Barion Pixel „A balansz megtalálása folyamatos erőfeszítést igényel, ez a kollekció arra épül, hogy segítsen nekünk megtalálni és fenntartani azt – interjú a Delkabag tervezőjével, Kiss-Egedi Adéllal – Coloré

„A balansz megtalálása folyamatos erőfeszítést igényel, ez a kollekció arra épül, hogy segítsen nekünk megtalálni és fenntartani azt – interjú a Delkabag tervezőjével, Kiss-Egedi Adéllal

2023. 08. 31.

„A balansz megtalálása folyamatos erőfeszítést igényel, és ne feledjük, hogy időről időre, mindannyian kicsit kiesünk az egyensúlyból. Erről szól a pulcsin látható grafika is. Az a kulcs, hogy képesek legyünk visszatalálni hozzá.” – Mondja Kiss-Egedi Adél, a Delkabag tervezője, akinek új kollekciója a divat és az egyensúly találkozását mutatja be.

Coloré: 2021-ben készült Veled egy interjú itt a coloré hasábjain. Mi történt azóta? Mik voltak a mérföldkövek számodra, elsősorban a márka életében?

Kiss-Egedi Adél: Az 2021-es interjú óta számos izgalmas esemény történt velünk. Egyik kiemelkedő esemény volt, amikor tavaly a Hajógyár zene X látvány című műsorában bemutathattuk Balaton kollekciónkat és az újrahasznosított táskáinkat. Ez a kollekció hatalmas sikert aratott tavaly nyáron, és számos televíziós műsor is felfigyelt rá.

Nem csupán ez volt az év fénypontja. A Fashion Diffusion Hungary eseményen exkluzív divatbemutatóval vettünk részt, ami tovább erősítette márkát és a jelenlétünket a hazai tervezők között.

Az idei év is büszkeségre ad okot, hiszen létrehoztunk egy gyönyörű kampányfotót a Balansz pulcsi és újrahasznosított táska kollekciónkhoz. Ez talán az elmúlt nyolc évünk legszebb alkotása, és külön öröm volt, hogy Co Lee közreműködött benne. Ő elismert személy a magyar újhullámos rap szcénában, és az egyik kedvenc előadóm is.

Delka, Balansz
Delka Balansz pulcsi. Modell: Co Lee / Fotó: Lőrincz Márk

Az új irányvonal is kiemelkedő mérföldkő.

Most már nemcsak újrahasznosított táskákat gyártunk, hanem más ruhadarabok tervezésébe és gyártásába is belekezdtünk. Az egyik példa erre az a pulóver, amit a Balansz kollekció keretében készítettünk. Ezek a pulóverek 80%-ban újrahasznosított biopamutból és 20%-ban újrahasznosított poliészterből készültek, ezzel is kiemelve az újrahasznosítás fontosságát a divatvilágban.

Az említettek mellett jelentős fejlesztéseket hajtottunk végre a webshopunkban és a marketing területén is.

Majdnem elfelejtettem a Petőfi táska projektünket, ahol minket kértek fel a 200. Petőfi női és férfi táska megtervezésére. Egy évig tartó nagyon hosszadalmas projekt volt, de úgy érzem, hogy a legnagyobb elismerést kaptam azzal, hogy én tervezhettem meg.

Aki ismeri a márkádat tudja, hogy mennyire fontos a környezettudatosság. Balansz nevet viselő új kollekciód darabjai is a fenntarthatóságot hirdetik. Miben mutatkozik ez meg, azon kívül, hogy a fürdőruhák óceáni hulladékból készültek? Mennyire jelentett nehéz feladatot ezeknek az alapanyagoknak a beszerzése?

A márka fenntarthatóságának fontossága valóban kiemelt szerepet játszik a mindennapi életünkben is. 

A Balansz nevű új kollekciónk célja a fenntarthatóság és az ökológiai tudatosság népszerűsítése.

Ebben a kollekcióban nem csupán a fürdőruhák kerültek óceáni hulladékból készült anyagok felhasználásával, hanem számos más területen is megnyilvánul a fenntarthatóság. Az alapanyagok beszerzése valóban kihívást jelent, mivel fontos számunkra, hogy ezek az anyagok magas minőségűek legyenek és megfeleljenek a fenntarthatósági szempontoknak. Mégis, hosszútávú elkötelezettségünk a fenntarthatóság iránt arra ösztönzött minket, hogy megtaláljuk ezeket az alapanyagokat és kialakítsuk a megfelelő beszerzési forrásokat.

