A Squid Game (Nyerd meg az életed) túlélődráma zajos sikere után talán nem meglepő, hogy csak kis időbe telt, mire a valóságban is megrendezték a vetélkedőt, persze kevésbé véres végkimenetellel. A Mr. Beast nevű youtuber adaptációja pedig nemcsak költségvetésében, hanem már nézettségében is felveszi a versenyt az eredeti változattal.
A 2021 szeptemberében közzétett Squid Game több, mint 142 millió megtekintéssel a Netflix streaming szolgáltató eddigi legsikeresebb műsora, s ahogy az lenni szokott, a sorozat igazi divathullámot indított el. Tavaly halloweenkor például sokan bújtak valamelyik játékos bőrébe (ami egyébként nem nehéz, hiszen a melegítőket könnyű beszerezni), de ugyanilyen őrület alakult ki a Squid Game ihletésű sminkek, vagy épp a sorozatban látott sütemény receptje körül.
A közösségmiédia-felületek is rásegítettek a Squid Game-hatásra, hiszen nem sokkal később több kihívás is megjelent az Instagramon és TikTokon, mint például a süteményes próba teljesítése, vagy a „piros lámpa, zöld lámpa” nevű játék fifikás megoldásai. Nem beszélve arról, hogy nagy érdeklődés indult meg a dél-koreai kultúra iránt, amely – hasonlóan például a japán animékhez – többeket arra sarkallt, hogy elkezdjenek koreaiul tanulni. Nem telt sok időbe, míg a tartalomkészítők rájöttek: nagyot kaszálhatnak, ha felülnek a Squid Game-vonatra. Így volt ezzel a Mr. Beast nevű youtuber is, aki Amerikában 456 indulóval megrendezte saját játékát, persze véres végkimenetel nélkül. Ötlete egyébként nem egyedülálló, hiszen tavaly októberben Abu-Dzabi Koreai Kulturális Központjában is rekonstruálták a játékokat, amelyeket egy kétszer 15 fős csapat próbálhatott ki, természetesen szintúgy elkerülve a vérengzést.
Ki az a Mr. Beast?
Mr. Beast, vagy polgári nevén Jimmy Donaldson pontosan tíz évvel ezelőtt, mindössze tizenháromévesen kezdte meg a vloggerkedést MrBeast6000 néven. Videói eleinte elvesztek a YouTube süllyesztőjében, egészen 2017-ig, amikor egyik videójában elszámolt százezerig. Számolós videója több mint tízezer megtekintést eredményezett néhány nap alatt, így Mr. Beast hivatalosan is felkerült a menő tartalomgyártók térképére.
Donaldson videói azóta mindig valamiféle (a számoláshoz hasonló) figyelemfelkeltő mutatványt tartalmaznak. Ilyen például, hogy a százezres attrakciója után nem sokkal elszámolt kétszázezerig, később pedig egy megafon segítségével próbált meg összetörni egy üvegpoharat. Emellett előfordult, hogy egy órán át nézte, ahogy szárad a falra kent festék (mindezt videóra vette és feltöltötte YouTube-ra, és megdöbbentő módon rengeteg megtekintést zsebelt be ezzel a mutatvánnyal), de olyan is előfordult, hogy egy napon keresztül megpróbált forgatni egy fidget spinnert. (Ami egyébként nem sikerült, de legalább sokan nézték.)
Jimmy munkáira az őrülten egyszerű ötletek mellett jellemző, hogy valamiféle adományozás köré szervezi videóit, például előfordult, hogy mecénásai révén százezer dollár értékű tárgyakat adott át egy hajléktalannak, vagy több ezer dollárral segítette a veterán katonákat. Filantróp hozzáállása még több like-ot és megosztást hozott a konyhára, így napjainkra Donaldson komolyabb büdzséből gazdálkodik, mint egy produkciós iroda. Mr. Beast tartalomgyártó filozófiája a kezdetek óta változatlan: szeretne a Föld legnagyobb youtubere lenni, és a lehető legjobb videókat elkészíteni. Az igazi, globális szintű áttörést végül a tavalyi év hozta el neki, amikor kitalálta, hogy megrendezi a Squid Game valós változatát.
Squid Game a YouTube-on
Jimmy nagyszabású tervei egyébként nem maradnak eredmény nélkül, hiszen YouTube csatornája napjainkra 87 millió feliratkozóval rendelkezik. Az elmúlt időszakban sokat hozott neki, hogy megrendezte a valódi Squid Game-et. 456 induló vágott neki a megmérettetésnek, az utolsó, talpon maradt versenyző pedig 456 ezer dollárt, azaz több mint 145 millió forintot vihetett haza.
A Mr. Beast-féle változat (a sorozathoz hasonlóan) letarolta az internetet, nyolc nap alatt 142 millióan nézték meg a YouTube-on, amivel csakhamar beérte a Netflix nézettségét. Érdekesség, hogy a műsor nemcsak a nézők számában veszi fel a versenyt az eredeti változattal, hanem az elkészítésre szánt büdzsé tekintetében is, hiszen a 25 perces videó 3,5 millió dollárba (több mint 1 milliárd 117 millió forintba) került. A Squid Game első, 9 részes évada egyébként „mindössze” 21,4 millió dollárból készült el, vagyis egy epizód 2,4 millió dollárból jött ki, így végeredményben ez kevesebb, mint Mr. Beast azonos témájú YouTube videója. Vagyis kijelenthetjük, hogy Donaldson megadta a módját a vetélkedőnek. Mr. Beast az élő példa arra, hogy a beszélő monológokon túlmutató YouTube-videók tinédzser korból lassacskán felnőtt korba érnek, s felveszik a versenyt a hollywoodi mozipiaccal.
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix