott autóbusz nem bírta sokáig, ezért két, Aradon gyártott járművel helyettesítették.

Fokozatosan újabb és újabb buszokkal növekedett a flotta ám nem sokáig, merthogy az első világháború alatt üzemanyag és abroncshiány volt, ezért leálltak a buszok. Végül a harcok után, 1921-ben újraindul a buszközlekedés, de kizárólag akkumulátorról működő járművekkel. Csaknem tíz évvel később már tizenkilenc buszjárat volt Budapesten.
A második világháború alatt sem volt zavartalan a buszközlekedés, de a háború után, 1945-től ismét jártak a buszok, majd 1960-ban az első csuklós járat is megjelent.
Ma már több mint kétszáz buszjárat érhető el a magyar fővárosban, mely naponta csaknem 1,1 millió felszállást jelent.
Források: ITT, ITT, ITT és ITT.