„Happy wife: happy life” – interjú Noszek Péterrel

Egy teniszedzésnek köszönheti Noszek Péter, hogy harminc éve a svájci Nestléhez került, amelynek kötelékében azóta három kontinens hat országában, 11 különböző pozícióban dolgozott, jelenleg pedig a magyar leányvállalatot vezeti. Kérdeztük karrierről, családról, hobbiról, csokoládéról és pozitív életszemléletről is.

Hogy lett egyetemista teniszedzőből pénzügyes a Nestlénél? 

1990-ben egy ösztöndíjjal kimentem Svájcba a Neuchâteli Egyetemre egy posztgraduális képzésre, s mivel azelőtt hosszú ideig első osztályú teniszező voltam, a tanulás mellett elkezdtem teniszleckéket adni. Ott találkoztam egy nestlés sráccal, aki egy edzés utáni sörözgetés alkalmával megkérdezte, hogy az egyetem után nem szeretnék-e esetleg a vállalatuknál dolgozni. Az ő édesapja volt a svájci Nestlé HR igazgatója, bemutatott neki, behívtak egy interjúra a nemzetközi központba, majd 1991 áprilisában kezdtem. 

Noszek Peter Nestle Tenisz
Kép forrása: Marketing&Media / Szentgyörgyi Géza

Harminc év még egy egzotikus szigeten is hosszú idő, nemhogy egy cégnél… Hogy bírt ennyi ideig egy helyen maradni?

Kétlem, hogy el tudtam volna tölteni 30 évet egy cégnél, ugyanabban a pozícióban. Ez idő alatt én három kontinensen, hat országban és 11 különböző pozícióban dolgoztam. Ha így nézi az ember, akkor már teljesen másképp hangzik a három évtized. Sőt, lehet, hogy sűrűbben változtattam, mint mások, akik ugyanennyi idő alatt nyolc cégnél dolgoztak. Mindig volt valami változás, újabb és újabb lehetőségeket, érdekes pozíciókat kaptam. De azt is fontos megemlítenem, hogy az egész 30 évet a családomnak és leginkább a feleségemnek köszönhetem. Több mottóm van, ezek közül az egyik legfontosabb a „Happy wife: happy life”. Ha a feleségem nem lett volna mögöttem, sose jutottam volna odáig, ahol most vagyok.

Három éve vezeti a magyar leányvállalatot, említette, hogy ezt megelőzően hat országban töltött be különféle vezetői pozíciókat. Hol szeretett legjobban élni?    

Mi mindenhol felfedeztük a jót, minden országban igyekeztünk beilleszkedni. A legjobb barátaink a mai napig a Fülöp-szigetekről vannak. A covid előtt minden évben kibéreltünk egy hatalmas házat Toszkánában, ott összegyűltünk 20-30-an, a gyerekeinkkel együtt, akik közös iskolába jártak, és óriási bulikat szerveztünk. Ezen kívül éltünk Angliában, Új-Zélandon, Ausztráliában és persze Svájcban. Mindenhol szuper volt, mindegyikre szívesen emlékszünk vissza, egyetlen országot sem tudnék kiemelni. Most Magyarországon is ugyanolyan jól érezzük magunkat. 

Hogy viselte a családja a sok költözést?   

Sosem volt honvágyunk, mindig együtt voltunk a családdal. Amikor Új-Zélandra költöztünk, akkor még postai úton leveleztünk a nagymamámmal, mert nem volt még internet. Távolabb nem is költözhettünk volna, gyakorlatilag az a Föld másik fele, 26 óra nettó repülési időt jelentett, a várakozási időket leszámítva. A levelek is nagyon lassan érkeztek meg, el lehet képzelni, hogy az egyhónapos levélváltások között mi minden történt – teljesen idejétmúlt információkat kaptunk egymásról. Manapság már ilyen nincs, a három fiúnkkal folyamatosan tudjuk tartani a kapcsolatot, bár különböző országokban élnek.    

Noszek Peter Portre
Kép forrása: Marketing&Media / Szentgyörgyi Géza

Melyik a kedvenc Nestlé terméke? 

Napszaktól függ. Reggel nagyon szeretem a gabonapelyheket, leginkább a müzlit. Capuccinóval indítok, mindig Nespressóval, ezekből többfajta kapszulát is szeretek, de leginkább az Arpeggiót; később, az irodában Nescafé Dolce Gustót szoktam inni, ez általában Lungo, a harmadik pedig mindig koffeinmentes. Szeretem a csokikat is, a kedvencem a l’Atelier, ez egy nagyon finom, Svájcban gyártott csokoládé, de itthon is lehet kapni. Szeretem még a Maggi termékekből a különféle alapokat, nagyon bejön például a halas.  

Szeret főzni? 

Nem, és egyáltalán nem is tudok, a konyhában én mosogatok (ki- és bepakolom a mosogatógépet), az a maximum.   

