Egy domináns személyiségtípust többnyire a győzelem, a versengés és az eredmények elérése motivál, ezért mások szemében gyakran parancsolgatónak, túl magabiztosnak tűnik, de van más árnyoldala is a jellemének: makaccsá, agresszívvé és elnyomóvá válhat.
Egy domináns személyiségítpusú embert olyan valakinek látja a környezete, aki nyitott és mindig készen áll a kihívásokra. Határozott, soha nem habozik, és gyors lépéseket tesz a vállalati célok elérése érdekében. Igényes, magabiztos stílusuk kétségkívül jó az üzletnek, de ennek megvan az ára: gyakran felzaklattják kollégáikat, de akár feletteseiket is azzal, hogy a tervteljesítést mindig és mindenkor az emberi kapcsolatok elé helyezik.
Domináns személyiségtípus a munkahelyen
A velük való munka komoly kihívást jelenthet, különösen akkor, ha a mi személyiségünk teljesen ellentétes az övükével. Melody Wilding karrier-tanácsadót sokan keresik azzal a problémával, hogy nehezen kezelik domináns kollégáik irányító, szőrszálhasogatóan igényes természetét, valamint úgy érzik, képtelenek érvényesíteni saját akaratukat az ő akaratukkal szemben. Ha ez a helyzet számunkra is ismerősen hangzik, akkor biztosan elgondolkodtunk már azon, hogy uralkodó természetű kollégánk miért teszi azt, amit, és legfőképp hogyan lehet zökkenőmentes a velük való munka. A karriertanácsadó szerint a jó hír, hogy nem kell feladnunk a jószívűséget és a törődést, ha alapvetően ilyen a természetünk. Ám ha sikeresek akarunk lenni a munkában, akkor elengedhetetlen, hogy megtanuljunk olyan személyiségtípusokkal dolgozni, amelyek különböznek a sajátunktól, beleértve a domináns típusokat is. Ehhez nyújt segítséget.
6 mód, hogy hatékonyabb legyen a közös munka egy domináns személlyel
Koncentráljunk a „mit”-re, és ne a „hogyanra”
A domináns személyiségtípusok feladatorientáltak. Ami annyit tesz, hogy az eredményekkel törődnek, nem a folyamatokkal. Amikor velük beszélünk, koncentráljunk a konkrét, kézzelfogható tényekre. Fogalmazzunk meg közvetlen állításokat vagy javaslatokat ahelyett, hogy ötletbörzeként kezelnénk a beszélgetést. Beszéljünk arról, hogy javaslatunk hogyan befolyásolja a lényeget és a várt eredményeket.
Felejtsük el a csevegést
A domináns személyiségtípusok úgymond a céges vészhelyzetekre specializálódtak, és mindennél többre értékelik a hatékonyságot. Olyan típusú kollégák ők, akikkel érdemes kihagyni a szokásos csevejt, és rögtön a tárgyra térni. Hagyjuk ki például az olyan bevezetőket a levelek elejéről, mint a „hogy vagy?” vagy „remélem jól vagy”. Hasonlóképpen a személyes megbeszéléseken is azonnal csapjunk bele az értekezlet napirendjébe, és gondoskodjunk arról, hogy minimálisra csökkentsük a viccelődést.
Biztosítsuk számukra a függetlenséget
A domináns személyiségtípusok befolyásolásához meg kell értenünk, mi motiválja őket, ami esetükben a teljesítmény és az kontroll. Minél több teret kapnak a független problémamegoldásra és döntéshozatalra, annál hatékonyabbak lesznek. Az irányító munkatársak nagyra értékelik az autonómiát, ezért ne lepődjünk meg, ha másokat időnként levegőnek néznek. Ami fontosabb, hogy a közös projekt megkezdése előtt győződjünk meg arról, hogy a hatáskörök egyértelműen meghatározottak, kijelöltek. Irányítsuk a figyelmüket a merész, ambiciózus, hosszú távú célokra, hogy folyamatosan magasabbra törhessenek.
Átgondoltan fogalmazzuk meg a kritikát
Amikor az ilyen típusú személyeknek adunk visszajelzést a teljesítményükről, összpontosítsunk arra, hogy az általunk kért viselkedés hogyan segíti az ő céljaik elérését, illetve a jobb eredményeket. Miután magunkban megfogalmaztuk, hogy milyen változásokra szeretnénk rávenni domináns munkatársunkat/beosztottunkat, keressük meg azt a személyt a cégnél, akiben ez a hiányosság megvan. Ha ugyanis beszélünk előttük a jobban teljesítő társaikról, akkor ez fejlődésre ösztönözheti őket.
Legyünk az ellenpólusuk
Az egészséges, eredményes munkahelyi csapatokhoz vegyes személyiségtípusok szükségesek. Ha egy domináns kolléga mellett dolgozunk, adjunk plusz löketet a viselkedésüknek azzal, hogy az ellenpólusuk leszünk. Bár az uralkodó személyiségek általában innovatívak és progresszívek, de gyakran figyelmen kívül hagyhatják a kockázatokat és túl gyorsan cselekedhetnek. Ám ha mi hajlamosak vagyunk a körültekintőbb, megfontoltabb döntéshozatalra, akkor ezzel stabilitást és értelmet adhatunk a munkafolyamatnak. Hasonlóképpen mi lehetünk azok, akik az ambiciózus terveket részfeladatokra bontják, és irányítják a tényleges megvalósításukat.
Ne vegyük személyeskedésnek a cselekedeteiket
A domináns személyiségtípusok jellemzően nagyon kurta válaszokkal reagálnak a kérdésekre. Ne feledjük viszont, hogy nyers modoruk nem azt jelenti, hogy dühösek, idegesek vagy elutasítanak minket. Ismerjük fel, hogy amennyiben túlzottan konkrét kérdéseket tesznek fel, az azért van, mert elkötelezettek, és nem pedig a bizalom hiánya miatt. Számítsunk rövid interakciókra, és próbáljuk tudatosítani magunkban, hogy ez a szokásos viselkedési mintájuk része – nem pedig a mi kompetenciánk hiányát tükrözi. Ha olyan emberek vagyunk, akiknek komoly erőfeszítésbe kerül, hogy érvényesüljön vagy egyáltalán megszólaljon a munkahelyén, akkor valójában sokat tanulhatunk a domináns személyiségtípusoktól. Integráljuk természetük jó oldalát a saját személyiségünkbe, és meg fogunk lepődni a pozitív hozadékain.
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix