Mire figyelj, mielőtt jógázásra adnád a fejed?

Bármilyen típusú edzésbe is kezd az ember, érdemes tájékozódni a kiválasztott mozgásformáról, hogy ne érjen meglepetés gyakorlás közben.

Elsőként otthon, egy kölcsön kapott dvd-n keresztül találkoztam a jógával. Ugyan internetünk már volt, mégsem néztem utána a mozgás megkezdése előtt, mibe is vágom a fejszémet. Ezért nagy meglepetésként ért, amikor a torna tizenötödik percében patakokban folyt rólam a víz, és ugyan hajlékony vagyok, a dvd-n szereplő ázsiai hölgyek még számomra is sokkoló mértékben hajlongtak derékból előre-hátra – arcukon soha nem szűnő mosollyal, ami egy idő után végtelenül frusztrált. Miután végigszenvedtem az első 45 perces alkalmat, és saját káromon tanultam meg, milyen az, amikor mindenféle háttértudás nélkül vágunk bele valamibe, kutya kötelességemnek éreztem, hogy utánaolvassak a választott mozgásformának. 

Úgy tartják, a jóga az egészséges élet művészete és tudománya, ami arra törekszik, hogy harmóniát teremtsen a test és a lélek között. A szó egyébként a szankszkrit „Yuj” kifejezésből származik, aminek jelentése csatlakozni, egyesülni. A jóga nem csak az ember elméjében igyekszik harmóniát teremteni, szemlélete rávezet a természet tiszteletére, mintegy megteremtve az ember és a környezet közötti összhangot. 

A jóga eredete

Várakozásaimmal ellentétben a jóga eredetéről nincs teljesen egységes konszenzus. Létrejöttét mindenképp Indiábóleredeztetik, méghozzá az Indus-Szaraszvatí civilizáció idejéből. Úgy tartják, hogy a jógát a Himaláján lakó Síva, az örök pusztulás és újjászületés istene hozta létre, amikor többmillió emberi testtartásból kiválasztott kétszáz hasznos pózt, és ezeket az úgynevezett ászanákat az embereknek ajándékozta. 

Ahogy az egy ősi tudás kapcsán lenni szokott, a mozgásforma megjelenik az indiai kultúra tanításaiban, regéiben, mondáiban. A kezdetben szájról szájra terjedő információt végül egy Patandzsali nevű bölcs rendezte olvasható formába a Kr.e. 4. században, a Jógaszútrák című kötetében. Ez a könyv lényegében a jóga Bibliája, tartalmazza a jóga filozófia alapjait, és hatással van a különböző jóga irányzatokra. 

Buddhist,monk,sits,in,yoga,lotus,position,meditating,,reading,old
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Tornóczky Gusztáv József A jóga története című tanulmányában felfedi a mozgásforma magyar vonatkozásait. Értekezésében kifejti, hogy az 1937-ben hazánkba érkezett Szelvarádzsan Jeszuidán volt az, aki felkérésre előadásokat tartott a fővárosban, majd feleségével, Haich Erzsébettel együtt megalapították jógaiskolájukat 1941-ben, Budapesten. Érdekes adat, hogy az általuk létrehozott intézmény volt az első európai jógaiskola. Az ’50-es, ’60-as évek kommunista rezsimje alatt egyébként itthon tiltott volt a mozgásforma gyakorlása. 

Napjainkra a jóga nem csak hazánkban, hanem világszerte igen népszerű testmozgásformává vált, a nagyobb városokban és az interneten lényegében minden változata fellelhető. 

Mielőtt belevágnál…

A jógának rengeteg formája, irányzata létezik, ezek között a laikus számára viszonylag nehézkes eligazodni. Mielőtt tiszteleted tennéd egy furcsa, valószínűleg indiai névvel ellátott órán, érdemes tájékozódnod az adott irányzat stílusáról, nehézségi fokáról

Talán az egyik legismertebb forma a hatha jóga, aminek lényege, hogy statikus, hosszan kitartott figurákkal dolgozunk, ebből kifolyólag az irányzat tökéletesen alkalmas lehet kezdők számára. 

Az ashtanga már egy dinamikusabb változat, kötött gyakorlatsorokból épül fel. Ebben az esetben az egymást követő ászanákat mindig ugyanabban a sorrendben kell elvégezni, vagyis egy viszonylag rugalmatlanabb stílusról beszélünk. 

