Bródy János idézetével ellátott vászontáska, ami még egy gyermeken is segít? Az UNICEF Magyarország új kezdeményezése nemcsak téged tesz boldoggá, hanem másokat is.
Minden felnőtt volt egyszer gyerek,
S felnő majd az új gyerek sereg.
Többet, jobban törődjetek velünk,
Mert eljön majd a nap, amikor mi is felnövünk.
Aligha akad itthon olyan, aki nem ismeri ezt a Bródy János tollából származó versrészletet, melyet Halász Judit tett országszerte ismertté, nekem pedig az UNICEF Magyarország tegnapi sajtóreggelije óta ez megy a fejemben. De mégis mi köze van a dalszövegnek a bizottsághoz, és hogy jön a képbe a Heatlie, a Bohemian Betyars és a zero waste uzsonnás táska?
Profit helyett gyermekmentés
Tőlünk nyugatabbra sokkal nagyobb hagyománya van a rendszeres adományozásnak, az emberek nagyobb része áll egy-egy jó ügy mellé úgy, hogy pénzügyileg is támogatja. Persze itthon is bőven vagyunk, akik gyakran utalunk kisebb-nagyobb összegeket egyes szeretetszolgálatoknak vagy szervezeteknek, de azért még mindig nem bevett szokás ez. Ugyanígy például egyre kevesebben állnak meg az utcán a szervezetek diákmunkás kommunikációs képviselőinek. Látta ezt az UNICEF is, ezért indította el többek között webshopját tavaly decemberben, ahol a megvásárolható termékek önköltségen felüli árát nem profitként teszik zsebre, hanem projektjeikre fordítják.
Jó, de miért segítsek, ha egyszer az UNICEF kap az ENSZ-től meg a világszervezettől összegeket a munkájára? Ezt a tévhitet oszlatta el Mészáros Antónia ügyvezető igazgató, aki elmesélte, hogy ők – hasonlóan a többi 189 ország nemzeti bizottságához – adományokból, pályázatokból tartják fenn magukat, mert az esernyőszervezet nem támogatja a munkájukat. Az UNICEF helyben bejegyzett alapítványként működik, a helyi államigazgatásra, vállalati szektorra és civil szférára támaszkodva végzi munkáját. Elsősorban tehát az itteni gyerekek életét védi, és szerencsénkre hazánkban nincs szükség a fejlődő országokban látható humanitárius programokra, vagy a háború sújtotta területeken tapasztalt segítségnyújtásra. Másra viszont van, hiszen itt is létezik a gyermekbántalmazás, az iskolai és internetes zaklatás és a tinédzserkori párkapcsolati erőszak, melyek ellen a bizottság minden eszközzel küzd – ebben pedig most mi is segíthetünk.
Cserey-Horváth Dóra felelős a szervezet webshopjáért, őt kérdeztük arról, hogy ki milyen fajta ajándéktárgyat találhat magának a felületen és miért válassza valaki az UNICEF termékeit egy másik forgalmazóé helyett.
„Már a nulladik lépésnél egyértelmű volt, hogy az emberek keresik az UNICEF márkázott termékeket, van például egy kék Land Rover terepjárónk, ami a szervezet ikonikus jelképe, vannak pólóink és egyéb tárgyaink. De tudtuk, hogy ez így önmagában kevés, viszont fontos volt, hogy a webshop szellemisége harmóniában legyen a küldetésünkkel, az ott kapható tárgyak értéket közvetítsenek. Megkerestünk sok olyan magyar tervezőt, akiknek már van nevük itthon, nagy szerencsénkre mind elképesztően nyitottak voltak. A vásárlói oldalt is figyelembe vettük, igyekeztünk sok korosztály számára termékeket nyújtani, vannak olyanok, amiket gyermekeknek szánunk – építőkockák, fa kirakó, amerikai focilabda – , de jó pár kifejezetten felnőtteknek készült: például egy kerámia szappantartó a Malliolától vagy egy Radnóti Miklós versidézetes póló. Emellett az is fontos, hogy sok olyan termék van nálunk, ami máshol nincs, ezzel próbáljuk felvenni a versenyt más webshopokkal, így például az Agócs Írisz által tervezett elefántos uzsonnás táska nem kapható máshol.„
Azonban nemcsak UNICEF-logós képeslapokat, pólókat, noteszt vagy épp Apacuka müzlis tálat, Cseppnyi mese szappantartót, Matyodesign vászontáskát tudunk venni a webshopban, hanem a Bródy-idézettel ellátott ajándéktárgyakat is. Annak érdekében, hogy a kezdeményezés híre még szélesebb körökhöz eljusson, a szervezet – miután a szerző ingyen a rendelkezésükre bocsájtotta a részlet felhasználásának jogát – hazai zenészeket és együtteseket kért fel e négy sor újragondolására. Így hangzik tehát az ismert idézet a Bohemian Betyars, Molnár Ferenc „Caramel”, Csorba Lóci, Ruttkai Bori, a Damara zenekar és a Heatlie előadásában:
„Fontos, hogy törődjünk a gyerekekkel, az új generációkkal, mert ha ezt elmulasztjuk, akkor sokkal rosszabbak lesznek annál, mint amire számítunk. Jó példát kell mutatni, mert az ragadós” – mondta Bródy.
„A gyerekek nagyon sokféle módon válhatnak felnőtté, megvan bennük minden emberi képesség és ösztön, és elsősorban a körülményektől, a környezeti hatásoktól függ, hogy milyen felnőtt válik belőlük. Többé kevésbé ebből a gondolatból született ez a dal is, és hízelgő, hogy az UNICEF alkalmasnak találta arra, hogy e kampány üzenete, jelmondata legyen. Annak pedig nagyon örülök, hogy fiatal zenészek vállalták, hogy ezt az egyszerű gyerekverset a maguk stílusába, üzenetébe belefoglalják és így járuljanak hozzá a kampányhoz” – fogalmazott a zenész-szövegíró, majd hozzátette, van egy ötödik sora is a dalnak, miszerint
„Ha nem neveltek jól, akkor majd rosszabbak leszünk.”
„Ez egy húszéves dal, és lehet látni az eredményt” – zárta sorait Bródy.