Ugyan a menyasszonyi ruha kapcsán mi, európaiak azonnal a nagy, fehér ruhakölteményekre asszociálunk, nem árt tisztában lenni azzal, hogy a házasulandó nők más és más ruhakölteményekben lépnek az oltár elé a különböző kultúrákban. A ruhaválasztás leggyakrabban szigorú hagyományok, vallási gyakorlatok függvénye, azonban alkalomról alkalomra szerepet kap a termékenység és a szerencse szimbóluma is egyes nemzetek gyakorlatában.
Ha India, akkor szári
A menyasszonyi ruhák körképét nehéz lenne bármi egyébbel, mint az indiai szárival kezdeni, hiszen az elképesztő alapossággal elkészített szári vagy lehenga szemet gyönyörködtető szabászati mestermű. Jellemző, hogy az indiai menyasszonyok nem fehér száriban mutatkoznak az esküvőn, sokkal inkább a vörös és arany olyan árnyalataiban, amely régióbeli származásukra enged következtetni. (Indiában a fehér a gyász színe.) A vörös pedig ésszerű választás, hiszen az a jó szerencse, a boldogság és termékenység tónusa.
A ceremónia után a menyasszonyok általában átöltöznek, egy másik szárit vesznek magukra, amelyhez már más színt – pinket, aranyat, kéket, narancsot – választanak. A mulitkulturális világban az indiai-amerikai arák ilyenkor szoktak átöltözni a „nyugati” menyasszonyi ruhába: így tett például anno esküvőjén Priyanka Chopra is.
Általános, tartománytól független tény, hogy az indiai menyasszonyoktól megkövetelik, hogy rengeteg ékszert, kiváltképp karkötőt viseljenek az esküvőjükön. A karkötő törése kedvezőtlen fordulat, mivel az a férj jólétét szimbolizálja.
Gyakori, hogy a menyasszonyok úgynevezett bindiket (piros vagy fehér, kör alakú „matrica) helyeznek a szemöldökük fölé. A szemöldökök közötti terület azonban üres marad a szertartásig, mivel a vőlegény ide fogja majd felhelyezni a házas nők megkülönböztetésére használt vörös bindit, amely a becsület, szeretet és jólét jelképe. A házasságkötés után a nők a Sindoor nevezető porral kenik be a hajtövüket középen, az elválasztó vonalnál. (A Sindoor egyébként egy vörös színű kozmetikai púder, amelyet kizárólag házas nők viselhetnek. Ennek hiánya özvegységre enged következtetni. A legenda szerint Parvati istennő – aki az ideális feleség megtestesítője – a Sindoort használta hajszálaiban, s ezzel védi meg a Sindoort alkalmazó nők férjét a gonosztól.)
Dél-Afrika és az inkehli
A tradicionális dél-afrikai viselet egyik (szó szerinti) csúcspontja az inkehli nevű, nagy méretű, tányér formájú, élénk színű kalap, amelyet elvétve az imkavazi nevű gyöngyös fátyollal egészítenek ki. Érdekes módon a földrész menyasszonyai ebben az egy kiegészítőben egyeznek ki, ugyanis, míg például Nigériában hosszú ujjú, bokáig érő, általában kék színű ruhában pompáznak a menyasszonyok, addig zulu sorstársaik az éghajlatra való tekintettel egy isidwaba nevű bőr szoknyát, és az isicwaya elnevezésű bőr „melltartót” viselik a nap napon. A földrészen emellett jellegzetesek a vibráló színek, így a már említett királykék és sárga a leggyakrabban alkalmazott árnyalatok.
Kazah menyasszonyi ruha különleges fejdísszel
A kazah menyasszonyi outfit egyik legfontosabb pontja a különleges, általában gyöngyökkel díszített fejdísz, az úgynevezett saukele. A csúcsos formájú saukele mindig harmonizál a menyasszony fehér ruhájával, ám gyakran arany hímzések és gyöngyök is díszítik a nagy napon. A fenséges fejdísz az új élet kezdetének, s a lányból asszonnyá válásnak a szimbóluma.
Kínai arák vörösben
Akárcsak Indiában, úgy a hagymányok szerint Kínában is a piros színű esküvői ruha dívik a menyasszonyok körében, hasonló okokból: a szín a szeretet és legfőképp a jólét szimbóluma. Ugyannakor fontos hozzátenni, hogy az „elnyugatiasodás” miatt már nem kötelező az esküvőkön a piros viselet, így a menyasszonyok gyakran viselnek fehéret a nagy napon. A legfontosabb viszont az, hogy elkerüljék a kék, szürke és fekete színeket, mivel ezek bánatot hoznak az ifjú pár életébe, ugyanakkor szívesen öltenek magukra arany kiegészítőket és ruhamintázatokat a jövendőbeli gazdagság reményében.
Bali és az arany fejdísz
Az ázsiai országok fejdísz-imádata valószínűleg Balin csúcsosodik ki, mivel ebben az esetben az ifjú pár mindkét tagja súlyos, harsány, általában arany színű koronát visel. A menyasszony ebben az esetben egy bokáig érő, föld színekben játszó ruhában pompázik, mégsem az öltözéke a legfontosabb ezen a napon: viseletének egyik legfontosabb eleme ugyanis a hajába tűzött, kötelezően viselt jázmin, amely az életet és a növekedést szimbolizálja.
Tibet és az ajándék Buddha-szobor
A tibeti nők szintén egy ékes fejdísszel egészítik ki egyébként színes outfitjüket a nagy napon: a lapos kalap a lányból asszonnyá válás szimbóluma, de a bali arákkal ellentétben jóval egyszerűbb fejfedőt kell elképzelni, hiszen a tibeti kalap egy kézzel horgolt kiegészítő. A viselet érdekessége, hogy sok kultúrával ellentétben a tibeti menyasszonyok nem saját maguk választják ki öltözéküket a nagy napra, hanem jövendőbeli férjüktől kapják azt ajándékba a nagy napon viselt kiegészítőkkel (ékszerek) együtt, amely mellé egy apró Buddha-szobor is jár ajándékba.
Borítókép forrása: Shutterstock/PuzzlePix