Szeretnek utazni, de nem minden áron. Az élmények számukra a legfontosabbak: ez olykor nagyobb prioritást élvez, mint hogy építenek-e saját házat vagy sem. Az Y generáció képviselői általánosságban szeretnek a tengerparton sütkérezni, de még a hosszú intervallumot felölelő korosztályon belül is vannak eltérések a generáció utazási szokásai között. Ezeket megérteni nem kötelező, de ajánlott, ha valaki eligazodna a „meg nem értett” Y generáció berkeiben.
Bárki, aki szolgáltatóként dolgozik, tudja, hogy másképp lehet szót ejteni a különböző generációk képviselőivel. Hasonló a helyzet az utazási szektorban is, hiszen merőben mások például az X- és Y- generáció utazási szokásai, amelyek megértéséhez az eltérő tapasztalatokból és világnézetből fakadó szükségletek elemzése adhatja meg a választ. Hogy ebből mit profitálunk? A kíváncsiskodók egy fokkal közelebb kerülhetnek egy „meg nem értett” generáció értelmezéséhez.
A generáció, amelynek létszükséglete az utazás
„Túlzottan önközpontúak és materialisták. Gyakran nárcisztikusak, és lusták” – általánosságban ezek az asszociációk bukkannak fel annak a korosztálynak a kapcsán, amelyet a szakirodalomban csak Y generációként emlegetnek. Az Y generáció tagjai jellemzően 1982 és 1994 között születtek, közös tulajdonságuk, hogy legtöbbször digitális bennszülöttekként hivatkoznak rájuk a szakkönyvekben. Ez ugyanis az a generáció, amely a digitális forradalom hajnalán született és együtt fejlődött a technológiával. (Ez az időszak például a CD- és DVD-fogyasztás aranykora, az internet, s a vele járó e-kütyük fejlődésének kezdete.)
Ugyanezen tulajdonságuknak köszönhető „negatív reputációjuk” is: ez a generáció mind a hétköznapi élete, mind a munkája során jócskán kihasználja a technológia adta lehetőségeket, ezért pedig az idősebb korosztályok, így például az X generáció nem győzi őket kárhoztatni. (Nagyrészt lustaságként fémjelezve ezt az attitűdöt.) Tekintve viszont, hogy az Y generáció idősebb képviselői képezik mostanra a társadalom keresőképes magját (plusz a Föld teljes népességének 31,5 százalékát), nem árt figyelemmel kísérni fogyasztási vagy épp utazási szokásaikat. Különösen akkor, ha vendéglátással vagy épp utazás-szervezéssel foglalkozunk.
Élmény: a legfontosabb érték
Az Y generáció egyik legfontosabb tulajdonsága, az élményközpontúság, vagyis az a szemlélet, hogy nem (feltétlenül) az határozza meg a társadalmi státuszt, kinek mennyi pénze, vagy miféle tulajdona van, hanem milyen tapasztalatokkal és élményekkel rendelkezik a világról. Ennek tudatában nem véletlen, hogy az Y generáció számára szinte prioritás az utazás, hiszen ennek apropóján jócskán érik őket felejthetetlen impulzusok és behatások.
A turizmusban betöltött, egyre nagyobb szerepük (s nem utolsó sorban elköltött pénzük) miatt nemrég a STEM/MARK végzett egy felmérést a cseh illetőségű Kiwi.com megbízásából, hogy tisztába kerüljenek az Y generáció utazási szokásaival. (A kutatást olyan cseh, szlovák, magyar, lengyel és román állampolgárok körében végezték 2023 márciusának első hetében, akik az elmúlt hat évben legalább kétszer utaztak külföldre nyaralni.)
Az eredmények érdekes tendenciákra mutattak rá, többek között arra, hogy még az Y generáción belül is eltérnek az idősebb és fiatalabb milleniálok utazási szokásai. A felmérés szerint ugyanis míg a 26-33 év közötti Y generációsok leginkább múzeumba vágynak, amikor utaznak, addig a 34-42 év közöttiek a legkevésbé vágynak ilyesfajta kikapcsolódásra: ők inkább a festői tájak felfedezésére vágynak, főleg, ha az autójukból tehetik azt.
„Korábbi felmérésünk alapján eltérőek a 26-33 és a 34-42 év köztiek motivációi, amikor utaznak. Ez természetesen nem véletlen, hiszen az idősebbek többnyire családosak, és ezért másfajta kikapcsolódásra vágynak, amikor átszelik az országhatárt” – osztotta meg véleményét az eredményekkel kapcsolatban Eliška Řezníček Dočkalová, a Kiwi.com ügyfélélményért felelős alelnöke.
Nemcsak a végcél, hanem az élmény tekintetében is eltérés mutatkozik az Y generáción belül: míg a 26-33 évesek 33%-a tombolna egy koncerten, addig a 34-42 év köztiek csak minden ötödik vágyik bulizásra, amikor külföldre utazik, ők egyébként sokkal szívesebben ücsörögnek egy idegen város kávézójának teraszán, egy könyvvel a kezükben. Ami a túrázást illeti: a generáció fiatalabb tagjai szívesebben húznak túrabakancsot, mint az idősebbek, a napozás és strandolás viszont egyértelműen boldogságot hoz a teljes generációnak, noha a fiatalabbak ezt is jobban értékelik.
Y generáció utazási szokások: a kedvencek
A fentiekből talán már leszűrhető, hogy az Y generáció utazási szokásai merőben mások, mint a korábbi és későbbi korosztályoké, s ha a felsoroltakhoz hozzátesszük még a jellemző úticélokat, gyönyörűen kikristályosodnak a különbségek. Az Y generáció tagjai szüleikkel ellentétben már nem kívánnak minden évben ugyanoda visszatérni, ehelyett évről évre új úticélt (egyúttal új hotelt is) választanak magunknak.
Ami a desztinációkat illeti: a Kiwi.com felmérése szerint idén szeptemberig a legtöbb Y generációs felhasználó Londonba vett repülőjegyet, ezt Barcelona, Milánó, Róma és Berlin követik. Ezügyben egyébként hazánknak sincs szégyenkezni valója, hiszen a millenniálok által lefoglalt utazásokból Budapest világszinten a 17. legnépszerűbb úticél.
Az eredményekből tehát kitűnik, hogy trükkös generációval van dolgunk: ugyan az Y generáció tagjai hajlandók egy-egy utazásra költeni, mégis „beosztó” módon teszik azt. Szívesen áldoznak olyan élményekre, amelyekre szívesen emlékeznek majd vissza idősebb korukban, ám hogy múzeumba mennek-e vagy túrázni, esetleg a tengerparton kötnek ki, az még a korcsoporton belül is eltér. Egy biztos: ez a generáció képezi az utazóképes közönség magját 2023-ban, így a szokásaik elemzése elengedhetetlen az országok turizmusa szempontjából. S persze azért is, hogy így közelebb kerüljünk a „meg nem értett” korosztály értelmezéséhez.
Forrás: Pálffy-Bernáth Zsófi/Próbakő Kommunikáció, TheHotelsNetwork.com,
Borítókép forrása: JackF/Getty Images