Barion Pixel Te figyelj, haver! – 85 éves lenne Hofi Géza – Coloré

Te figyelj, haver! – 85 éves lenne Hofi Géza

2021. 07. 02.

Volt a magyar kabarénak és humortörténetnek egy olyan alakja, aki ugyan nem az amerikai stand-up klasszikus műfaját követte, az azóta eltelt időben mégis hozzá hasonlítják a mai Showder-klubosokat és Dumaszínház-beli előadókat. Hatása, humora és egyedisége vitathatatlan – ma lenne 85 éves Hofi Géza.

Hofi Géza neve fogalommá vált a magyar kultúrában és a humor, a paródia műfajában, tehetsége mellett valószínűleg azért is, mert olyan korban csinált viccet a hatalomból, amikor rajta kívül szinte senki másnak nem adatott ez meg – vagy ha meg is adatott, nem maradt következmények nélkül. Előadásai, rádiókabaréi ma is fellelhetőek a Youtube-on, és biztos vagyok benne, hogy rengeteg embernek megvan még kazettán vagy bakeliten a „Tiszta őrültek háza”. Mondandója ma is megállja a helyét, és valljuk be, nem mindennapi, hogy egy jobbára aktualitásokon alapuló poén vagy geg harminc-negyven évvel később is ugyanúgy üssön. Hofi Géza azonban ehhez értett a legjobban.

Hofi
1970. MTV stúdió. Forrás: Fortepan / Szalay Zoltán

A kezdetek

Hoffman Gézaként látta meg a napvilágot Budapesten, a gimnáziumi évek alatt a Jászai Mari unokaöccse, András vezette Drasche színjátszócsoportban játszott. Az érettségi után felvételizett a Színművészeti Főiskolára, de háromszor is elutasították. Porcelánfestőnek állt a Kőbányai Porcelángyárban, mellette pedig Rózsahegyi Kálmán Színitanodájába járt. 1959-ben feleségül vette Vnouček Margitot, akivel 1995-ig, a nő haláláig éltek együtt.

Színházi karrierje végül Debrecenben kezdődött el a Csokonai Színházban, itt kapta meg HOFI művésznevét (bizony, sokszor nagybetűvel szerepelt a plakátokon) az igazgató Szendrő Józseftől. Azonban nem a Csokonai színpadán érezte a legjobban magát, hanem a környék művelődési házaiban való haknizásokkor, amikor az előadásokat parodizálta. Így nem is hosszabbította meg hároméves szerződését – olyan nevek ellenére sem, mint Latinovits, Pethes György vagy Pásztor Erzsi – mert egyre inkább világossá vált, hogy a humor az ő világa. Így 1963-tól az országot kezdte járni az Országos Rendező Iroda műsoraival, később a Szovjetunióba is kijutott egy esztrádműsorral, ám hiába nőtt egyre népszerűsége és ismertsége, nem akarta szerződtetni sem a Vidámszínpad, sem pedig a Kamara Varieté. A sikert aztán Marton Frigyesnek köszönhette, aki Magyar Rádió szilveszteri műsorában adott helyet neki és Fesztivál Vízió című számának, amiben a Táncdalfesztivált parodizálta. Ekkortól kezdve lett igazi sztár.

A siker

Vendégművész lett a Mikroszkóp Színpad „Tessék tovább menni” című műsorában, közben megismerte Koós Jánost, akivel aztán rengetegszer duetteztek együtt – felejthetetlen munkájuk a Nepp József által illusztrált Macskaduett.

A Mikroszkóp aztán leszerződtette 1970-ben állandó társulati tagnak, emellett folyamatosan dolgozott önálló estjein is. Az első ismertebb az „A tetőn dolgoznak” volt. A hetvenes években kétszer is rádiós Nívódíjjal, és Jászai Mari-díjjal tüntették ki, ontotta magából a kabaréesteket, lemezeket jelentetett meg, és megkapta a Magyar Népköztársaság Érdemes Művészének járó elismerést, valamint a Karinthy-gyűrűt is.

A sikeres Rózsa Sándor-sorozatot is kifigurázta, majd magát Kádár Jánost is, utóbbit azonban három éves huzavona után jelentették csak meg. A vezetés mindig figyelt(ett)e, de sosem akadt össze velük, sőt, még az éves kormányvacsorákra is meghívást kapott, ott viszont nem poénkodhatott kedvére. Hofi Géza emlékezetes műsora volt a Hofélia, a Temetném a munkát, A tiszta őrültek háza, a Nevezz csak cucinak! és az Élelem bére. A nyolcvanas évektől a Madách Színháznál dolgozott, itt is magánszámaival brillírozott. Fellépett az NDK-ban, a rendszerváltás után pedig Ausztráliában is Malek Miklóssal és Veszelinov Andrással. Ő volt az egyetlen férfi, akit a csak színésznőknek járó Déryné-díjjal kitüntettek, és vendégszerepelt a Szomszédokban is, a szívbajt hozva Fehér Annára – hiszen a szereplők nem voltak beavatva a legenda érkezésébe. A rádió szilveszteri műsora nem volt nélküle teljes, és akkora neve volt, hogy a Madáchban ő határozta meg, mikor lép fel. Ehhez képest pedig kerülte a nyilvánosságot, nem volt ünneplős fajta sem, szilveszterkor is inkább otthon maradt csíkos pizsamájában és trikóiban. Szeretett vadászni, imádta a dzsesszt, nem véletlen parodizálta ki egy ízben Louis Armstrongot és Sammy Davis Jr-t. Második feleségét filmekbe illő módon egy téves hívásnak köszönhetően ismerte meg. A nő pedig teljesen meg volt döbbenve, amikor a csörgő telefont felkapva Hofi Géza beszélt a vonal végén, aki aztán rövid beszélgetés után meghívta az esti előadására. Hét évig, a művész 2002-es haláláig éltek együtt az Anker közben.