Caroline Jones fotókkal gazdagon illusztrált kötete teljesen beszippant az Audrey Hepburn univerzumba: szemtanúi lehetünk egy legendás színésznő s egyben egy stílusikon születésének, akit még halála után közel két évtizeddel is tömegek tekintenek az idoljuknak.
A filmtörténet egyetlen korszakában sem találunk annyi maradandó stílusikont, mint Hollywood aranykorában, a 20. század közepén. És ennek az időszaknak a nagyszerű filmsztárjai között senki nincs, aki olyan jól rezonálna a modern stílusra, mint Audrey Hepburn – indítja az Audrey Hepburn, a stílusikon c. könyvének bevezetőjét Caroline Jones.
Audrey Hepburn 1929. május 4-én született Brüsszelben az angol Joseph Victor Anthony Ruston és Ella van Heemstra holland bárónő lányaként. Gyerekként élte meg és túl a második világháború borzalmait. Az ezt követő időszakban a szabadságnak az újfajta érzése látványosan tükröződött a divatban, s Audrey jellegzetes megjelenése is ennek az évtizednek a terméke volt – majd később szimbólumává is vált: egyszerre fiús, mégis nőies, független és szexi stílusa tökéletesen visszaadta a korszak hangulatát.
1948-ban, 19 évesen Audrey már táncolni tanult Londonban, közben modellkedett, s egyre közelebb került a színpadhoz, ahol eleinte csak mellékszerepekben tűnt fel. Ám ő nem arra született, hogy csupán egy szemet gyönyörködtető statiszta maradjon. Fel is fedezték nagyon korán, így az őzikeszemű, rövid frufrus lány tornádóként viharzott be a Broadwayre. Alig 22 évesen sztár lett belőle, és nemsokára már Hollywoodból hívogatták.
Az 1953-as Római vakáció, Audrey nagyszabású debütálása a filmvásznon a szupersztárnak számító Gregory Peckkel, egyik napról a másikra valóságos szenzációvá tette, nem véletlen, hogy a filmben nyújtott alakításáért 1954-ben elnyerte a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat. Tehetsége aztán egy sor időtlen alkotásban bontakozott ki (1948 és 1989 között 27 produkcióban szerepelt). Épp ennyire tartósnak bizonyult együttműködése Hubert de Givenchy divattervezővel, akinek az évek során a múzsájává vált.
Életre keltette a ruhákat – úgy tudta őket magára ölteni, ahogy senki más, akivel azóta találkoztam
– vallotta a neves divatház feje.
2006-ban az Álom luxuskivitelben híres, Givenchy által tervezett kis fekete ruhája 467 200 angol fontért (kb. 212 millió forint) kelt el egy árverésen, s ezzel ez lett a valaha legdrágábban elkelt filmes jelmez. Noha ekkora összegeket nem sokat adhatnak ki egy-egy ruhadarabra, kétségtelen, hogy az „audrey-s” megjelenés ma is sok nőnek egyet jelent a klasszikus eleganciával. Egy friss közvélemény-kutatás szerint Nagy-Britannia kedvenc stílusikonja – Katalin hercegné mellett – még mindig Audrey Hepburn, jóllehet már hatvan év telt el pályafutásának csúcsa óta.
Stílusikonná válásához kétségtelenül az is hozzájárult, hogy a PR-lehetőségeket mérlegelve stúdiója, a Paramount Pictures mindig megengedte neki, hogy filmbeli jelmezeit beépítse személyes ruhatárába, így összemosódott a színésznő vásznon látható és valós személyisége, ami még inkább a közönségbe sulykolta Audrey jellegzetes stílusát. Ez pedig még titokzatosabbá tette a lényét: mintha csak a saját filmes tündérmeséjének főszereplője lett volna.
Audrey Hepburn, az új nőideál
Törékeny alkatával újfajta nőideált teremtett, hiszen addig a látványos idomok számítottak igazán szépnek, gondoljunk csak Marilyn Monroe vagy Jane Russell alakjára. Egyik filmje, a Sabrina rendezője, Billy Wilder így viccelődött: „Ez a lány könnyűszerrel elérte, hogy a dús keblek kimenjenek divatból!” Ezzel a kijelentéssel a rendező lánya, Audrey Wilder is maximálisan egyetértett, hozzátéve:
Audrey megjelent, és mindenki azonnal le akart fogyni tíz kilót!
Megjelenésében sikerült ötvöznie az egyszerűséget, a kényelmet és az eleganciát, kifinomult stílusa pedig személyiségének elválaszthatatlan rész lett. Az utcán mindenki a frizuráját, a mozgását, viselkedését, beszédét másolta, vagyis nők millióinak lett a példaképe.
Audrey vonzereje olyan, mint a Mona Lisáé: szavakkal körülírhatatlan
– fogalmazta meg varázsának lényegét egyik filmrendező barátja, Peter Bogdanovich.
A kötet dióhéjban végigvezeti az olvasót a színésznő karrierjén és a magánélete legfontosabb állomásain, bemutatja a leghíresebb hollywoodi filmjeinek forgatásán készült fotókat, feleleveníti az UNICEF jószolgálati nagyköveteként végzett munkáját, de a cím ígéretének megfelelően Caroline Jones mindvégig a stílusikont helyezi a középpontba.
A Givenchyvel való együttműködésen túl a szerző külön alfejezetet szentel például az Audrey-stílus alapdarabjainak, amiket a színésznő tett híressé. Ilyen például a fekete cigarettanadrág, a fekete garbó, a kockás ing, a hatalmas napszemüveg, a viharkabát, a Sabrina-nyakkivágás, a selyemsál vagy balerinacipő, ami olyannyira összefonódott a nevével, hogy a világhírű Salvatore Ferragamo egy párat kifejezetten az ő tiszteletére tervezett, s nem meglepő módon „Audrey”-nak nevezett el.
A fotókkal gazdagon illusztrált könyvben a szerző kitér a színésznő szépség, frizura és smink tippjere is. Állítólag, amikor a szépségtrükkjeiről kérdezték, Audrey azt válaszolta: „A vonzó ajkakért mondj kedves szavakat, a szép szemért keresd a jót az emberekben”. Ugyanez az egyszerű megközelítés jellemezte szépségápolási rutinját és egészséges életmódját: neki elég volt a szappan és a víz, tudatosan kerülte a szigorú szabályokat és rutinokat.
Legyél a lehető leglazább az étkezést, sportolást és a többi dolgot illetően, különben a szépségápolási szokásaid rabszolgájává teszed magad – nyilatkozta egyszer. – Lehet, hogy csodás lesz a bőröd, de közben robottá válsz.
A 170 oldalas, tizenkét fejezetet felölelő informatív, ugyanakkor szemet gyönyörködtető kiadványt élvezet lapozni, olvasni, garantáltan beszippant az Audrey Hepburn univerzumba, s egyben arra is rávilágít, hogy közel húsz évvel a halála után a stílusikon miért van még mindig ilyen erős hatással a 21. század divatvilágára.
Borítókép forrása: Northfoto