Nem alszol jól? Elmondjuk, mit csinálsz rosszul!

Sok a stressz az életünkben, és ezt gyakran az alvás sínyli meg. Kár, mert szervezetünk éjszaka is aktív: elraktározza például az emlékeket, és az emésztést és az energiaszintet szabályozó hormonokat bocsájt ki. Fontos, hogy erre meglegyen a kellő idő. De mi van, ha nem megy az alvás?

Azzal, hogy rosszul alszol egy-egy stresszes nap előtt, nincsen semmi baj, az teljesen normális. Érdemes viszont átgondolnod a napi rutint, ha az alvászavarok gyakorivá válnak.

A legtöbb portálon nagyjából ugyanazokkal a tanácsokkal találkozol a jó alvással kapcsolatban. Vacsorára ne egyél nehéz ételt, aludj hűvös szobában, amennyire csak tudod, zárd ki a fényt és a zajokat, és két órával lefekvés előtt már se tévét, se mobiltelefont ne nézz.

Ezek nagyon jó tanácsok, érdemes hallgatni rájuk, de sajnos – én is tapasztaltam – nem mindig elegendőek. Mi az, amit még megtehetsz azért, hogy reggel kipihenten, energiával telve ébredj?

Csak akkor legyél az ágyban, amikor alszol

Nem jó, ha az ágy összekapcsolódik a fejedben az álmatlanság fogalmával. Sokan lefekszenek azzal, hogy „ma korán elalszom”, aztán csak forgolódnak. Ez legközelebb könnyen felidéződik, ha aggódsz valamiért. Fordítsd meg a dolgot: csak akkor legyél az ágyban, amikor aludni akarsz.

Minden nap feküdj le és kelj fel ugyanakkor

Rosszul hangzik, hogy hétvégén sem tudsz tovább aludni, de szervezeted előbb-utóbb beáll a megszokott ritmusra. Így attól a stressztől is megszabadulsz, hogy „már aludom kéne”, mert az adott időpontban úgyis elálmosodsz.

Legyél aktívabb!

A sportot vagy az egyéb fizikai aktivitást már csak azért is érdemes beiktatnod az életedbe, mert nagyon egészséges. Bónusz: még elaludni is könnyebb lesz, ha napközben elfáradsz, sőt éjszaka is ritkábban fogsz felébredni. Nem kell megrögzött futóvá válnod egyik napról a másikra, napi félóra séta is sokat számít.

Walking,women,jeans,and,sneaker,shoes
Aludni is jobban fogsz, ha többet mozogsz / Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

Akkor feküdj le, amikor álmos vagy

Várd meg, amíg álmos is leszel, ha fáradt vagy, az nem elég. Ha fáradt vagy, attól még jár az agyad, és előfordulhat, hogy a tested is fel van pörögve. Könnyen az lesz a vége, hogy álmatlanul forgolódsz az ágyban, ezt pedig jobb lenne elkerülni.

Ha éjszaka felriadsz, kelj fel

Csinálj valamit, ami megnyugtat. Hallgass egy kis relaxációt segítő zenét, lapozgass egy könyvet, vagy kortyolj el egy csésze finom nyugtató gyógyteát. Akkor feküdj vissza az ágyba, amikor úgy érzed, már menne az alvás.

Woman,making,a,shopping,list,in,her,kitchen
Készíts listát a tennivalókról / Fotó: Shutterstock / PuzzlePix

Délelőtt foglalkozz a gondjaiddal, ne a nap végén

Készíts egy listát azokról a dolgokról, amik aggasztanak. Reggel vagy délelőtt szánj 15 percet arra, hogy megtervezed, melyikkel kapcsolatban mit teszel, vagy egyszerűen csak gondolkozol a problémán. Este viszont már próbálj kizárni minden nyugtalanítót a gondolataidból.

Vacsora előtt tervezd el a következő napod

Írd le, mit kell elintézned másnap, a legbonyolultabb tennivalókat pedig tervezd meg részletesen. Így nyugodt leszel, hiszen mindent megtettél, nincs miért aggódnod.

Még valami a végére, ami nagyon fontos: ha program van, valószínűleg úgysem tudsz a szokott időben lefeküdni. A legtöbben családban élünk, és néha felborulnak a terveink. Ne keseredj el, már az is segít, ha csak néhányat megvalósítasz fentiek közül. Próbál ki őket, és ragaszkodj ahhoz, amiről úgy érzed, hogy neked bevált.

Nyitókép forrása: Shutterstock / PuzzlePix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Gyökerestül megváltozott az élete a Squid Game 77 éves sztárjának