Évszázadokon keresztül a vasút volt a legnépszerűbb közlekedési mód, ha nagy távokról volt szó, és bár mára háttérbe szorult a légi közlekedés miatt, egy hangulatos vonatúthoz semmi sem fogható. Az alábbi hét vonalon a célbaérés jelentősége majdhogynem eltörpül az odavezető út élménye mellett, olyan pazar látványban lehet része az utazónak, és persze ne felejtsük a vagonokban nyújtott ellátást sem.
Gleccser Expressz
St. Moritz és Zermatt között találjuk Svájc – és alighanem Európa – egyik legmesésebb vonatútját, melyen a Gleccser Expressz robog. 1930-ban indult első útjára a nevével ellentétben gyorsnak nem mondható vonat, és már a kezdetektől fogva az Alpok látványának bemutatása volt a cél, nem pedig a minél előbbi megérkezés. A nyolcórás út során 91 alagúton és 291 (!) hídon zakatolnak keresztül a szerelvények, az utasok pedig olyan látnivalókban gyönyörködhetnek közben, mint a Svájc Grand Canyonjának nevezett Rajna-völgy, a híres Matterhorn, a Nikolai-völgy, a Landwasser viadukt és persze a csodálatos hegyi falvak, patakok és vízesések. Aki étkezőjegyet is vált (egy úton maximum húsz utas tehet így), az a bámészkodás közben többféle fogást is megkóstolhat, a pisztrángtól elkezdve a marhasültig és a sajtválogatásig. Kedvet kaptunk az útra és ezzel indítanánk az újévet? Ha most foglalnánk egy másodosztályú jegyet St. Moritz és Zermatt állomások közé (persze vannak köztes megállók is) január harmadikára, akkor 191 svájci frankot, átszámítva nagyjából 68 ezer forintért meg is tehetjük.
Jacobite gőzmozdony
Nem csak a Harry Potter-rajongóknak, de nekik aztán különösen érdekes lehet a skót Jacobite gőzmozdony (és a vonatút amerre közlekedik), ugyanis ő “játszotta” a Roxfort Expresszt a filmekben. A britek legmagasabb hegyétől, a Ben Navis lábától indulva egészen a Skót Felföldig, pontosabban Mallaig kikötővárosáig vezet útja. A vonat általában délelőtt tíz óra körül indul Fort Williamből, fél egy körülre ér Mallaigba, ahonnan délután kettő óra után indul vissza. Az útikönyvek szerint a legjobb kilátásért az odaúton érdemes baloldalt, visszafelé pedig az ellenkező üléssort választani. De mit is lát, aki részt vesz ezen az utazáson? Az expressz Arisaig, Glennfinnan, Lochailort városkákon halad keresztül, melyek mintha csak a kelta legendákból léptek volna elő. Megnézhetjük a csodálatos skót tavakat és a hegységeket is, minden évszakban érdemes ellátogatni ide, de talán ősszel a legmesésebb a látvány. Egy felnőttjegy ára 52 font, ami mai árfolyam szerint majdnem huszonháromezer forint körül van. Ezen kívül persze van első osztály is, valamint vásárolhatunk emlékbe Ben Nevis whiskyt, csokoládéválogatást vagy épp pezsgőt.
The Ghan
Észak-déli irányban szeli ketté Ausztráliát a 2979 kilométeres The Ghan, mely Darwin és Adelaide között húzódik. Nevét a legenda szerint az afgán tevehajcsárokról kapta, akiket az ország középső, sivatagos része miatt utaztattak Ausztráliába közel kétszáz éve, hogy tevéikkel könnyebben átszeljék a területet, ezzel segítve a kereskedelmet. A történet pedig úgy szól, hogy a múlt század elején egy, a vonaton utazó afgán leszállt a szerelvényről, hogy esti imáját elvégezhesse, ezt látva az egyik vasutas azzal viccelődött, hogy az imákhoz kellene igazítani a menetrendet. Innen ered tehát az elnevezés (Afghan > The Ghan) és a társaság logója is. Bátor (és költséges) vállalkozás lenne a közel háromezer kilométeres utat megtenni, de ha csak egy-egy szakaszára fizetünk be, akkor is megtapasztalhatjuk az “ausztrál életérzést”, és megcsodálhatjuk a szigetország sivatagos tájait (hiszen abból jócskán van itt). Különböző hosszúságú és időtartamú utak közül válogathatunk a honlapjukon, és persze ne maradjunk végig a vonaton – látogassunk el az Uluruhoz, nézzük meg a Festett-sivatagot, Alice Springst, az útközbeni vasútmúzeumokat vagy a Nitmiluk Nemzeti Parkban a Katherine-kanyon napozó krokodiljait.