Ismerősen csenghet még a vinyásza jóga neve is, ebben az ászanákat szabad sorrendben gyakorolják egy bizonyos témára, vagy testrészre fókuszálva. 

Ugyan a hardcore jógások szerint nem az irányzat a fontos, hanem az instruktor, mégsem becsülhetjük alá a tájékozódás szerepét. Így kisebb eséllyel érhetnek minket kellemetlen meglepetések. 

Ha informálódtál a választott stílusról, érdemes fontolóra venned, hogy otthon, a négy fal között, vagy inkább közösségben próbálnád ki magad. A közösségi jóga óra előnye, hogy az instruktor azonnal visszajelzést tud adni azzal kapcsolatban, megfelelően csinálod-e a gyakorlatokat. A teremben elhelyezett tükrök segítségével pedig te magad is megbizonyosodhatsz egy-egy ászana szépségéről. Nem feledkezhetünk meg a közösség erejéről sem, hiszen, amikor otthoni körülmények között feladnád a gyakorlást, társaid közelsége és energiája tovább lendíthet a nehézségeken.

Group,of,young,sporty,attractive,people,practicing,yoga,lesson,with
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Ugyanakkor az otthoni gyakorlás is előnyös lehet, amennyiben szégyenlősebb fából faragtak. Előnye, hogy olyan pozíciókat gyakorolhatsz, amire aznap éppen szükséged van, emellett természetesen olcsóbb is, mint a csoportos jógaóra. 

Miután kiválasztottad a számodra megfelelő közeget, érdemes elgondolkodnod azon, mi a célod a gyakorlással. Még az online jógaórák megkezdésekor is előnyös lehet, ha egy adott „küldetéstudattal” lépsz a szőnyegre, mint például egy-egy probléma rituális elengedése, vagy a gondolataid letisztázása.  

A gyakorlás maga

Hasznos, ha mindenféle prekoncepció nélkül vágunk bele a mozgásba. Az előzetes, saját magaddal és teljesítményeddel kapcsolatos elvárások zsákutcába terelhetnek. Jógázz a mozgás öröméért, ne a tested és elméd kizsigereléséért!

Igyál elegendő folyadékot!

Mint minden mozgás, úgy a jógagyakorlatok megkezdése előtt is érdemes odafigyelned a bevitt folyadék mennyiségre. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy közvetlenül a gyakorlás előtt pótold az aznap elmaradt, vagy esetleg elfelejtett folyadékot. Kényeztessük a testünket az edzés előtt és után is. 

Öltözz kényelmesen!

Ez persze nem azt jelenti, hogy a jógaórád előtt mindenképp tegyél egy kitérőt a sportboltban, hogy a legújabb edzős ruhákat aggasd magadra. Mivel a jóga elménk lecsendesítésének, megzabolázásának egyik eszköze, ennek jegyében érdemes az öltözködésedet alakítani. Nyári napokon egy sport melltartó és rövidnadrág bőven megteszi! 

Close,up,of,a,womans,hands,is,rolling,up,exercise
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Lődd be az ideális időkeretet!

Ha otthon gyakorolsz, érdemes olyan időkerettel számolnod, ami belefér a napi teendőid sorába Félreértés ne essék: nem muszáj mindig egyórás intervallumban gondolkodnod, sőt! Bőven elégséges napi 15-20 perccel számolnod, a lényeg, hogy mozogj és élvezd!

Ne stresszelj, ha nem sikerül egy gyakorlat

A jóga nem teljesítménysport. Itt nem kell senkivel megküzdened, vagy birokra kelned, a lényeg, hogy jól essen a gyakorlás. Némi türelemmel  napról napra fejlesztheted egyensúlyod, izmaid feszességét, rugalmasságát, valamint kitolhatod saját határaidat. Ne ess kétségbe, ha nem sikerül egy-egy gyakorlat, hiszen a piramisokat sem egy nap alatt építették meg! 

Összességében azt mondhatjuk, a jóga a harmónia tudománya. Általa nem csak testünk, hanem lelkünk is észlelhető változáson megy keresztül. Ha sikerül elvárások nélkül fellépnünk a jógamatracra, (ami közel sem olyan egyszerű, mint ahogy leírva tűnik) éltre szóló tapasztalatokkal gazdagodhatunk. 

Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Kórházban töltötte az éjszakát II. Erzsébet – Ez volt az oka