Ha azt mondjuk Michelangelo, akkor sokak lelki szemei előtt bizonyára tökéletesen kidolgozott férfitestek képei jelennek meg, hiszen köztudott, hogy a mester előszeretettel készített ilyeneket.
A dolog érdekessége, hogy bár Michalengelo női alakokat is ábrázolt munkássága során, azok is inkább erőtől duzzadó férfiakra, mintsem törékeny nimfákra hasonlítottak. A kérdés már csak az: miért?
A fennmaradt történelmi forrásokból kiderül, hogy Michelangelo Buonarroti egész életében a meztelen test – és mindenekelőtt a meztelen férfitest – művészi ábrázolását tartotta a legnagyobb kihívásának.
Egy kihívásnak, amit meg kellett ugrania, és talán ezért is lehetséges, hogy életművét tanulmányozva lépten-nyomon pucér alakokat találunk, gondoljunk csak a Dávid-szoborra vagy éppen a Pietà Jézusára.
Talán sosem látott meztelen nőt?
Michelangelo szívesen ábrázolt szenteket és mártírokat a maguk természetes, meztelen módján, ám ezt nem mindenki nézte jó szemmel. A Sixtus-kápolna Az utolsó ítélet címet viselő freskója például közfelháborodást váltott ki az 1530-as évek (meglehetősen) konzervatív társadalmában.
A mester még olyan visszajelzést is kapott, hogy „a festmény láttán még egy utcalány is elfordítaná a tekintetét”. Hamarosan pedig az egyházi képviselők is belátták, hogy Michelangelo freskója túlságosan megbotránkoztató lett, ezért felkértek néhány kevésbé népszerű festőt, hogy takarják el a freskó szereplőinek kényes testrészeit.
Michelangelót azonban semmi sem tartotta vissza, olyannyira lenyűgözte őt a férfi test anatómiája, míg a női idomok élethű ábrázolásával úgy tűnik hadilábon állt. Emiatt néhány művészettörténész úgy sejti, Michelangelo talán sosem látott meztelen nőt.
Ascanio Condivi, Michelangelo hivatalos életrajzírója azonban cáfolja ezt, szerinte a művész ugyanis közeli kapcsolatot ápolt édesanyjával, valamint egy Vittoria Colonna nevű özveggyel is. Condivi szerint Michelangelo szexuálisan talán tényleg nem vonzódott a nőkhöz, de biztosan nem nézte le őket.
Férfitestbe bújtatott nők
Michelangelo nem alapított családot, és amíg a nőkhöz csak plátói szerelem fűzte, Rómában töltött évei alatt szoros kapcsolatba került fiatal férfiakkal. Akkoriban nem ment ritkaságszámba, ha egy idősebb mester gyengéd érzelmeket táplált fiatal tanítványa iránt.
A művészettörténészek mindenesetre eltérően vélekednek Michelangelo férfias nőalakjairól. Jill Burke szerint például Michelangelo képes lett volna tökéletesen ábrázolni a női testet, csakhogy a férfiakét sokkal esztétikusabbnak tartotta. Elizabeth Lev szerint azonban a nők férfias ábrázolása a keresztény hit erejének szimbolikus megnyilvánulása.
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix