A divat 2023-ra már igazán sokféle, kevéssé lehet megmondani, hogy mi számít divatosnak és mi nem. Corata Mónikával beszélgettünk a divatiparról, a márkájáról és életútjáról.
Coloré: Mikor és miért döntöttél úgy, hogy divattervező leszel?
Corata Mónika: Amikor 2012-ben megnyitottam a saját ruha üzletemet még nem gondoltam, hogy divattervezéssel fogok foglalkozni. Ugyanis ekkor még nem én terveztem, hanem csak összeválogattam a ruhákat a boltomba. Az első évben derült ki számomra, hogy nem tudok olyan ruha darabokat prezentálni a vásárlóimnak, amelyek teljesen az én ízlésvilágomat tükrözik. Hétköznapi sportos, de mégis nőies fazonokat szerettem volna látni a polcaimon, ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy saját darabokkal fogok előrukkolni. Az első ilyen próbálkozás egy háromnegyedes ujjú kis kabát volt, aminek olyan sikere lett, hogy a mai napig top termék nálunk. Ezek után egyik fazon jött a másik után és kis idő múlva azt vettem észre, hogy leginkább a saját márkás ruháimat keresik. Így a mai napig nagy szeretettel és élvezettel tervezem az újabbnál újabbakat.
Ha jól tudom, előtte fodrászként tevékenykedtél. Milyen érzés volt ez a nagy váltás?
Az már gyerekkoromban is egyértelmű volt számomra, hogy divattal szeretnék foglalkozni, így esett a választásom a fodrász szakmára. Nagyon jó mestertől, Szabó Imre mesterfodrásztól tanulhattam meg a szakma fortéjait. Majd a fodrász és divatbemutatók világába kaphattam betekintést, ami teljesen elvarázsolt. Így biztos voltam benne, hogy egyszer majd a frizurákon túl, ruhákkal azaz „nők öltöztetésével” szeretnék foglalkozni. Amikor jött a lehetőség, hogy saját butikot nyithatok az egy nagy előre lépés volt az álmom megvalósítására, de ekkor még a fodrász szakmát sem adtam fel, párhuzamosan dolgoztam mindkét helyen. Aztán szép lassan építettem le a vendégkörömet. Ebből vicces szituációk is adódtak, például amikor a leghűségesebb vendégeim arra kértek, hogy nem szárítanám-e be a hajukat a próba fülkében. Picit szomorúan ugyan, de a fodrász ollót végleg letettem.
Hogyan jutottál el addig, hogy megalapítsd a Pomme Verde ruhamárkát?
Amikor túl voltam jó pár saját tervezésű ruhadarab gyártásán és világos lett számomra, hogy mennyire kedvelik azokat a fazonokat, amiket én álmodom meg, egyértelmű lett, hogy adni kell egy keretet ennek az álomnak. Szerettem volna egy olyan brandet, ami a minőséget képviseli, egyedi nem tömeggyártás, amivel kicsit a fenntartható divat mellett is kiállunk. 2013-ban megszületett az elhatározás a saját márka mellett, így született meg a Pomme Verde márkanév. Idén 10 éve, hogy a piacon vagyunk és nagyon hálás vagyok a sok pozitív visszajelzésért, amit mai napig kapunk.
Milyen stílusban szeretsz leginkább alkotni? Hogyan zajlik nálad a folyamat?
Ami a leginkább közel áll hozzám az a hétköznapi utcai trend. A vagány, de mégis nőies letisztult vonalak, ezzel tudok a legjobban azonosulni, ez az a stílus, amiben igazán otthon érzem magam. Általában mini kollekciókban szoktam gondolkodni. Szeretek a textúrákkal játszani, különböző anyagokat párosítani. A mintás anyagok nem tartoznak a kedvenceim közé, de ha találok olyat, amibe bele szeretek azzal szívesen dolgozom, viszont ezekből az anyagokból általában limitált darabszámú ruha készül a közönség legnagyobb örömére. Van, hogy teljesen új fazonok születnek és van, hogy a meglévő fazonok kapnak új külsőt azzal, hogy más anyagból készítjük el őket, vagy kisebb nagyobb változtatásokat ejtünk rajtuk.
Hogyan lesz valaki Magyarországon divattervező? Milyen lehetőségei vannak? Milyen készségek kellenek hozzá?
Számos lehetőség van akár nappali, akár felnőttképzés keretei között megszerezni a divattervezői végzettséget, de mint minden szakmánál, az iskolapadban megszerzett tudás mellett nagyon fontos az a szakmai alázat. Divattervezésnél pedig elengedhetetlen a kreativitás, hatalmas a konkurencia, ezért egyedit kell alkotni, benne kell lennie a személyiségünk darabkáinak, amik a stílus jegyeink.
Mit gondolsz ma hogyan érdemes öltözködni? Milyen szabályokat kellene megfogadnia a nőknek?
Szerintem 2023-ban már ott tartunk, hogy nincsenek lefektetett szabályok az öltözködésben. Míg húsz éve határozottan meg lehetett mondani az aktuális divatot, mára divatirányzatok vannak, szinte minden divat. Megfigyelhető, hogy a kényelmen van a fő hangsúly, ez látszik a ruhák anyagán és szabásvonalukon is. A magassarkú cipőket felváltotta a lapos, akár már alkalmakra is ilyen lábbelikben jelennek meg a hölgyek. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a magassarkú ne lenne divatos! Amit én tanácsolnék az mindenképpen az önazonossság, hogy a stílusunknak megfelelő ruhákat válasszunk alkalomtól függően, inkább a harmóniára törekedjünk, valamint figyeljünk a ruházatunkon kívül a frizura és smink öszhatására is.
Szerinted hogyan alakul a divat? Milyennek látod most a divatipart?
Én személy szerint nagyon szeretem a különböző közösségi oldalakon azokat a felhasználókat, akik egyedi stílusukon keresztül adnak inspirációt az aktuális divat trendekről. A hírességeknek és az infulenszereknek ebben nagy szerepük van. Magam is szívesen inspirálódom ezeken a felületeken. Ma már itt követhetjük nyomon, mik azok az irányzatok, amik a legdivatosabbak. A divatipar sajnálatos módon a második legszennyezőbb iparág a világon. A fast fashion márkák hatalmas károkat okoznak a bolygónknak. A folyamatos vásárlásra ösztönzés ezt a folyamatot erősíti. Véleményem szerint ezen változtatni kellene, ezen a fogyasztók tudnának a leginkább változtatni a tudatos vásárlással, hogy előnyben részesítik a fenntartható módon előállított termékeket.
Mi a különbség a te ruháid, a fast fashiont vagy más márkák ruhái között?
A legnagyobb különbség a fast fashion márkáktól, hogy egyedi saját tervezésű és gyártású ruhákat készítünk, kíváló minőségű anyagokból. Nem egy szezonra dolgozunk. A számos visszajelzés alapján elmondhatom, hogy vásárlóink évekig viselik a ruháinkat, a törzsvásárlók nemcsak a fazonok, hanem a minőség miatt térnek vissza hozzánk újra és újra.
Sokan azért választják a fast fashiont vagy turit, mert ezt tudják maguknak megengedni, nekik mit ajánlanál?
Azt gondolom az ízlést nem pénzen mérik, kis összegből is lehet stílusosan öltözni. Mint említettem a tudatos vásárlással odafigyelhetünk egyéni szinten is a környezetvédelemre. Egy turiban is lehet nagyon jó darabokat találni, én azt szoktam ajánlani a vásárlóimnak, ha már megunnak egy-egy ruhát, azt ne dobják ki, inkább ajándékozzák vagy adományozzák el. A fast fashion boltokban pedig ne essünk túlzásba, csak az kerüljön a kosarunkba, amire tényleg szükségünk van.
Milyen terveid vannak a jövőben? Merre bővülhet még a márkád?
Idén tízévesek vagyunk, ezt szeretnénk kellő módon megünnepelni, aminek az előkészületei már zajlanak. Most legfőképpen a tanulásra fókuszálok, szeretném magam tovább fejleszteni szakmai szinten. Terveim között szerepel még, hogy a márkánkat különböző termékekkel bővítsük, de erről még nem szeretnék beszélni. Ami még nagy jövőbeli álom, hogy külföldön is megismerjék és elérhetőek legyenek a ruháim.