A másik szeretetével visszaélő személy sokféle alakot ölthet: akár egy világszerte ismert zenész képében is betoppanhat az életünkbe. Ezt az, (egyébként krimibe illő) történetet dolgozza fel a Westworld sztárja, Evan Rachel Wood a róla, s Marilyn Mansonról szóló dokumentumfilmben, A főnix feltámadásában.
Mindössze másfél éve annak, hogy értelmet nyert, miért állt bele a Westworld színésznője, Evan Rachel Wood a párkapcsolati erőszakkal kapcsolatos törvénymódosítás ügyébe Amerikában. A Phoenix Act nevű közösség élén Wood ugyanis elérte azt, amiért mások már évtizedek óta lobbiznak a kormánynál: ő és társa, Ilma Gore kiküzdötték, hogy háromról öt évre hosszabbítsák meg az abúzust elszenvedők feljelentésének elévülési határidejét, mondván az áldozatoknak időre van szüksége ahhoz, hogy egy kapcsolatból kilépve újrakeretezzék az átélteket, s megtegyék a szükséges, jogi lépéseket az abuzáló ellen.
Evan Rachel Wood nem véletlenül indult el ezen az úton: 2021. február elsején, saját közösségimédia-oldalán közzétette történetét: a Marilyn Mansonnal való kapcsolata alatt vele történt, tragikus események miatt áll ki mellszélességgel a párkapcsolati abúzust elszenvedő nők mellett. Története 2022-ben dokumentumfilm formájában is megjelent, ez a Rising phoenix, magyarul A főnix feltámadása.
Wood és Manson
Nem véletlen, hogy a dokumentumfilmet az abúzus Bibliájaként fémjeleztük a címben, hiszen Wood és Manson története az eszes behálózás és szisztematikus kizsákmányolás iskolapéldája.
Wood szinte gyerekfejjel, 18 évesen találkozott a nála húsz évvel idősebb Marylin Mansonnal, aki azonnal szemet vetett a szőke szépségre. Kapcsolatuk eleinte barátságként indult – a férfi biztosította a lányt arról, hogy neki bármit elmondhat – így a hiszékeny Wood megosztotta vele minden örömét és bánatát. Későbbi párkapcsolatuk a negyedik év végére lelki és fizikai visszaélések (a zenész bedrogozta, többször is megerőszakolta és gyakran korbáccsal ütlegelte Woodot) mindennapos terepévé vált, míg végül a színésznő több se veled se nélküled epizód után otthagyta Mansont. Ezt a traumatikus élményt dolgozza fel Evan Rachel Wood a Főnix feltámadásában, Amy Berg rendező gondos szárnyai alatt.
A kétrészes dokumentumfilm ugyanakkor nem Mansonról, s a zenész elborult világáról szól, sokkal inkább Wood szemszögéből világítja meg az eseményeket. A készítők pontról pontra végigveszik a színésznő gyermekkorának és pályájának legfőbb eseményeit (szülei hamar elváltak, ám amíg tartott, házasságuk meglehetősen viharos volt), hogy megérthessük: Wood személyisége és környezete is nagyban rásegített a dolgok alakulásába.
Itt lép be a képbe Berg erőteljes történetmesélése, amelynek nyomán Wood képes kijelölni és a néző számára is egyértelműen felfesteni azt a berögzült, családi mintát, amely negatív hatással bírt saját személyiségfejlődésére. (Amikor gyermekkorában a szülei veszekedtek, s ő megpróbált közbeavatkozni, gyakran hallotta tőlük, hogy azért kiabálnak egymással, mert szeretik a másikat, s ez a szerelem kifejeződése a kapcsolatukban.)
A bulvárosan letaglózó részletek helyett viszont a rendezőnek köszönhetően valóban megrázóak lesznek azok a pillanatok, amikor a színésznő elmeséli a vele történt, fent már részletezett borzalmakat.
Az imdb-n 7-esre értékelt dokumentumfilm magyar és eredeti nyelven is megtekinthető az HBO Max kínálatában.
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix