Pénteken buli, vasárnap ne szóljon hozzám senki – Így változik a hangulatod, a bőröd és a közérzeted a menstruációs ciklus folyamán

2023. 02. 06.

Nemcsak maga a menstruáció, hanem a ciklus során bekövetkező hormonváltozások is befolyásolják mindennapjainkat, ezért összeszedtük röviden, hogy a hónap mely szakaszaiban mire érdemes számítani kedv, motiváció és aktivitás szempontjából.

Bizonyára észrevetted már, hogy a hónap különböző szakaszaiban más az energiaszinted, a hangulatod, a bőröd állapota. Míg egyik héten tele vagy motivációval, a következő héten ugyanazok a feladatok csak nyűgnek tűnnek. Néha szívesen mész emberek közé, máskor még a saját családod is halálra idegesít. Ezt a hullámvasutat a menstruációs ciklus hormonváltozásainak köszönhetjük, amire ha odafigyelünk és ezek alapján tervezzük a heteinket, programjainkat, kicsit könnyebb lehet az életünk. Elöljáróban azért hozzá kell tenni, hogy a napok hozzávetőlegesek, hiszen ahány nő, annyi ciklus létezik.

A ciklust több hormon irányítja és befolyásolja, de a két “főnök” az ösztrogén és a progeszteron, ezekről mindannyian tanultunk általános és/vagy középiskolában, de nem árt az ismétlés. Előbbiből a follikuláris fázisban, utóbbiból pedig a második, luteális fázisban termelődik több a szervezetünkben.

menstruációs ciklus szakaszai
A menstruációs ciklus két nagyobb, összesen négy kisebb szakaszra bontható. Forrás: Shutterstock / Puzzlepix

A follikuláris fázis

A menstruációs ciklus magával a vérzéssel kezdődik, mely senkinél sem egyforma, van, akinek hosszabb, van, akinek rövidebb ideig tart. Az első két napon az alacsony ösztrogénszint miatt az ember fáradtnak érzi magát, a méhösszehúzódások miatt hasi görcsökkel küzd. Ekkortájt ha testmozgásról van szó, csak óvatos edzés javasolt. Ahogy a 3-5. nap között véget ér a menstruáció, az ösztrogénszint elkezd lassan növekedni, és ezzel együtt energiaszintünk is felfelé ível. Ekkor már elkezdhetünk aktívabban is edzeni

Energized,friendly,good Looking,blond,25s,woman,in,silver,stylish,dress
A ciklusunk 10-13. napja környékén érezzük magunkat a legszexibbnek. Forrás: Shutterstock / Puzzlepix

A 6-9. nap környékén a megemelkedett ösztrogénszint miatt az arcunk szimmetrikusabbnak tűnik, bőrünk kitisztul és a tesztoszteronszint miatt aktívabbak vagyunk, jobban vesszük az akadályokat. A 10-13. nap környékén van a legmagasabb szinten az ösztrogén, ebben az időszakban érezzük magunkat a legszexibbnek, gyakrabban vásárolunk és több kedvünk van csinosan felöltözni. Az orgazmusok intenzívebbek és könnyebben elérhetőek, az ember optimistább, jobban vágyik mások társaságára. Ha lehet, ekkora tervezzünk szociális programokat. A follikuláris fázis a hónap boldog időszaka, de az is lehet, hogy ezt csak a ciklus második feléhez képest érezzük így. 

A menstruációs ciklus felénél történik az ovuláció, amikor a petefészekből kilökődik egy petesejt, mely vagy megtermékenyül, vagy nem. Ezért nem meglepő biológiailag, hogy az ovulációt megelőző és követő egy-két napban kívánjuk leginkább az intim együttléteket

A luteális fázis

Exhausted,woman,laid,her,head,down,on,the,table,holding
Az ovuláció után nem sokkal jönnek a hangulatingadozások, irritáltság a megemelkedett progeszteroszint miatt. Forrás: Shutterstock / Puzzlepix

Az ovuláció után a méhfal elkezd megvastagodni a progeszteron hatására, és felkészül, hogy egy esetleges embrió meg tudjon rajta tapadni. A progeszteron hormon emelkedése miatt hangulatváltozásokat tapasztalhatunk, nagyobb magasságokat és mélységeket élünk meg érzelmeinkben, mint előtte. Ez azért történik, mert e hormon segít a szervezetnek kortizolt, stresszhormont termelni, és ha ebből egy kimerítő munkanap miatt alapból is több volt bennünk, egy csapásra irritáltak, feszültek leszünk.

A 15-18. nap környékén elkezdjük fáradtabbnak érezni magunkat, a 19-22. nap táján pedig leesik az ösztrogénszint, a progeszteron és tesztoszteron tovább emelkedik – a bőrünk zsírosabbá, érzékenyebbé kezd válni, pattanások jelennek meg. Az orvosok szerint ekkor kifejezetten érdemes odafigyelni az egészséges táplálkozásra, csökkenteni az alkoholfogyasztást és a cukorbevitelt és többet aludni, hogy a hormonjaival birkózó testünket így támogassuk a “harcban”. 

A 23-25. nap a puffadás, alacsony libidó ideje. Nincs kedvünk semmihez, és bár valószínűleg inkább egész nap lustálkodnánk, jó ötlet ilyenkor edzeni, hogy növeljük a szerotonint (a boldogsághormonok egyike), és megküzdjünk a PMS, vagyis premenstruációs szindróma tüneteivel. Ez a nők 30-40 százalékát érinti, jellemző ilyenkor a hangulatingadozás, felfúvódás, fejfájás, mellfeszülés, kisebb emésztőrendszeri panaszok, bőrproblémák, stb. A kellemetlen mellfeszülést például a koffein elhagyásával tudjuk csökkenteni, figyeljünk oda a hidratáltságra, hogy aztán kezdhessük az egészet elölről…

Forrás: ITT, ITT
Borítókép forrása: Shutterstock / Puzzlepix