A Dekameron 2023 egy olyan, felnőtteknek szóló bábszínházi darab, ami 21. század legfontosabb problémáival foglalkozik. Tíz novellából áll, amik mind különböző érdekes témákat pedzegetnek, de az összekép sajnos, nem annyira jó, mint amilyennek az ismertető alapján tűnik.
A Dekameron 2023 premierje március 11-én volt a Budapesti Bábszínházban. Rettentően érdekes előadásről van szó, ami nagyon fontos témákat dolgoz fel, de valahogy mégsem úgy sikerül, ahogy kellene. Van itt szó a háborútól kezdve a covidon és a nőket érintő társadalmi problémákon át a korrupcióig mindenről.
A Dekameron 2023 története
Az ismertető így szól:
1348-ban, egy világjárvány idején tíz fiatal vidékre menekül a pestis elől. Bezárkóznak, várnak, és történeteket mesélnek, hogy elüssék az időt. Ez Boccaccio Dekameronjának alaphelyzete. A novellafüzér egyes epizódjai szórakoztatnak, megrendítenek és gyönyörködtetnek, miközben pontos lenyomatot adnak a korról, amelyben születtek.
2023-ban egy világjárvány idején, egy háború és egy válság árnyékában mindannyian ismerjük ezt az állapotot. A kínzó várakozást, az állandó bizonytalanságot, a senkiföldjét élet és halál között. Ezért hozták létre a készítők a 21. század Dekameronját.
Tíz kortárs magyar író – Fábián Péter, Gimesi Dóra, Háy János, Jászberényi Sándor, O. Horváth Sári, Parti Nagy Lajos, Székely Csaba, Szikszai Rémusz, Tasnádi István és Závada Péter tíz története elevenedik meg a Budapest Bábszínház Nagyszínpadán. Szórakoztató és megrendítő, elborzasztó és gyönyörködtető történetek, amelyek talán lenyomatot adhatnak majd a korról, amelyben születtek. Történetek, amelyeket érdemes továbbmesélni. Ha lesz még kinek.
Az alapötlet nagyon érdekes
A Dekameron 2023 jól indul, Ukrajnában vagyunk, ahol a magyar sajtómunkatársak próbálnak hazajutni a háború sújtotta területről, még az ukrán katonáknak muszáj tovább kitartaniuk. Izgalmas történet, izgalmas megoldás gyönyörű bábokkal. Fontos feladata a darabnak, hogy megmutassa: a báb egy forma, egy stílus, és nem csak gyerekeknek való, ez a darab ugyanis nagyon is felnőtteknek szól.
A tíz író aktuális témákat választott. Akad itt történet arról, hogy nem szabad mindent elhinni, amit mondanak nekünk, arról, hogy milyen nőnek lenni, de még a klímaválságról is. A színészek zseniálisak, a bábok gyönyörűek, de az ember úgy távozik a nézőtérről, hogy valami hiányzott. Valamint a nézőtéren ülve túlzottan is sokat gondol arra, hogy mennyire kényelmetlenek a székek, és végig a fejét felfelé fordítva, kényelmetlen pózban kell ülni, hogy lásson is.
Túl sok, mégis unalmas
A Dekameron 2023 nagyon sokszínű, mindenfélét kipróbálnak, a bábokat tekintve is, de műfaj szempontjából szintén. Van drámaibb részlet, van humorosabb, olykor verselnek, máskor énekelnek és táncolnak a színészek, van filmes stílusú megoldás is.
A negatívuma, hogy rettentően hosszú. A több mint háromórás darabot végigülni nehéz feladat. Főleg, mivel majdnem minden novellában akadnak üresjáratok, röhejes megoldások, amik miatt sokszor unatkozik a néző. Arról nem is beszélve, hogy néhány novella átesik a ló másik oldalára, és túl van írva. Zavaró, hogy komoly témákat mosnak össze (ez is abból fakad, hogy egy-egy novella túl nagyot akart mondani), például a covidba csomagolt emberi butaságról, hiszékenységről, álszentség, korrupcióról készült részlet, ami nevetségessé tesz egy betegséget, ami rengeteg ember halálát követelte. Értem, hogy a fő mondandója nem a járvány volt, de akkor miért kellett beleszuszakolni a koronavírust is? Anélkül ez a novella sokkal erősebb lett volna.
Az biztos, hogy a színészeknek nagy kihívás volt, és érdekes feladat, rengeteg karakter bőrébe bújhattak, sok mindent kipróbálhattak. Remekül helyt is állnak. Sokszor nemcsak színészileg, de fizikailag is nehéz feladatot teljesítenek.
Összeségében a Dekameron 2023 nagy vállalás, merész húzás a Bábszínház részéről, de egy feszesebb szövegezés és rendezés jót tett volna neki. Úgy egy nagyon jó darab is lehetett volna, így sajnos, csak közepesre sikerült.
Borítókép forrása: Piti Marcell / Budapesti Bábszínház