Évekig Svájcban élt, ott azért van még néhány helyi csokimárka. Félrekacsintgatott néha?  

Természetesen. Van olyan svájcinak mondott csoki, amit itthon is lehet kapni, de sosem veszek, mert szerintem nem jó. Persze, vannak finomak is, egy kézműves csokoládé a kedvencem, irtózatosan drága, de nem veszi meg minden nap az ember. 

Hogy tudnak lépést tartani a gyorsan alakuló fogyasztói szokásokkal és az új táplálkozási trendekkel?

Törekszünk arra, hogy az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás irányába vigyük a portfóliót. Ha megnézzük a WHO ajánlásait, akkor láthatjuk, hogy a magyar fogyasztók nem táplálkoznak egészségesen: Európában Magyarország a legelhízottabb nemzet, világszinten pedig a negyedik. Ennek részben az az oka, hogy túl sok sót, cukrot, zsírt fogyasztunk, utóbbiból az ajánlott mennyiség többszörösét visszük be, ennek következménye a szív- és érrendszeri megbetegedések magas száma is. Mi folyamatosan csökkentjük a termékeinkben ezeknek az összetevőknek az arányát. A felméréseink alapján a magyarok számára egy termék vásárlásánál az első és legfontosabb szempont az íz, második a minőség, a harmadik az ár – ezek vannak 80 százalékos megjelölési szinten, míg a fenttarthatóság például csak 50 százaléknak fontos. Mi ebbe az irányba szeretnénk haladni, igyekszünk tájékoztatni a fogyasztóinkat, próbálunk fellépni az élelmiszerpazarlás ellen és az újrahasznosíthatóság mellett.

A The Guardian egyik cikke szerint a Cola-Cola és a Pepsi mellett a Nestlé termelte az utóbbi három évben a legnagyobb mennyiségű műanyag szemetet a világon, és állításuk szerint nem is nagyon mutatkozik számottevő változás a cég fenntarthatósági stratégiájában…  

Semmi nem fekete vagy fehér. A Nestlének van egy olyan vállalása, hogy 2025-re minden csomagolóanyagunk vagy újrafelhasználható vagy újrahasznosítható lesz. Ez irányban tettünk és teszünk lépéseket, hiszen a csomagolásaink 87 százaléka már most ebbe a kategóriába tartoznak. De a csomagolóanyagok fejlesztése mellett dolgozunk azon is, hogy a teljes ellátási láncunkat fenntarthatóvá tegyük. Határozottan elítéljük az erdőirtást, és a felelős beszerzési programunkkal, illetve nettó zéró kibocsátásra vonatkozó akciótervünkkel proaktívan lépünk fel ellene. A Nestlé beszállítói felé egyértelmű elvárás, hogy eleget tegyenek cégünk határozott iránymutatásainak a környezet védelmében. Méretünknél fogva megvan a lehetőségünk a szemlélet megváltoztatására, a fenntarthatóság kialakítására, illetve, hogy ösztönözzük beszállítóinkat, és valódi változást idézzünk elő, de ehhez szükségünk van a partnerek együttműködésére is. Magyarországon minden gyárunk zöld áramot használ évek óta, semmit nem dobunk szeméttelepre, folyamatosan csökkentjük a vízfogyasztást, a gyárakból és irodákból kitiltottuk az egyszer használatos műanyagokat, 2050-re pedig a tervek szerint karbonsemlegesek is leszünk. Úgyhogy nem igaz, hogy nem volt változás ezen a téren. 

Noszek Business Portre 1
Kép forrása: Nestlé / Mészáros Péter

Akik jobban ismerik, azt mondják, soha nem látták még mérgesnek, állítólag mindig jókedélyű. A stresszesebb napokon hogy bír mosolyogni? 

Vannak stresszes napjaim, nem kevés, de kifelé – főleg a munkahelyemen – mindig tudom hozni ezt a pozitivizmust. (Ha a feleségemet megkérdezik, nem biztos, hogy ugyanezt fogja mondani.) Való igaz, hogy a Nestlében én még nem emeltem meg a hangom 30 év alatt, egyszer sem. Ha valaki fölhív, akkor én a telefont is mosolyogva veszem fel, ezt lehet érzékelni, és egyből meghatározza, illetve megváltoztatja az egész beszélgetést. Szerintem egy mosollyal sok mindent meg lehet oldani.  

Mi a hobbija? 

Nekem a család jelentette mindig a biztos hátteret, és ők a legfőbb hobbim is. A másik a futás: 2008-ban kezdtem futni, és mára teljesen „futaholic” lettem. A havi átlagom 110 km, tavaly összesen 1345 km-t futottam. Ez az „énidőm”, közben tudok meditálni, imádkozni, gondolkodni. Ezen kívül nagyon szeretem a teniszt és a padelt, valamint a mechanikus órákat, leginkább a svájciakat, de szóba jöhet német vagy japán is – minden nap olvasok valamit róluk.  

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Mondj egy okot, amiért nem bortúrázol!