Barion Pixel Dolce & Gabbana: a divatház, amely álmokat és életérzést árul – Coloré

Dolce & Gabbana: a divatház, amely álmokat és életérzést árul

2021. 10. 04.

Szeptember végén debütált Domenico Dolce és Stefano Gabbana 2022-es tavaszi-nyári kollekciója a Milánói Divathéten. Az esemény kapcsán körbejártuk a divatház jelenét és jövőjét: honnan indult Dolce és Gabbana karrierútja, és vajon mit tartogat számukra a jövő?

A tervezőpáros 2022-es, nagy sikerű tavaszi-nyári kollekciójával visszarántja a koronavírus-járvány alatt mackónadrágba öltözött nőket a valóságba. Ahogy ők fogalmaztak: a ’22-es kollekció a kétezres évek esztétikájának újraértelmezése. Extra mini szoknyák, szikrázó glitterek és kövek, a vörös, a méregzöld és a lila színek dominanciája figyelhető meg a nőies ruhadarabokon. 

Gabbana a backstage-ben azt nyilatkozta a Vogue újságírójának, mivel sötét időket tudhatunk magunk mögött, tavasz-nyári kollekciójukkal egyszerűen vissza akarták csempészni a reményt hozó fényt a hétköznapokba. Nem aprózták el! Nem csak ruháikat, hanem a teljes kifutót káprázatos fényárba vonták, hiszen nem kevesebb, mint 75 spotlámpát használtak a tükrös aljzat bevilágításához.

Noha a divatház számos tekintetben halad a korral (több kiegészítőjüket újrahasznosított anyagból dolgoztak fel, vagy ötvöztek eggyé), egy valami változatlan: a modellek mérete. Ugyan D&G eredetileg a nőies formák híve, a show után többen bírálták a tervezőpárost, amiért kizárólag gazella testalkatú modelleket alkalmaztak a bemutatójukon.

„A divatház alapkoncepciója, hogy egy álmot adjunk el a megrendelőnek és a közönségnek. A ruha nem csak egy tárgy, egy eszköz, amit muszájból veszel fel. Az öltözködés megadja a lehetőséget, hogyha belenézel a tükörbe, azt mondhasd: gyönyörű vagyok. Ezt az érzést áruljuk”, – nyilatkozta egy korábbi interjúban Stefano Gabbana. Mindezek után felvetődhet bennünk a gondolat: gazella testalkatú modellekkel minden bizonnyal könnyebb kiárusítani az álmot.

Véletlen találkozás

Az álom kiárusítása viszont nem indult zökkenőmentesen. Miután 1980-ban Gabbana bekopogtatott a dizájner, Giorgio Correggiari ajtaján, nagyot fordult vele a világ. Az ajtóban ugyanis nem a mester Correggiari, hanem annak segédje, Domenico Dolce várta. A két fiatal között szoros barátság és szerelem szövődött. Három éven át dolgoztak Correggiari mellett, ellesve tőle a szakma alapjait. Gabbana egy 2013-as interjúban úgy emlékezett meg az egy évvel korábban meghalt mesterről, mint aki nem csak azt tanította meg nekik, mit lehet és kell megtenni egy ruha tervezésekor, hanem méginkább azt, mit kerüljenek el. 

1985-ben nyitották meg első üzletüket, ugyanezen év októberében már a Milano Collezioni’s Nuovi Talentin (Milánó Új Felfedezettjeinek Kollekciói) találták magukat. Egy évvel később piacra dobták első teljes kollekciójukat saját show-juk keretein belül. Noha a D&G brand megkezdte globális terjeszkedését, az áttörés még jó pár évig váratott magára. Domenico és Stefano ugyanis a kezdetektől fogva olyan nőideált álmodtak meg márkájuk jellegzetességeként, ami a nyolcvanas években a legkevésbé sem volt divatban. Sophia Loren homokóra alakja, a nőies formák, a femme fatale stílus ugyanis nem igazán voltak kelendők a ’80-as években, amikor a répanadrág, az eltúlzott puffos ujjak és a tüll uralták a filmvásznat és az utcákat. 

