Szorongás utazás alatt: mit tehetünk ellene?

Noha az utazás alapvetően a pihenésről, és a töltekezésről szól, vannak, akik szorongva vágnak neki a vakációnak. Mely tényezők okozhatják a nagy fokú bizonytalanságot, és milyen praktikákat vethetünk be ellene?

Egy nyaralás megszervezése és annak előkészületei a rutinos utazók idegeit is próbára tehetik. Az alapvetően szorongó természetű emberek számára viszont igazi kihívás lehet egy vakáció lemenedzselése. 

A szorongás, félelem, idegeskedés mindannyiunk számára ismerős, hiszen életünk során rengeteg olyan helyzettel állít szembe a sors, amik kiváltják ezeket az egyébként természetes reakciókat. A pszichológia felfogása szerint a szorongás valamilyen vélt vagy valós vészhelyzetre adott reakció. Fontos, hogy nem a konkrét helyzetre reagálunk ilyen módon, hanem azok negatív, vészterhes értékelése váltja ki belőlünk ezt a választ.

A szorongás ugyanakkor nem teljes egészében ördögtől való fogalom, hiszen általa olyan energiaraktárakat mozgósíthatunk, amik könnyen kiemelhetnek minket egy-egy szorult helyzetből; ilyen például az egészséges mértékű vizsgadrukk, ami által javul a teljesítményünk.

Mik a szorongás tünetei?

A szakemberek szerint fontos kiemelni, hogy a szorongás mindenkinél más-más formában, különböző tünetekkel jelentkezhet. 

Leggyakrabban felgyorsuló szívverést, mellkasi nehézlégzést, esetleges fájdalmat tapasztalhatunk. Mindez kiegészülhet hányingerrel, vagy hasi diszkomforttal. A szorongás felütheti még a fejét konstans nyughatatlanság formájában is, agyunk túlpörög, nehezen tudunk megálljt parancsolni száguldó gondolatainknak. Ebből kifolyólag koncentrációnk csökken, alig tudunk egy adott tevékenységre koncentrálni. Előfordul, hogy az áradó gondolatfolyam éjszaka sem nyugszik, ekkor alvási nehézségeket, inszomniát tapasztalhatunk. 

Headache,in,the,airplane,,man,passenger,afraid,and,feeling,bad
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

A tünetek akár pánikroham formájában is a felszínre törhetnek, ebben az esetben viszont érdemes szakember segítségét kérnünk, hogy megtanuljuk megfelelően kezelni a szorongásos roham tüneteit. 

Miért szorongunk nyaralás előtt?

Ugyan azt gondolhatnánk, hogy a nyaralás a tervezéstől a kivitelezésig móka és kacagás, a gyakorlatban ez a rózsaszín lufi meglehetősen gyorsan kipukkadhat. 

A koronavírus-járvány egyik hátulütője (a sok közül), hogy az utazás jelenleg nem annyira könnyed műfaj, mint a COVID előtt volt. Míg korábban elegendő volt az útlevelünket bedobni a hátizsákba, jelenleg rengeteg részletre kell odafigyelni, kezdve a nemzetközi oltási igazolványtól, egészen a beutazási követelményekig. 

A globális hercehurca mellett persze olyan tényezők is közrejátszhatnak a szorongásban, mint a korábbi negatív tapasztalatok lenyomatai. Aleksandra Dickov pszichiáter kutatása szerint azok a vizsgálatban résztvevők, akik korábban autóbalesetet szenvedtek, 65%-ban élnek át szorongásos tüneteket az utazás előtt. Emellett persze olyan, egyszerűbb tapasztalatok is ide sorolhatók, mint a korábbi kommunikációs nehézségek, gátak, hiszen a konstans activity nem feltétlenül hagy pozitív emlékeket mindenkiben. 

Comfort,zone,wooden,sign,with,a,forest,background
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

A koronavírus másik hozadéka a home office világszintű bevezetése. Amennyire kielégítő megoldás volt ez a karantén alatt, olyannyira vezethet kiégéshez hosszú távon. A folyamatos online jelenlét miatt nehezen tudunk elszakadni munkánktól, pláne, ha azt egy laptopon el tudjuk végezni. 

Természetesen ide sorolhatjuk még az ismeretlentől való félelmet is, ami sötét mumusként ott lebeg tudatunk egy sötét zugában. Amennyiben az említett mumus összetalálkozik a „vajon meg tudom-e oldani az elém gördülő akadályokat” kérdéssel, egészen szép pánikreakciót válthat ki. 

Mivel nyáron leggyakrabban nem egyedül, hanem csoportosan utazunk, szorongásra adhat okot a résztvevő családtagok esetleges összezörrenése is, ami ugyancsak rányomhatja bélyegét utazásunkra. 

Mit tehetünk ellene?

Néhány egyszerű technika segítségével csökkenthetjük az utazás miatti szorongásunkat.

Először is, érdemes elgondolkodnunk azon, vajon konkrétan mi okozza nyugtalanságunkat. A repüléstől való félelem? Az útitársaink esetleges viselkedése? Vagy a kontrollvesztés hiánya? 

Az okok felgöngyölítését érdemes egy papíron elvégezni. Írjuk fel, konkrétan mik okozhatják szorongásunkat. Ha ezzel megvagyunk, készítsünk tervet a legrosszabb szcenáriókra. Ha például attól tartunk, megbetegszünk az utazás alatt, nézzünk utána a környéken fellelhető egészségügyi intézményeknek. Ha az a félelmünk, hogy eltévedünk a városnézés során, nézzünk rá a térképre, és keressünk könnyen észrevehető igazodási pontokat. Az aggodalmak ilyesfajta realizálása, valamint az informálódás nagy mértékben csökkentik az izgulást. 

Készítsünk leltárt, mik azok a dolgok, tevékenységek, amik elvonják a figyelmünket a szorongásról: egy könyv, kellemes zene, komfortos film vagy videojáték alkalmasak lehetnek a feladatra. 

Girl,traveler,listening,to,calm,music,on,wireless,headphones,standing
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Fadel Zeidan kutató szerintmindfulness meditáció képes szabályozni a szorongást. A relaxáció lényege, hogy értő figyelemmel vizsgáljuk meg a körülöttünk lévő világot: a szék keménységét, a repülőtér fényeit vagy a hangosbemondó recsegését. A fókusz ilyesfajta áthelyezésével túllendülhetünk a szorongás mélypontjain, lényegében eltereljük a gondolatainkat. 

Gondoljuk át, mik azok a dolgok, amiket reálisan nézve kontrollálni tudunk, és melyek azok, amikre nincs hatásunk. A programok számát például képesek vagyunk szabályozni, ugyanakkor fogadjuk el, hiába mérgelődünk az időjáráson, attól még ugyanúgy eshet az eső. 

Bár sokan a mai napig ódzkodnak tőle, de a pszichoterápia során igen érdekes tapasztalatokra, nem mellesleg hasznos megküzdési stratégiákra tehetünk szert. Ha az urbánus módszerek csődöt mondtak, gondolkodjunk el a terápián!

A nyaralás során olyan kihívásokkal találhatjuk szembe magunkat, amikkel otthon, a négy fal között semmiképp nem találkoztunk volna. A próbatételek sikeres abszolválása viszont olyasfajta tapasztalatokkal ruház fel minket, amik segítségével később könnyebben úrrá tudunk lenni hétköznapi szorongásainkon, tudván: ezt a kihívást is meg tudom ugrani.

Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Gyökerestül megváltozott az élete a Squid Game 77 éves sztárjának