A tavalyi év végére újabb őrület ütötte fel a fejét az Egyesült Államokban: a háziállatok magánrepülőn gyakrabban utaztak, mint korábban, de az is előfordul, hogy csak az állatok utaztatásáért fizetnek ki busás összegeket az ügyesen taktikázó magánrepülőgép-társaságoknak.
A koronavírus-járvány több szempontból is átalakította az életünket: kezdve a mára természetes maszkhasználattól, a kötelező oltáson át egészen az utazási szokásainkig. 2021 januárjában életbe lépett az Egyesült Államokban a Közlekedési Minisztérium új rendelete, miszerint számos légitársaság, többek között a JetBlue, a Delta Air Lines, a United Airlines, az American Airlines és az Alaska Airlines megtiltotta az állattartóknak, hogy nagytestű háziállatokkal szálljanak a repülő fedélzetére. Ez több, tehetős gazdit arra késztetett, hogy újragondolja a repülés módját, s így felértékelődött a magánrepülőn való utazás lehetősége. Mindemellett az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy állattartás ide vagy oda, az amerikaiak jelentős hányada szívesebben utazik magánrepülővel a koronavírus-járvány kitörése óta, hogy elkerüljék a fertőzést a normál járatokon.
Noha a jelenség elsősorban a koronavírus-járvánnyal magyarázható, korábban sem volt ritka, hogy a tehetős utasok a magánrepülők kényelmét részesítették előnyben a normál járatok helyett. Így például Vajna Tímea is szívesebben vette igénybe magánrepülőgép-társaságok szolgáltatásait, amikor állatai jólétéről és kényelméről volt szó. Tavaly októberben például két nagytestű kutyáját – Rockyt és Musut – szállította így Budapestről Los Angelesbe, de korábban az is előfordult, hogy beteg macskáját utaztatta magángéppel, hogy a cica a lehető legjobb orvosi ellátást kapja.
A leleményes cégek, mint például a VistaJet, vagy a NetJets hamar meglátták a piaci rést a növekvő tendenciával kapcsolatban. Privát repülőgéptársaságokként kihegyezték marketingtevékenységüket a könnyű és egyszerű háziállat utaztatásra, 2021-es év végi összesítésükben pedig kiderült: számításaik helyesek voltak. Míg a NetJets 2019-ben nagyjából húszezer háziállatot fogadott fedélzetén, addig ez a szám 2020-ra huszonnégyezerre nőtt úgy, hogy a légitársaság kevesebb járatot indított a tavalyelőtti évben, mint azt megelőzően. A VistaJet sem panaszkodhat, hiszen 2019 szeptemberétől számolt két évben a háziállat-utazások 86 százalékos ugrásáról számolhatott be. A légitársaságok nemcsak a kényelmes, gondtalan utazás élményét adják a kutyusuknak és gazdáiknak, hanem különleges elbánásban részesítik a kirándulókat: biotápokkal kényeztetik négylábú utasaikat, míg gazdájuk számára alapos fertőtlenítéssel teszik veszélytelenné a repülést.
A VistaJet nemrégiben odáig ment, hogy kibővítette VistaPets nevű programját, így több mint kétszáz alkalmazottak képeztek ki a háziállatok elsősegélynyújtásáról és az állatok általános viselkedéséről. Emellett partnerséget alakítottak ki állatbarát szállodákkal és szállítócégekkel, hogy teljeskörű szolgáltatást nyújtsanak a gazdik és kedvenceik számára. A repülőgépen kézzel készített alvószőnyegekkel várják a négylábúakat, emellett játékokkal szórakoztatják az esetlegesen unatkozó, szőrös utazókat. A VistaPets emellett négyhetes tanfolyammal is készül a gondos háziállat-tulajdonosok számára, hogy hozzászoktassák az ideges állatokat a repüléshez. A Robb Report cikke szerint az elmúlt néhány hónapban újabb tendencia ütötte fel a fejét: a gazdik és kedvenceik nem csak együtt utazgatnak, hanem gyakori, hogy a gazdi kibérel egy magánrepülőt csak azért, hogy arra felrakja háziállatát, hogy az hozzá repüljön. Ugyan a VistaJet gépein leggyakrabban kutyákat utaztatnak ilyen módon, az sem ritka, hogy olyan macskák, madarak, vagy épp nyulak, egyéb háziállatok magánrepülőn utaznak luxuskényelemben.
Noha a környezettudatosság szempontjából bicskanyitogatónak tűnhet az új őrület, a CNN riportjából kiderül: nem mennyiségi, inkább a minőségi szempontból érzékelhető a repüléssel kapcsolatos változás. Az említett cikkben Daniel Hirschhorn, a Luxury Aircraft Solutions magánrepülőgép-társaság társalapítója úgy nyilatkozott, hogy a változó tendencia egyértelműen a koronavírus-járványra vezethető vissza, s az annak tulajdonítható életmódbeli változások állnak a jelenség hátterében. „A hivatali utak száma jóval kevesebb az utóbbi időben, mint a pihenés miatt szorgalmazott repülések mennyisége, mivel az embereknek rugalmasabb a munkabeosztása, és napjainkra már készség szinten intézik üzleti ügyeiket online. A magánrepülés pedig lehetővé teszi, hogy kedvencünk ott legyen közvetlen közelünkben, emellett olyan emberekkel osszuk csak meg az utazásunkat, akik egyébként is szűk környezetünk részét képezik.” Hirschhorn emellett állítja: a felfutás annak köszönhető, hogy az emberek a karantén alatt közelebb kerültek kedvenceikhez, így nehezebb szívvel hagyják őket magukra, akár hosszabb, akár rövidebb időtartamra.