Barion Pixel Élménygyűjtés, mint létszükséglet: dióhéjban az Y generáció utazási szokásairól – Coloré

Élménygyűjtés, mint létszükséglet: dióhéjban az Y generáció utazási szokásairól

2023. 11. 10.

Szeretnek utazni, de nem minden áron. Az élmények számukra a legfontosabbak: ez olykor nagyobb prioritást élvez, mint hogy építenek-e saját házat vagy sem. Az Y generáció képviselői általánosságban szeretnek a tengerparton sütkérezni, de még a hosszú intervallumot felölelő korosztályon belül is vannak eltérések a generáció utazási szokásai között. Ezeket megérteni nem kötelező, de ajánlott, ha valaki eligazodna a „meg nem értett” Y generáció berkeiben.

Bárki, aki szolgáltatóként dolgozik, tudja, hogy másképp lehet szót ejteni a különböző generációk képviselőivel. Hasonló a helyzet az utazási szektorban is, hiszen merőben mások például az X- és Y- generáció utazási szokásai, amelyek megértéséhez az eltérő tapasztalatokból és világnézetből fakadó szükségletek elemzése adhatja meg a választ. Hogy ebből mit profitálunk? A kíváncsiskodók egy fokkal közelebb kerülhetnek egy „meg nem értett” generáció értelmezéséhez. 

A generáció, amelynek létszükséglete az utazás

„Túlzottan önközpontúak és materialisták. Gyakran nárcisztikusak, és lusták” – általánosságban ezek az asszociációk bukkannak fel annak a korosztálynak a kapcsán, amelyet a szakirodalomban csak Y generációként emlegetnek. Az Y generáció tagjai jellemzően 1982 és 1994 között születtek, közös tulajdonságuk, hogy legtöbbször digitális bennszülöttekként hivatkoznak rájuk a szakkönyvekben. Ez ugyanis az a generáció, amely a digitális forradalom hajnalán született és együtt fejlődött a technológiával. (Ez az időszak például a CD- és DVD-fogyasztás aranykora, az internet, s a vele járó e-kütyük fejlődésének kezdete.)

Ugyanezen tulajdonságuknak köszönhető „negatív reputációjuk” is: ez a generáció mind a hétköznapi élete, mind a munkája során jócskán kihasználja a technológia adta lehetőségeket, ezért pedig az idősebb korosztályok, így például az X generáció nem győzi őket kárhoztatni. (Nagyrészt lustaságként fémjelezve ezt az attitűdöt.) Tekintve viszont, hogy az Y generáció idősebb képviselői képezik mostanra a társadalom keresőképes magját (plusz a Föld teljes népességének 31,5 százalékát), nem árt figyelemmel kísérni fogyasztási vagy épp utazási szokásaikat. Különösen akkor, ha vendéglátással vagy épp utazás-szervezéssel foglalkozunk. 

Élmény: a legfontosabb érték

Az Y generáció egyik legfontosabb tulajdonsága, az élményközpontúság, vagyis az a szemlélet, hogy nem (feltétlenül) az határozza meg a társadalmi státuszt, kinek mennyi pénze, vagy miféle tulajdona van, hanem milyen tapasztalatokkal és élményekkel rendelkezik a világról. Ennek tudatában nem véletlen, hogy az Y generáció számára szinte prioritás az utazás, hiszen ennek apropóján jócskán érik őket felejthetetlen impulzusok és behatások. 

A turizmusban betöltött, egyre nagyobb szerepük (s nem utolsó sorban elköltött pénzük) miatt nemrég a STEM/MARK végzett egy felmérést a cseh illetőségű Kiwi.com megbízásából, hogy tisztába kerüljenek az Y generáció utazási szokásaival. (A kutatást olyan cseh, szlovák, magyar, lengyel és román állampolgárok körében végezték 2023 márciusának első hetében, akik az elmúlt hat évben legalább kétszer utaztak külföldre nyaralni.) 

Y generáció utazási szokások, Y generáció, utazás
Kép forrása: Urbazon/Getty Images

Az eredmények érdekes tendenciákra mutattak rá, többek között arra, hogy még az Y generáción belül is eltérnek az idősebb és fiatalabb milleniálok utazási szokásai. A felmérés szerint ugyanis míg a 26-33 év közötti Y generációsok leginkább múzeumba vágynak, amikor utaznak, addig a 34-42 év közöttiek a legkevésbé vágynak ilyesfajta kikapcsolódásra: ők inkább a festői tájak felfedezésére vágynak, főleg, ha az autójukból tehetik azt. 

„Korábbi felmérésünk alapján eltérőek a 26-33 és a 34-42 év köztiek motivációi, amikor utaznak. Ez természetesen nem véletlen, hiszen az idősebbek többnyire családosak, és ezért másfajta kikapcsolódásra vágynak, amikor átszelik az országhatárt” – osztotta meg véleményét az eredményekkel kapcsolatban Eliška Řezníček Dočkalová, a Kiwi.com ügyfélélményért felelős alelnöke.

Nemcsak a végcél, hanem az élmény tekintetében is eltérés mutatkozik az Y generáción belül: míg a 26-33 évesek 33%-a tombolna egy koncerten, addig a 34-42 év köztiek csak minden ötödik vágyik bulizásra, amikor külföldre utazik, ők egyébként sokkal szívesebben ücsörögnek egy idegen város kávézójának teraszán, egy könyvvel a kezükben. Ami a túrázást illeti: a generáció fiatalabb tagjai szívesebben húznak túrabakancsot, mint az idősebbek, a napozás és strandolás viszont egyértelműen boldogságot hoz a teljes generációnak, noha a fiatalabbak ezt is jobban értékelik. 

Y generáció utazási szokások: a kedvencek

A fentiekből talán már leszűrhető, hogy az Y generáció utazási szokásai merőben mások, mint a korábbi és későbbi korosztályoké, s ha a felsoroltakhoz hozzátesszük még a jellemző úticélokat, gyönyörűen kikristályosodnak a különbségek. Az Y generáció tagjai szüleikkel ellentétben már nem kívánnak minden évben ugyanoda visszatérni, ehelyett évről évre új úticélt (egyúttal új hotelt is) választanak magunknak. 

Ami a desztinációkat illeti: a Kiwi.com felmérése szerint idén szeptemberig a legtöbb Y generációs felhasználó Londonba vett repülőjegyet, ezt Barcelona, Milánó, Róma és Berlin követik. Ezügyben egyébként hazánknak sincs szégyenkezni valója, hiszen a millenniálok által lefoglalt utazásokból Budapest világszinten a 17. legnépszerűbb úticél

Az eredményekből tehát kitűnik, hogy trükkös generációval van dolgunk: ugyan az Y generáció tagjai hajlandók egy-egy utazásra költeni, mégis „beosztó” módon teszik azt. Szívesen áldoznak olyan élményekre, amelyekre szívesen emlékeznek majd vissza idősebb korukban, ám hogy múzeumba mennek-e vagy túrázni, esetleg a tengerparton kötnek ki, az még a korcsoporton belül is eltér. Egy biztos: ez a generáció képezi az utazóképes közönség magját 2023-ban, így a szokásaik elemzése elengedhetetlen az országok turizmusa szempontjából. S persze azért is, hogy így közelebb kerüljünk a „meg nem értett” korosztály értelmezéséhez. 

Forrás: Pálffy-Bernáth Zsófi/Próbakő Kommunikáció, TheHotelsNetwork.com
Borítókép forrása: JackF/Getty Images