Carrie Bradshaw tütüje. Miranda Priestly fehér bobfrizurája, Betty Suarez vöröskeretes szemüvege. Ha eddig nem hallottuk volna Patricia Field nevét, a felsorolt öltözékek, kiegészítők és frizurák kapcsán egészen biztosan konkrétumokra asszociálunk. A művész legutóbb a róla készült dokumentumfilm apropóján nyilatkozott a signature beauty look lényegéről, s arról, vajon hogy állja meg a helyét a mai világban egy időtálló ruhadarab vagy frizura afféle nonverbális kinyilatkoztatásként.
„A szépségápolás az öltözködés testvére” – véli Patricia Field, a Szex és New York, az Ördög Pradát visel, valamint az Emily Párizsban legendás stylistja. A 81 éves művészt a róla készült dokumentumfilm (Happy Clothes: A Film About Patricia Field) apropóján kérdezték arról, mit gondol a signature beauty look fontosságáról, de a beszélgetésből nem maradtak ki a felsorolt filmek kapcsán meghozott választásainak történetei, s az is kiderült, miért döntött negyvenévesen a tűzvörös haj mellett.
Hangsúlyozni a pozitívat
Field szépségápolási és öltözködési filozófiája röviden arról szól, hogy érdemes magunkon a pozitívumokat hangsúlyozni. Nem véletlenül döntött negyvenévesen a vörös haj mellett: elmondása szerint az a legfontosabb, hogy minden nő tisztában legyen a bőrtónusával, így az öltözködéssel, és ruhaválasztással is igyekezzünk azt szolgálni.
S ha már a frizurákra terelődött a szó: a filmezés világában sincs kevesebb jelentősége a főszereplők hajszínének és fazonjának. A Michael Selditch által rendezett dokumentumfilm kapcsán Field például visszaemlékezett arra, milyen nehéz volt anno meggyőzni az Ördög Pradát visel alkotóit arról, miért is kellene Miranda Priestly-nek letisztult, fehér bob frizurát vágatni. (Field szerint a Priestly-eset tökéletesen példázza a signature beauty look lényegét.)
„A producerek nem értették, hogy a történet egy divatmagazinról szólt, csak azt szajkózták, hogy a bob frizura réginek tűnik” – meséli Field Meryl Streep elképesztően sikkes, fehér bobjáról, amely jóval azelőtt robbant be a köztudatba, hogy a TikTokon debütált volna a #coastalgrandma hashtag. „Amikor Meryl azt mondta: Patricia, fehérre akarom festetni a hajam, azonnal rávágtam, hogy fantasztikus! Mert ez egy erőteljes kinyilatkoztatás. Amíg egy kinyilatkoztatás megállja a helyét és logikus az adott környezetben, eladja önmagát. Így működik a divat” – állítja Patricia Field, aki végül Oscar-jelölést kapott a filmben végzett munkájáért.
Egy másik, vele készült beszélgetésben Field azt is leszögezte: imádott szakmája korántsem arról szól, hogy utasítgatja a színészeket, mit érdemes felvenniük. „Muszáj megismerni őket és az ízlésüket. A munkám lényege nem az öltöztetés, hanem a színésszel való kapcsolat. Rá kell érezni a rezgéseire, a lelkére, a stílusára! Egész egyszerűen meg kell bizonyosodnom arról, hogy a kamera előtt a színész eléggé magabiztos és »bevetésre kész«. Ez a lényeg.”
Patricia Field, a vörös démon
Ami a saját kinyilatkoztatásait illeti, Field közel negyven éve vörös hajszínnel éli mindennapjait. „Amikor negyvenéves koromban megláttam az első ősz hajszálaimat, azt gondoltam: rendben, be kell festetnem a hajam” – mondja. Döntését olívás bőrárnyalatával magyarázza: elmondása szerint a vörös választott árnyalata képes kiemelni saját színeit, mivel „az olíva kissé fakó lehet, ezért kell, hogy valami üssön”.
A Patricia Fieldről készült dokumentumfilmben egyébként olyan sztárok emlékeznek vissza a gyümölcsöző együttműködésekre, mint a Szex és New York két, ikonikus színésznője, Sarah Jessica Parker és Kim Cattrall, a sorozat producere, Darren Star, az Emily Párizsban főszereplője, Lily Collins, illetve Vanessa Williams, a Ki ez a lány? sztárja.
A dokumentumfilm egyébként nemcsak a színészek és filmkészítők visszaemlékezéseiből áll: Field részletesen vall a kulisszák mögött húzódó, olykor kemény döntéshelyzetekről, s általános gondolatmenetéről stylistként. Visszaemlékezéseiből nemcsak arra derül fény, mi fán terem a signature beauty look, hanem arról is lehull a lepel, hogy emlékszik vissza arra az időszakra, amikor New York két üdvöskéjét, Daphne Rubin-Vegát és Laverne Coxot foglalkoztatta az általa közel ötven évig üzemeltetett kiskereskedelmi üzletben.
A vele készült villáminterjúban egyébként azt is elárulta, miért visel vörös rúzst vörös haja mellé: egész egyszerűen azért, hogy elterelje a figyelmet érett bőréről. (Ugyanezt a célt szolgálja vörös haja, s signature szemüvege is.) Mint mondta: közel húsz éve egy japán márka rúzsát használja, s „erről még a lányok sem tudtak”. Egészen monstanáig.
Borítókép forrása: John Lamparski/Getty Images
Források: Vogue.com, Tribecafilm.com