A gálák évadát köszönthetjük a Budapesti Operettszínházban

Két bemutató, és tucatnál is több nagyszabású gálakoncert, valamint egy különleges zenés kávéházi beszélgetéssorozat is várható a Budapesti Operettszínház a 2022/23-as centenáriumi évadában.

Június elsején került sor a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre Teátrumában a 2022/23-as évadbejelentő, a zenés-táncos esték meghittségét idéző sajtótájékoztatójára. A rendezvény hangulata az első perctől magával ragadta a résztvevőket, mintegy prezentálva, hogy mire számíthat a nagyérdemű a következő évadban. Elsőként a Mária főhadnagy című operett művészei, Kiss Diána és György Rózsa Sándor érkeztek meg a színház elé, méghozzá lóháton, akiket huszár egyenruhában Pete Ádám, Harsányi Tamás, Horváth Tamás és Nagy Attila kísértek. Nem sokkal utánuk pedig – ezúttal hintón – megérkeztek a Monte Cristo grófja című musical címszereplői – Szomor György, Dolhai Attila és Homonnay Zsolt – a Budapesti Operettszínház főigazgatója, Kiss-B Atilla kíséretével.

Budapesti Operettszinhaz Sajtotajekoztato
A Budapesti Operettszínház művészeinek ünnepélyes bevonulása az évadbejelentő sajtótájékoztatóra (Kép forrása: Art&Lens Photography)

A gálák évada érkezik a Budapesti Operettszínházba

A főigazgató köszöntőjéből megtudhattuk, hogy az operett műfajának 1922 decembere óta ad otthont az akkor még Somossy Orfeum nevű épület, és amely 1923 óta viseli a Fővárosi Operettszínház nevet. Ez nagy dolog volt, mivel Bécs után így Budapest lett az operett fővárosa. „A jubileumi évfordulók alkalmából nagyszabású gálakoncertekkel tesszük emlékezetessé a jeles napokat” – mondta Kiss-B Attila, hozzátéve, hogy a centenáriumi évad jegyében a közönség egy tucatnál is több gálát láthat az elkövetkező évadban, amit ezért akár a gálák évadának is nevezhetnénk.

„Kevesebb lesz viszont a bemutató, mint általában, hiszen oly sok értékes, szép előadás jött létre a pandémiás időszakban, és oly kevésszer volt alkalmunk ezeket játszani”

– folytatta gondolatmenetét a főigazgató, aki azt is elárulta, hogy a Budapesti Operettszínház az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 175. évfordulóján mutatja be Huszka Jenő nagyoperettjét, a Mária főhadnagyot, Homonnay Zsolt rendezésében.

Miután a főigazgató átadta a szót a rendezőnek, Homonnay Zsolt megköszönte a lehetőséget, mondván régi álma valósult meg azzal, hogy színpadra viheti a darabot. Mint mondta, Huszka Jenő egy ízig-vérig magyar gondolkodású, a hazájához és a magyar nemzeti értékekhez különösen ragaszkodó zeneszerző volt, aki kortársaival ellentétben nem költözött Bécsbe. Itthon maradt, és a klasszikus bécsi operettet magyar népi motívumokban gazdag zenékkel – csárdással, verbunkkal és palotással – ötvözve alkotott páratlan műveket. A Mária főhadnagy másik érdekessége, hogy annak szereplői valós történelmi személyek, a történetben azonban valós és fiktív események keverednek egymással. Homonnay Zsoltot rendezőként a történelmi háttér és a benne ábrázolt örök emberi sorsok egyaránt foglalkoztatják.

A jubileumi évad talán legjobban várt musicale a Monte Cristo grófja, amit Pozsgai Zsolt drámaíró átdolgozásában, valamint Vincze Balázs rendezésében láthatunk. Pozsgai Zsolt elárulta, hogy a történetben számára elsősorban azoknak az érzelmeknek a bemutatása volt a legizgalmasabb, amit egy olyan igazságtalanul bebörtönzött, húsz év fogság után szabaduló ember élhet át, aki vezető pozícióban találkozik az őt elárulókkal.

Budapesti Operettszinhaz Szomor Gyorgy
Szomor György a Monte Cristo grófja musical főszereplője, zeneszerzője és dalszövegírója (Kép forrása: Art&Lens Photography)

A darab zeneszerzője és dalszövegírója Szomor György, aki – Dolhai Attilával és Homonnay Zsolttal együtt – alakítja majd Monte Cristo grófját. Szomor György izgalmasnak találta, hogy mindazon emberi érzelmeket, gondolatokat, kapcsolatokat, amiket színészként a testével és a lelkével tud ábrázolni, most végre a zenén és a dalszövegeken keresztül reprezentálhatja. Vincze Balázs rendező elárulta, hogy a kalandos és akciódús, mégis romantikus és szenvedélyes musicalben mind a férfiak, mind a nők megtalálhatják amit keresnek.

A 2022/23-as évadban Közelebb címmel egy moderált, zenés produkciókkal fűszerezett kávéházi beszélgetéssorozat keretében a Kálmán Imre Teátrumban havi egy-egy alkalommal a Budapesti Operettszínház két-két művészével találkozhat majd a közönség, halottak napján és nagypénteken pedig Andrew Lloyd Webber Requiemje csendül fel az intézmény művészeinek, szólistáinak, szimfonikus zenekarának és énekkarának előadásában. A centenáriumi évadban a nagy elődök emléke előtt adózva a Budapesti Operettszínház bérletkonstrukciója is megújult. A következő szezonban 14 bérletsorozattal készülnek, amelyből hat legendás színészek – Honthy Hanna, Rátonyi Róbert, Latabár Kálmán, Jávor Pál, Feleki Kamill és Sárdy János – nevét viseli.

Zenés-táncos ízelítő a sajtó munkatársainak

Felcsendült ugyanis néhány dal a bemutatni tervezett előadásokból. Bojtos Luca és Laki Péter Pfeiffer Gyula főzeneigazgató közreműködésével Butykay Ákos Ezüst sirály című művéből adtak elő egy részletet. A mű kapcsán Kiss-B. Atillától megtudhattuk, hogy a december 23-i jubileumi gálán hallhatunk majd néhány részletet Butykay Ákos Olívia hercegnő című művéből is, amelyre az intézmény megnyitója óta, vagyis közel száz éve nem volt példa. Fischl Mónika és Vadász Zsolt a Mária főhadnagyból adtak elő egy dalt, Pfeiffer Gyula közreműködésével, a Monte Cristo grófja című musicalből pedig a Bosszúkeringő és az Esővé vált könnyek című dalokat énekelte el Szomor György és Gubik Petra, Tassonyi Zsolt karmester kíséretével.

Borítókép forrása: Art&Lens Photography

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Tanársegéd voltam Angliában: ezt láttam az angol iskolákban