A TikTok a Z generáció platformja, így aki huszonöt évesnél idősebb, elsőre nem érti, mi a fenét esznek rajta a “gyerekek”? Azonban sajnos könnyen rá lehet függni, még úgy is, ha mi magunk semmit sem töltünk fel rá és sosem tervezünk kommentelni. A TikTok már rég több, mint véletlenszerűen felkapott zenékre tátogás és félperces koreográfiák gyártása, egyre több az olyan tartalomgyártó, akiket szívesen követünk. Bár sok felhasználó a trendeket követi és az épp aktuálisan népszerű hangfájlokat használja, szerencsére nincsenek kevesen azok sem, akik tematikus csatornákat tartanak fenn.
A koronavírus-járvány megsokszorozta a TikTok-felhasználók számát, és így a videókból is egyre több kerül feltöltésre. Nem viccelek, amikor azt írom, hogy tényleg könnyen rá lehet függeni és rendesen fogyasztja az adatforgalmat, így munkaidőben és mobilnetről csak módjával nézegessük. De ha már arra vetemedtünk, hogy letöltöttük, legalább igyekezzünk – viszonylag – értelmes fiókokat követni. Lássunk néhányat a hasznos(abbnak) mondhatóak közül! A most következők legtöbbje angol, de magyarok is bőven vannak az alkalmazásban, a nyelv- és témapreferenciák beállításával könnyen rájuk találhatunk.
Szakácsok
Danielle Keith (@healthygirlkitchen) tartalmai közül az első, amit feldobott nekem az app, az volt, hogy vegánként nagyon is elítéli azokat a vegánokat, akik erőszakkal és szégyenkeltéssel próbálnak eltéríteni másokat. Az ő csatornája pont ennek az ellenkezője, különleges, könnyen elkészíthető és fantasztikus növényi alapú recepteket oszt meg a követőivel. Poppy O’Toole (@poppycooks), mint sokan mások, a pandémia ideje alatt regisztrált az alkalmazásban és kezdte el feltölteni főzős videóit – ma már több, mint egymillióan követik. Ha rossz napom van, csak megnézek egy Tabitha Brown-videót (@iamtabithabrown), és máris elfelejtem, bármi bajom volt! Nem mellesleg pedig isteni recepteket is tanulhatunk tőle.
Smink, ruha, haj
Rengeteg fajta sminkvideót találunk az appban, hiszen aki csak egy kicsit is ért hozzá, az feltölt egy-egy ilyen tartalmat – ezek a legtöbb esetben nem hétköznapi alkalmakra szólnak, és nagy hangsúlyt kapnak bennük a különböző áttűnések, effektek. Nem is tudnék köztük választani, de Gabrielle (@Gabxxrielle), Tiffany (@Ilumi_arty) és Miana (@Mianalauren) videóit érdemes átböngészni. Kim Let (@hellokimlet) gyönyörű irodai, business környezet által inspirált outfitjeit napokig elnézegetnénk, Tamara Dai (@tamaradai) outfitjeit pedig filmek, sorozatok, animék inspirálták. Ms Kristine (@trendycurvy) azoknak a lányoknak segít öltözködni, akik plus size-nak számítanak és a súlyuk miatt nem hiszik, hogy divatosak tudnának lenni – pedig igen. Akinek göndör haja van, biztos hallott már a Curly Girl Methodról, aminek lényege, hogy ezt a hajtípust teljesen máshogy kell kezelni, mint az egyenes hajakat, és így előhívhatják a frizurájuk igazi mivoltát. Ennek az egyik nagy szószólója Kelsey, a @lovelifecurlsofficial kezelője.
A humor
Humorral a világon minden eladható, és nevetésre minden helyzetben szükség is lesz, talán ez utóbbi miatt tartoznak a kedvenceim közé a frappáns, sokszor ironikus videók. Kelly Louise Killjoy (@kellielouisekilljoy) az észak-európai nyelvek hasonlóságára és különbségeire építi vicces beszélgetéseit. Mackenzie Barmen (@mackenziebarmen), mint oly sok szakmabelije, színészként van jelen az alkalmazásban. Védjegyévé váltak videói, melyben saját magával beszélgetve, humorral megtoldva elemez ki gyerekmeséket, dalokat – egyik személyisége az ártatlan, naiv, a másik pedig a sötét, melankonikus, aki felvilágosítja a naiv Mackenziet arról, hogy a Cotton Eyed Joe a nemi betegségekről szól. Rod (@rod) a generációs különbségeket vette elő fiókjában, hiszen videói rendre az ezredfordulós korosztály, vagyis a millenialok értetlenekedését dolgozza fel, amikor a Z generáció dolgairól van szó. A @colormeloverly készítője, Clara minden videójában egy éppen telefonáló PR-osként szerepel, és mindig más és más celebbel van a vonalban. A legnagyobb kedvencem azonban Kris (@kallmekris), a kanadai színésznő, akinek szerintem filmekben lenne a helye, és remélem, hamarosan felfedezi valaki, mert olyan zsenialitással alakítja karaktereit – mostanra már legalább tízet, akik közt van idős néni, orosz bébiszitter, házsártos anyuka és ovis kisfiú is – hogy azt mindenkinek látnia kell.
Szakmázás
Mindig is érdekeltek a filmforgatások kellékei, hogy miből van az az üvegpohár, amit a vásznon összetörnek? Megan Jayne (@meganprops) fiókja pont a filmezés kulisszái mögé enged betekintést. Shuba (@tiktokbrownchick) egy hihetetlen hanggal megáldott lány, aki a legkülönfélébb stílusokban képes énekelni. Te gondolkoztál már azon, hogy ha a zöld szín, vagy a tűz énekelni tudna, akkor milyen hangja lenne – nos, ő igen! Alisha (@lishcreative) termékfotózással kapcsolatos tippjei utánozhatatlanok, Alana (@alanafineoman) pedig éttermi dolozó lévén a hozzájuk beérő vendégek sztorijait meséli el humorral fűszerezve. Adriana Lup (@adriana_lup) egy szlovák lány, aki a koronavírus előtt légiutas kísérőként dolgozott. Most ugyan irodai munkája van, de TikTokjai segítségével elmeséli, milyen vicces, abszurd helyzetekbe került stewardessként. Tóth Betti (tothbettinacm) egy esküvői ceremóniamester, aki tippeket oszt meg a nagy nappal kapcsolatban,
Mentális egészség, elfogadás
Szuper dolognak tartom, hogy az elmúlt egy-másfél évben sokkal nagyobb hangsúly helyeződött a mentális egészség fontosságára, és ez a TikTokon is jelentkezett. Egyre-másra születnek az olyan videók és fiókok, amik ezzel foglalkoznak, karöltve az (ön)elfogadás, a másság és az érzékenyítés témáival. Vezendi Balázs (@balazsvezendi) egy ex Jehova tanúja, így erről a témáról nagyon sokat tud mesélni a videóiban, továbbá fontos számára az érzékenyítés is a szexuális kisebbségek felé. Dr. Courtney Tracy a @the.truth.doctor néven keresendő, és humorral átszőtt egyperceseket készít arról, hogy milyen is egy pszichológussal eltöltött terápiás alkalom. A brit Ella Willis (@ellaellaw) autizmussal él, és első kézből oszt meg tapasztalatokat mindennapjairól és az autizmusról.
Nos, a lista korántsem teljes, nem is lehetne az, hiszen több, mint egymilliárdan használják a TikTokot nap, mint nap.