Mi mindenre jó a sárgadinnye?

A nyár egyik kedvenc csemegéje a sárgadinnye. Azt viszont kevesen tudják, hogy az ázsiai eredetű gyümölcs nemcsak finomságként állja meg a helyét.

A sárgadinnyét körülbelül négyezer évvel ezelőtt kezdték el termeszteni, méghozzá Perzsiában. Ma alapvetően két fajtája ismert, az európai és az észak-amerikai sárgadinnye. A két típust leginkább ízük különbözteti meg: míg az európai fajta édes, addig a tengerentúli változat savanykásabb jellegű. 

Érdekesség, hogy a világ sárgadinnye exportjának nagy részét, több mint 50 százalékát Kína bonyolítja le. Ugyanakkor felzárkózóban van Törökország, Irán, Egyiptom és India is, utóbbi 1,9 millió tonnát termeszt évente. 

Üzleti értéke mellett mindenképp ki kell emelnünk az egészégre gyakorolt, jótékony hatásait is!

Mit tartalmaz a sárgadinnye?

A sárgadinnyének magas a béta-karotin tartalma. A béta-karotin szervezetünkben egy enzim hatására kettébomlik, így jutunk hozzá az értékes A-vitaminhoz. Az A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin fajta (a legtöbb vitamin vízben oldódik). Fontos szerepe van a növekedésben, biztosítja a csontok és fogak egészséges fejlődését. Az A-vitaminnak köszönhetően vagyunk képesek látni a szürkületben, hiánya farkasvakságot okozhat. 

A béta-karotin mellett a sárgadinnye rengeteg C-vitamint is tartalmaz. A C-vitamin fontosságát nem lehet elégszer hangsúlyozni: a koronavírus-járvány során az orvosok gyakran ajánlották figyelmünkbe ezt a vitamintípust annak érdekében, hogy immunrendszerünket felvértezzük az esetleges támadások ellen. 

Fresh,melons,sliced,on,wooden,table
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

A sárgadinnye a béta-karotin és C-vitamin mellett B9-vitaminnal is gazdagíthatja szervezetünk működését. A B9-vitamin a kismamáknak lehet ismerős, ugyanis a folsav, (vagyis B9-vitamin) elengedhetetlen a baba egészséges fejlődéséhez. Emellett a B9-vitamin fontos a vörös- és fehérvérsejtek képződésénél, valamint a bélrendszer természetes működéséhez is elengedhetetlen. 

A sárgadinnye továbbá nagy mennyiségű káliumot is tartalmaz. A kálium elengedhetetlen az idegsejtek közti ingerület-átvitelben, és a szív egészéges működéséért is felelős. Emellett kihagyhatatlan a sejtek megfelelő energiaellátásában, illetve az izomműködés során is hasznát vesszük. 

Lássuk, mi mindenre jó még a sárgadinnye! 

Hidratál

Amellett, hogy a sárgadinnye vitathatatlanul egy vitaminbomba, magas a víztartalma is. Ebből kifolyólag pótolja a nyári kánikula során kiizzadt folyadékmennyiséget, hűsít, és nem utolsó sorban hidratálja a bőrt. 

A nagy mértékű verejtékezés gyakran kiütéseket okoz a bőrön. Erre is gyógyír lehet a sárgadinnye, ugyanis C-vitamin tartalma elősegíti a szervezet kollagéntermelését. A kollagén feszessé teszi az arcbőrt, továbbá megőrzi az erek egészségét, így a vér akadálytalanul juthat el a bőrfelszín minden területére, csökkentve ezzel a felesleges faggyútermelést. 

Fresh,sweet,orange,melon,on,the,wooden,table,,selective,focus
Kép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Elősegíti az emésztést

A sárgadinnye magas rosttartalma párosítva a nagy fokú víztartalommal döntő szerepet játszhat a méregtelenítő folyamatokban. A rostok és a folyadék együtt megszüntetik a székrekedést, emellett segítenek a fogyásban is: átmossák a szervezetet, aminek következtében megtisztul emésztőrendszerünk, sőt, még a bőrünkön is érzékelni fogjuk a sárgadinnye tisztító erejét. 

Erősíti az immunrendszert

Ugyan a nyár nem feltétlenül a megfázások időszaka, a sok csobbanás miatt mégis fontos lehet az immunerősítés. A sárgadinnye C-vitamin, folsav, béta-karotin és kálium tartalmának köszönhetően felvértezi a szervezetünket a legádázabb vírusok ellen, hogy problémamentesen élvezhessük a szezont. 

Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Lehullt a lepel Jennifer Aniston szépségápolási titkairól