A Northstar Research Partners közzétette a 2022. évi utazási trendekről szóló jelentését, amely új utazói prioritásokat tárt fel. Eszerint a turisták friss gondolkodásmóddal vágnak neki a hosszú utaknak, amelyet a kutatóközpont GOAT (Greatest of All Trips, azaz minden utazások legnagyobbika) stílusnak nevezett el.
A koronavírus-járvány több fronton is megváltoztatta az életünket, kezdve a home office bevezetésétől a mozgásformákon át egészen az újfajta gondolkodásmódig. Az egyszerű dolgok értékelése a veszélyhelyzetben még inkább előtérbe került, s úgy tűnik, ez a szemléletmód nemcsak a hétköznapjainkat, hanem utazásainkat is áthatja. A Northstar Research Partners (NRP) több mint 12 ezer utazót kérdezett meg utazási szokásairól 2021. augusztus 27. és szeptember 6. között olyan felnőttek körében, akik a következő 18 hónapban belföldi vagy nemzetközi utazást terveztek.
A kutatás nagy részét kitevő, amerikai résztvevők csaknem 40 százaléka bevallotta, hogy a Covid-19 kitörése óta kevésbé dönt ösztönösen az utazásairól, sőt, gyakran érzi magát feszültnek egy-egy út megkezdése előtt. Ugyanakkor mindössze 25%-uk próbálkozna meg spontán utazással, illetve azzal, hogy a túrázás során őszintén átengedje magát a pillanat szépségeinek. Ezek az eredmények azt sugallják, hogy a megkérdezett amerikaiak sokkal rugalmatlanabbak most, mint a koronavírus-járvány kitörése előtt.
A felmérésben ugyanakkor részt vett ötszáz szingapúri résztvevő is, akiknek a válaszai igencsak eltérnek az amerikaiakétól, és egy érdekes, újfajta trendre engednek következtetni: az úgynevezett GOAT (Greatest of All Trips, azaz minden utazások legnagyobbika) stílus térhódítására.
Mennyiség helyett minőségi élmény
A GOAT utazási stílus lényege, hogy a turisták megbánás és félelem nélkül indulnak el a hosszú utakra, azaz igyekeznek úgy értékelni az utazást, hogy az önmagában egyfajta kiváltság, közben pedig semmiben nem fogják vissza magukat. Így például igyekeznek jobban a jelenben lenni és kiélvezni az út minden pillanatát, emellett szabadon elmerülnek az újfajta kultúrákban, lehetőleg mindenféle elvárás nélkül. Ebből kifolyólag olyan élményekkel és izgalmakkal gazdagodnak, amelyek megalapozzák mentális jólétüket.
Azon túl, hogy a kutatás felfedte az utazók lelkesedését az új élmények iránt, részletes trendeket is közölt arról, vajon mik határozzák meg a szingapúri turisták prioritásait 2022-ben. Eszerint az utazók 28%-a vallotta, hogy idén könnyedén lemondanak majd a megtervezett útitervről, csak azért, hogy szabadabbak legyenek és azt tegyenek, amit és amikor csak akarnak (36%). 43% hajlandó lesz idén jobban kényeztetni magát, mint ahogy azt korábban tette, emellett a válaszokból az is kiderült, hogy a következő utazások során nem a pénztárcájukat, hanem az élvezeteket fogják szem előtt tartani. Az eredmények alapján megállapítható, hogy szívesen iktatnak be egy-egy bevásárlókörutat az utazásaik során (30%), vagy látogatnak meg egy Michelin-csillagos éttermet (23%), esetleg jegyeiket upgrade-elik egy első osztályú repülőjegyre (18%), netalán egy ötcsillagos szállodában foglalnak szállást. Tisztán érzékelhető, hogy nem az utazások mennyisége, hanem minősége értékelődik majd fel 2022-ben.
Felfedezés ereje vs. komfortzóna
A zárt, kollektivista szingapúri kultúrától ugyan távol áll a kalandvágy és az egyéni szükségletek kielégítése, mégis ellentétes tendenciákra bukkanhatunk az említett felmérésből. Kiderült ugyanis, hogy a szingapúriak a megszokottól eltérő kalandra vágynak, sőt egyre többen (26%) hajlandóak kilépni komfortzónájukból, hogy újdonságokat tapasztaljanak meg. Érdekesség, hogy a kutatás résztvevőinek 32%-a olyan úticélokban és kultúrákban is gondolkodik, amelyek teljesen eltérnek a sajátjuktól. (Ez nagy szó, tekintve, hogy a szingapúriak ritkán mozdulnak csak ki a megszokott normák szigorú keretei közül.) A kutatás szerint 49%-uk szívesen megkóstolna helyi finomságokat is, emellett olyan ételeket is kipróbálnának, mint még soha (44%). 26%-uk olyan helyszínt választana a következő útjának, ahova a vírus előtt semmiképp nem ment volna. Az utolsó érték arra enged következtetni, hogy a koronavírus-járvány újfajta igényeket ébresztett a távol-keleti kultúra tagjainak jelentős részében.
Ugyanakkor nemcsak az utazás minőségében érzékelhető a változás, hanem a kiruccanás alatt választott tevékenységekben is, hiszen a felmérésből kiderült, a szingapúri utazók nagy része olyan dolgokat szeretne kipróbálni, amelyeket soha nem tett volna korábban. Így például 24%-uk jelezte, hogy szívesen aludna a csillagok alatt, 17%-uk kipróbálná az ejtőernyőzést, de 13%-uk még abban is benne lenne, hogy éjszaka egy vulkánon túrázzon.
Kevesebb screen time, több élmény
A közösségi-média világának egyik legnagyobb paradoxona, hogy egy utazás akkor tekinthető igazán jónak, ha semmi nyomát nem látjuk az online térben. Ez a fontos kritérium visszaköszön az NRP kutatásában is, hiszen az eredményekből világosan kitűnik, hogy az utazók inkább a mentális egészségükre, s annak megőrzésére, semmint a posztolásra összpontosítanának utazásaik során 2022-ben. A felmérés szerint 29%-uk olyan utazásokat részesít előnyben, amely lehetővé teszi számukra a fenti kritériumok megvalósulását, továbbá 41%-uk a következő utazás során is az elégedettség és a mentális jólét érzését keresi. Ezen kívül minden ötödik utazó kevesebb időt szeretne okoseszközeivel tölteni, hogy megélje az élményeket.
Noha az eredmények eltérőek a keleti és nyugati kultúra képviselői között, mégis, globálisan okot ad a reménykedésre a szingapúriak újfajta gondolkodásmódja, amely előtérbe helyezi az utazás minőségét a mennyiség felett, emellett az utazókban megjelenik a pillanat megélésének szükségessége is ahelyett, hogy a közösségimédia-oldalak hamis világára fecsérelnék idejüket.
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix