Bródy János dalszövege az UNICEF akciójában kapott nagy szerepet

Bródy János idézetével ellátott vászontáska, ami még egy gyermeken is segít? Az UNICEF Magyarország új kezdeményezése nemcsak téged tesz boldoggá, hanem másokat is.

Minden felnőtt volt egyszer gyerek,
S felnő majd az új gyerek sereg.
Többet, jobban törődjetek velünk,
Mert eljön majd a nap, amikor mi is felnövünk.

Aligha akad itthon olyan, aki nem ismeri ezt a Bródy János tollából származó versrészletet, melyet Halász Judit tett országszerte ismertté, nekem pedig az UNICEF Magyarország tegnapi sajtóreggelije óta ez megy a fejemben. De mégis mi köze van a dalszövegnek a bizottsághoz, és hogy jön a képbe a Heatlie, a Bohemian Betyars és a zero waste uzsonnás táska?

bródy jános unicef heatlie
Bródy János és a Heatlie. Forrás: UNICEF Magyarország

Profit helyett gyermekmentés

Tőlünk nyugatabbra sokkal nagyobb hagyománya van a rendszeres adományozásnak, az emberek nagyobb része áll egy-egy jó ügy mellé úgy, hogy pénzügyileg is támogatja. Persze itthon is bőven vagyunk, akik gyakran utalunk kisebb-nagyobb összegeket egyes szeretetszolgálatoknak vagy szervezeteknek, de azért még mindig nem bevett szokás ez. Ugyanígy például egyre kevesebben állnak meg az utcán a szervezetek diákmunkás kommunikációs képviselőinek. Látta ezt az UNICEF is, ezért indította el többek között webshopját tavaly decemberben, ahol a megvásárolható termékek önköltségen felüli árát nem profitként teszik zsebre, hanem projektjeikre fordítják.

Jó, de miért segítsek, ha egyszer az UNICEF kap az ENSZ-től meg a világszervezettől összegeket a munkájára? Ezt a tévhitet oszlatta el Mészáros Antónia ügyvezető igazgató, aki elmesélte, hogy ők – hasonlóan a többi 189 ország nemzeti bizottságához – adományokból, pályázatokból tartják fenn magukat, mert az esernyőszervezet nem támogatja a munkájukat. Az UNICEF helyben bejegyzett alapítványként működik, a helyi államigazgatásra, vállalati szektorra és civil szférára támaszkodva végzi munkáját. Elsősorban tehát az itteni gyerekek életét védi, és szerencsénkre hazánkban nincs szükség a fejlődő országokban látható humanitárius programokra, vagy a háború sújtotta területeken tapasztalt segítségnyújtásra. Másra viszont van, hiszen itt is létezik a gyermekbántalmazás, az iskolai és internetes zaklatás és a tinédzserkori párkapcsolati erőszak, melyek ellen a bizottság minden eszközzel küzd – ebben pedig most mi is segíthetünk.

Dsc 2769 Sm
Bródy János és Mészáros Antónia. Forrás: UNICEF Magyarország

Cserey-Horváth Dóra felelős a szervezet webshopjáért, őt kérdeztük arról, hogy ki milyen fajta ajándéktárgyat találhat magának a felületen és miért válassza valaki az UNICEF termékeit egy másik forgalmazóé helyett.

Már a nulladik lépésnél egyértelmű volt, hogy az emberek keresik az UNICEF márkázott termékeket, van például egy kék Land Rover terepjárónk, ami a szervezet ikonikus jelképe, vannak pólóink és egyéb tárgyaink. De tudtuk, hogy ez így önmagában kevés, viszont fontos volt, hogy a webshop szellemisége harmóniában legyen a küldetésünkkel, az ott kapható tárgyak értéket közvetítsenek. Megkerestünk sok olyan magyar tervezőt, akiknek már van nevük itthon, nagy szerencsénkre mind elképesztően nyitottak voltak. A vásárlói oldalt is figyelembe vettük, igyekeztünk sok korosztály számára termékeket nyújtani, vannak olyanok, amiket gyermekeknek szánunk – építőkockák, fa kirakó, amerikai focilabda – , de jó pár kifejezetten felnőtteknek készült: például egy kerámia szappantartó a Malliolától vagy egy Radnóti Miklós versidézetes póló. Emellett az is fontos, hogy sok olyan termék van nálunk, ami máshol nincs, ezzel próbáljuk felvenni a versenyt más webshopokkal, így például az Agócs Írisz által tervezett elefántos uzsonnás táska nem kapható máshol.

Azonban nemcsak UNICEF-logós képeslapokat, pólókat, noteszt vagy épp Apacuka müzlis tálat, Cseppnyi mese szappantartót, Matyodesign vászontáskát tudunk venni a webshopban, hanem a Bródy-idézettel ellátott ajándéktárgyakat is. Annak érdekében, hogy a kezdeményezés híre még szélesebb körökhöz eljusson, a szervezet – miután a szerző ingyen a rendelkezésükre bocsájtotta a részlet felhasználásának jogát – hazai zenészeket és együtteseket kért fel e négy sor újragondolására. Így hangzik tehát az ismert idézet a Bohemian Betyars, Molnár Ferenc „Caramel”, Csorba Lóci, Ruttkai Bori, a Damara zenekar és a Heatlie előadásában:

“Fontos, hogy törődjünk a gyerekekkel, az új generációkkal, mert ha ezt elmulasztjuk, akkor sokkal rosszabbak lesznek annál, mint amire számítunk. Jó példát kell mutatni, mert az ragadós” – mondta Bródy.

A gyerekek nagyon sokféle módon válhatnak felnőtté, megvan bennük minden emberi képesség és ösztön, és elsősorban a körülményektől, a környezeti hatásoktól függ, hogy milyen felnőtt válik belőlük. Többé kevésbé ebből a gondolatból született ez a dal is, és hízelgő, hogy az UNICEF alkalmasnak találta arra, hogy e kampány üzenete, jelmondata legyen. Annak pedig nagyon örülök, hogy fiatal zenészek vállalták, hogy ezt az egyszerű gyerekverset a maguk stílusába, üzenetébe belefoglalják és így járuljanak hozzá a kampányhoz” – fogalmazott a zenész-szövegíró, majd hozzátette, van egy ötödik sora is a dalnak, miszerint

“Ha nem neveltek jól, akkor majd rosszabbak leszünk.”

Ez egy húszéves dal, és lehet látni az eredményt” – zárta sorait Bródy.

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Jessica Chastain ingyen játszotta el Donald Trump nővérét az Armageddon Time-ban