Az újrahasznosított anyagok felhasználása a táskáknál egyedi kihívásokat jelent. Ahogyan 2021-ben is említettem, beszerezzük a nagykereskedések anyagmaradványait, amelyek lehetnek 20, 30, 40 vagy akár 50 cm hosszúak. Ezekből a maradékokból alkotjuk meg a táskákat, és valóban, ez a feladat komplexebb, mint a pulóverek alapanyagainak beszerzése. Míg a pulóverek esetében elég egyszer megtalálni a megfelelő alapanyagot, a táskákhoz mindig úgy kell felhasználnunk a maradék anyagokat, hogy minden táska tökéletesen nézzen ki, és az összes alapanyagot felhasználjuk. Ez kreativitást és precizitást igényel annak érdekében, hogy a táskák ne csak esztétikusak legyenek, hanem fenntarthatók is.

Delka, Balansz
Delka Balansz táskák / Fotó: Lőrincz Márk

Összességében a fenntarthatóság nem csak egy kollekcióban jelenik meg, hanem áthatja a teljes vállalati kultúránkat és értékeinket. Bár a fenntarthatóság terén vannak kihívások, ezekre folyamatosan reagálunk és megoldásokat keresünk annak érdekében, hogy a környezetvédelem és a divat összeegyeztethető legyen.

A Balansz kollekció ötlete mikor fogalmazódott meg benned? – a szókimondó, vagány darabok után ez most egy sokkal kevésbé harsány, inkább mély mondanivalót hordozó anyag. 

Már egy ideje formálódik bennem a Balansz kollekció ötlete. A vagány és szókimondó darabok után úgy éreztem, hogy elérkezett az idő egy olyan kollekcióra, amely mélyebb mondanivalót hordoz.

Abban hiszek, hogy az élet folyamatos fejlődés és úgy gondolom, hogy a márka is ezen az úton kell, hogy haladjon velem együtt.

Mindannyian változunk és fejlődünk, és a brand csak akkor lehet hiteles, ha alkalmazkodik az értékeimhez és az elkötelezettségemhez.

Fiatal nő, divattervező, vállalkozó, feleség, édesanya vagy, számodra mi kell ahhoz, hogy „meglegyen a balansz” a hétköznapokban?  Mit csinálsz, ha esetleg kiestél az egyensúlyodból? 

Az egyensúly számomra egy olyan kulcsfontosságú elv, amely mind személyes, mind szakmai életemben nagy jelentőséggel bír. Fiatal nőként, divattervezőként, vállalkozóként, feleségként és édesanyaként egyensúlyt teremteni az életem különböző területei között elég nagy kihívás, de rendkívül fontos.

Delka, Balansz
Delka, Balansz kollekció / Fotó: Kőrösi Roland

A balansz megtalálásához számomra a következők kellenek (kellenének, mert hát ugye van amikor sajnos totálisan szétcsúszok a teendők között).

Nekem fontos az értékek és prioritások tisztázása. Tudatosan meg kell határoznom, hogy mik a fontos dolgok az életemben, és ennek megfelelően alakítani az időbeosztásomat. Az időmet hatékonyan KELLENE beosztani, hogy elegendő időt tudjak szánni minden fontos területre. Szervezési eszközöket használok, de sajnos ezek sem mindig segítenek.

Fontos még a fizikai aktivitás, az egészséges táplálkozás és a mentális egészségem megőrzése. Ebből a testi aktivitás minden második hónapban sikerül, az egészséges táplálkozás örök küzdés. Amit tényleg nagyon komolyan veszek az a mentális egészségem fenntartása.

Fontos az is, hogy megengedjem magamnak, hogy segítséget kérjek és feladatokat delegáljak, amikor szükség van rá. Nem kell mindent egyedül megcsinálnom. Ezt például kiválóan tudom mostmár alkalmazni.

Delka, Balansz
Delka, Balansz sapkák / Fotó: Lőrincz Márk

Ha esetleg kiestem az egyensúlyból, akkor, átnézem az értékeimet és céljaimat, és megpróbálok visszatérni az alapokhoz. Nyitottabban próbálok beszélni a családommal és az üzleti partnereimmel, hogy segítséget és támogatást kérjek, ha szükséges. Adok magamnak időt a pihenésre és öngondoskodásra, hogy újra feltöltődhessek.

A balansz megtalálása folyamatos erőfeszítést igényel, és ne feledjük, hogy időről időre, mindannyian kicsit kiesünk az egyensúlyból. Erről szól a pulcsin látható grafika is. Az a kulcs, hogy képesek legyünk visszatalálni hozzá.

„A divat és az egyensúly találkozása” – ez a Balansz kollekció jelmondata. Mit jelent ez számodra?

„A divat és az egyensúly találkozása” – számomra ez azt jelenti, hogy a divat és az önkifejezés lehetőséget nyújt arra, hogy az emberek kifejezzék önmagukat és értékeiket a világ felé, miközben megőrzik az életükben az egyensúlyt. Az életünk során mindig az egyensúlyt keressük, és ez a kollekció pontosan arra épül, hogy segítsen nekünk megtalálni és fenntartani azt.

A hétköznapokban mennyire játszik nagy szerepet az, hogy mindig stílusos és kigondolt szetteket viselj?

A hétköznapokban számomra fontos az, hogy milyen szetteket viselnek, mert hiszem, hogy a megjelenésünk is egyfajta önkifejezési forma. A jó öltözködés önbizalmat ad és segíthet abban, hogy jobban érezzem magam a bőrömben. Emellett a legfontosabb, hogy ruházatom mindenképpen praktikus és kényelmes legyen, mivel a mindennapok során sokféle szerepet és feladatot kell betöltenem.

Delka, Balansz
Delka, Balansz kollekció / Fotó: Lőrincz Márk

A Balansz oversize pulóverek unisexek is. Miért választottad ezt a megoldást, hogy ugyanazon darabokat szánod a lányoknak és a fiúknak egyaránt?

Az uniszex darabok kialakítása során a legfontosabb szempont az, hogy a fenntarthatóságot továbbra is tartsuk szem előtt. Ha külön méret sorokat hoztam volna létre a nők és a férfiak számára, akkor egy-egy méretminimummal, például S, M és L a nőknek, illetve ugyanez a férfiaknak, akkor rengeteg különböző méretvariáció keletkezne, beleértve akár XS-től az XXL-ig, sőt, akár a három XL-ig. Ez a sokféle méretválaszték pedig azt jelentené, hogy több anyagot és erőforrást kellene felhasználnunk a termelés során.

Az uniszex megközelítés ebben segít, mivel egységes méretekkel dolgozunk, ami egyszerűsíti a gyártási folyamatot és csökkenti az anyagfelhasználást. Így kevesebb erőforrást használunk fel, és csökkentjük a termelés során keletkező hulladékot. Az oversize pulcsik tehát nemcsak az inkluzivitás és az időtlenség jegyében születtek, hanem a fenntarthatóság terén is hozzájárulnak ahhoz, hogy a divatipar felelősebben működjön. A balansz pulcsi kollekció függetlenül nemtől vagy nemi identitástól mindenki számára hozzáférhető.

Ezek a megközelítések tükrözik az egyenlőséget, amelyek ma már úgy gondolom, hogy nagyon fontosak a divatiparban és a társadalomban is.

A kollekció logója is nagyon beszédes, mennyi ideig tartott ennek a megtervezése? Mit szeretnél ezzel kommunikálni a közönséged felé? 

A kollekció logójának tervezése időigényes folyamat volt. Az ötleteléstől a végleges kivitelezésig legalább fél év telt el.

A logó központjában megtalálható a tökéletes egyensúly szimbóluma. Körülötte ugyanazok a grafikák találhatók, az egyik fejjel lefelé, másik kettő pedig kissé oldalra dőlve. Ez a három irányított grafika azt szimbolizálja, hogy néha nehézségekbe ütközünk, és látszólag minden fejjel lefelé van. Az élet olykor kihívásokkal teli, és ezek a nehézségek fordított perspektívából látszanak. A logó üzenete az, hogy az egyensúly megtartása mindig a legfontosabb.

Delka, Balansz
Delka, Balansz oversize pulcsi / Fotó: Lőrincz Márk

A pulcsi ujján is található egy további grafika, amelyen az „Eco design” felirat szerepel. Az eco design az ökológiai tervezésre utal, ami azt hangsúlyozza, hogy a ruhánk környezetbarát módon készült.

Az is fontos volt, hogy a grafika alatt semmiféleképpen se angolul legyen felírva a „Balansz” szó. Ragaszkodunk hozzá és szeretjük azt, hogy a magyar divatban magyar kifejezések jelenjenek meg, hiszen az sokkal inkább szívhez szóló, ha magyar szavak díszítik a ruhákat.

Jelenleg melyek azok a darabok, amik a leginkább közönségkedvencek? 

A legnépszerűbb darabok még mindig az újrahasznosított táskák. Minden alkalommal, amikor újrahasznosított táskákat készítünk, 1-2 nap alatt elfogynak a vásárlók között. Úgy tűnik, nincs olyan mennyiségű újrahasznosított táska, amit ne tudnánk eladni.

Ezenkívül a feliratos biopamut pólókból sem lehet elég, a „Feleség, Anya, Dolgozó Nő, Házimunkát végző Szexistennő” feliratú póló hatalmas kedvenc. Ezt a pozitív és empátiát keltő üzenetet kivétel nélkül minden nő imádja. Emellett népszerű a „Erős Vagyok, Gyönyörű Vagyok, Elég Vagyok” feliratú bodypositive póló is, amely önbizalmat és önértékelést erősítő üzenetet közvetít.

Két évvel ezelőtt azt mondtad, hogy a következő évek célja az, hogy minél több ember megismerje a márkát. Mit tapasztalsz, milyen mértékben teljesült ez a vágyad mostanra? 

Igen, két évvel ezelőtt hasonlóképpen gondoltam, és szerintem ez minden évben így van, ha valaki komolyan veszi egy márka fejlesztését.

Lehet furán hangzik, de számomra a sikeres márkát az jelenti, hogy minden hónapban elérem azt a bevételi célt, amelyből meg tudok jól élni, és azt érzem, hogy ez még további növekedési lehetőségeket rejt.  Évről évre magam elé tűzök egy adott bevételi célt, és minden évben azt tapasztalom, hogy ezt a célt folyamatosan tovább tudom ugrani. Ameddig ez így megy, azt gondolom, hogy sikeres a delka bag.

Delka
Delka, „Feleség, Anya, Dolgozó Nő, Házimunkát végző Szexistennő” feliratú póló

Egyébként az online és közösségi média jelenlétünk mellett kreatív kampányokat is indítottunk, amelyek hatékonyan segítették az új célközönségek megszólítását. Ezáltal sikerült ezzel is sokkal több ember érdeklődését felkelteni a márkánk iránt.

Most mik a rövid és hosszútávú célok?

Rövid távú céljaimat az előzőben szinte meg is válaszoltam. Fontos, hogy minden hónapban elérjük a kitűzött bevételi célokat, és ennek érdekében aktívan dolgozunk a minőségi táskák, pulcsik, pólók, zoknik és tartalmak létrehozásával. 

Én még hiszek a blogírás és hírlevelek hatékonyságában. Ebben sokan nem hisznek és nem alkalmazzák, de nekünk nagyon bevált, úgyhogy ezt is rövidtávú célnak gondolom. Kitartónak maradni a napi marketing rutinhoz.

A legfontosabbat hagytam utoljára… továbbra is ennyi elégedett vásárlót szeretnék magunk mögött tudni.

Delka, Balansz
Delka, Balansz pulcsi és táska / Fotó: Kőrösi Roland

Hosszú távú célom, hogy a márka tovább fejlődjön és komolyabbá váljon. Ezért tervezzük a feliratos pólók és biopamut pólók fokozatos kivonását a kínálatunkból, (a közönségünknek ez mondjuk nem fog tetszeni).

Inkább az újrahasznosított táskákra összpontosítunk, és tervezzük az új táska kollekciók kiadását is. 

A biopamut pólók és pulóverek terén is csak azokat a témákat szeretnénk feldolgozni, amelyek személyesen és aktuálisan közel állnak hozzám, és ezeket grafikai elemekkel ötvözve szeretném tálalni. Valamint kihagyhatatlan, hogy hosszú távon is pozitív hatást gyakoroljunk a környezetünkre és még szélesebb körben terjesszük a fenntartható divat üzenetét!

Delka, Balance
Delka, Balance / Fotó: Kőrösi Roland