Milano Moda Uomo Primavera Estate 2007
Stefano Gabbana és Domenico Dolce a Milano Moda Uomo Primavera Estate-ben tartott fashion show-n 2007-ben Kép forrása: Northfoto

Sztárok kedvencei

A világméretű áttörést egy pop-ikon hozta meg az alkotópárosnak. Madonna a Girlie Show World Tour tervezésekor találkozott először a Stefanoval és Domenicoval. Hármuk között pedig nem csak munkakapcsolat alakult ki, hanem mély barátságra is. Madonna ekkor szakított a nyolcvanas évekre jellemző vadóc külsejével, és igazi pillangóként megkezdte átalakulását. A vadóc lányból nővé érés folyamatához pedig Domenico és Stefano asszisztált az énekesnő mellett. Madonna igazi lavinát indított el a sztárok körében, ugyanis őt olyan nevek követték a D&G ügyféllistáján, mint Whitney Houston, Tina Turner, Kylie Minouge, vagy Jlo régi-új szerelme, Ben Affleck. 

„Természetesen mindig van egy szerződés, amihez a megrendelő és mi is tartjuk magunkat. De teljesen más a papír és más, amikor elmész vacsorázni Kylie Minouge-gal, megismered és tényleg megérted, mire vágyik, mit szeretne, mi áll jól neki” – nyilatkozta egy februári interjúban Gabbana. 

Naomi Campbell Celebrates 25 Year Career With Dolce And Gabbana Milan
Múzsájukkal, Naomi Campbellel a D&G divatház 25 éves évfordulójának partiján Kép forrása: Northfoto

Botrányos húzások

Ugyan Stefano és Domenico 2003 óta nem alkotnak egy párt, ettől függetlenül üzleti és baráti szövetségük megtörhetetlen, hiszen akkor is igyekeznek támogatni másikat, ha az valamiféle zűrbe keveredik. 2015-ben nagy port kavart, amikor Dolce degradálóan nyilatkozott a mesterséges megtermékenyítésről. A Panorama magazinnak adott interjújában Domenico kifejezte abbéli aggályait, hogy melegként úgy jusson hozzá egy gyermekhez, hogy „kibérel egy méhet és katalógusból választ sperma donort”. Szavai mély felháborodást váltottak ki a melegközösségekben, Elton John (akinek mesterséges megtermékenyítéssel születtek meg gyermekei) a D&G bojkottjára szólított fel. Cselekedete olyannyira kiverte a biztosítékot Gabbananál, hogy később fasisztának nevezte az énekest. 

Ahogy a fentiekből kitűnik, Gabbanat sem kell félteni. 2018 novemberében a D&G divatház törölte a kínai fashion show-ját, miután egy félresikerült hirdetés után a kínaiak rasszizmussal vádolták meg.

Noha önmagában a reklám is megdöbbentőre sikeredett, mindezt tetézték azok a képernyőfotók, amin Gabbana Instagram üzenetben értetlenségét fejezi ki egy barátjának azzal kapcsolatban: nem érti a kínaiak negatív reakcióját. Ha mindez még nem lenne elegendő, Stefano ezt követően lekicsinylő stílusban folytatja írását az ázsiai országról és annak lakóiról. Gabbana ugyan később azt állította, hackerek törték fel Instagram fiókját, Kína azóta sem felejt. A divatház ugyanis az eset után 3 évvel sem tudja visszaszerezni az ázsiai ország lakóinak bizalmát, derült ki a CNN júniusi cikkéből.  

Kreativitásban a siker

A botrányok ellenére azonban sikerük (a világ legtöbb részén) a mai napig töretlen. 

Dolce és Gabbana az elejétől fogva másképp kommunikálnak a nagyérdeművel, mint ahogy azt a tervezőktől megszokhattuk. A kezdeti -jellemzően lehúzó – kritikák miatt ugyanis 

megfogadták, hogy nem az újságíróknak tervezik a ruháikat, hanem kizárólag a megrendelőknek, hiszen végső soron ők döntenek arról, megveszik-e a kiválasztott ruhadarabot, vagy sem. Pénz beszél, kutya ugat, tartja a mondás. 

Domenico Dolce és Stefano Gabbana karrierútja egészen kivételes mélységeket és magasságokat élt meg. A botrányoktól eltekintve azonban bizonyos, hogy a tervezőpáros a meggondolatlan kommunikáció mellett egyvalamiből egészen biztosan nem fogy ki: kreativitásból. 

Borítókép forrása: Northfoto