Transzszibériai Expressz
Földünk leghosszabb vasútvonala több, mint kilencezer kilométeres, az első szerelvények 1903-ban indultak el rajta, és Moszkvát köti össze Vlagyivosztokkal (utóbbi név jelentése Urald a Keletet, elég beszédes, nem?). Az expressznek hála több, mint száz éve az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig megszakítás nélkül haladhat a vonatforgalom. Ha a nyolc időzónát átszelő utat egyhuzamban szeretnénk megtenni, az majdnem hét napba telne. Tizenhat folyót keresztez a vonal, többek között a Volgát, az Ob-folyót, a Jenyiszejt, az Irtist, a Tobolt és a majdnem két kilométer széles Amurt is. Mivel ez egy máig népszerű vonal, ami elsősorban nem turisztikai célokat szolgál, így ne számítsunk a fentiekhez hasonló pazar kocsikra vagy épp királyi kiszolgálásra, de azért így is minőségi az ellátás. Vannak hálókocsik is, két- és többszemélyesek egyaránt, amik a többnapos utaknál jönnek jól. Nem is kell mondani, hogy ez az út foglalja magába a legtöbb látnivalót: az Urál-hegységtől elkezdve a Bajkál-tavon át Irkutszkig, Jekatyerinburgig és persze a Japán-tenger partján fekvő végállomásig, Vlagyivosztokig rengeteg pazar helyet érint. Sokak szerint egy transzszibériai utat érdemes több hetesre, vagy akár egy hónaposra is tervezni, belekalkulálva a többszöri városnézést és kirándulást az orosz tájakon.
VIA Rail – Kanada
Vancouverből Torontóba átszállás nélkül négy nap alatt jutunk el, ha a vasutat választjuk, a kelet-nyugat irányú vonatút pedig nagyjából százhúszezer forintunkba fájna. Ezért a pénzért cserébe Észak-Amerika lehengerlő tájain zakatolhatunk végig, hiszen utunk érinti a Sziklás-hegység kanadai részét, Brit Kolumbia hegyeit és vad sodrású folyóit a grizzlykkel, az Okagan-tavat, az olyan őslakos falvakat, mint például Gitsegukla vagy Kwinitska, a vadon élő jegesmedvéket Churchillben, vagy Victoria városának egyedülálló kikötőjét. A VIA Railen utazva lehetőség van egyedi panorámakocsikba is ülni, melyekből még jobb kilátás nyílik a tájra.
The Pride of Africa
A Rovos Rail vasúttársaság nem véletlenül hívja magát Afrika büszkeségének, a Dél-Afrikai Köztársaságból induló luxusvonat nemcsak a tájak miatt lehet büszke magára, hanem a kocsik és a kiszolgálás miatt. Az eredeti állapotukban megőrzött és felújított kocsik legrégebbike az 1900-as évek elejéről való, legtöbbjük az arisztokrácia vagy egy-egy király tulajdonában volt, most pedig korabeli bútorokkal vannak berendezve. A saját fürdővel rendelkező fülkék között egy nappalinak is beillő dohányzórész van, ahonnan az elsuhanó tájat lehet figyelni, és az utasok kapnak reggelit, ebédet és vacsorát is, amit viktoriánus hangulatú étkezőkocsikban lehet elfogyasztani. Háromnapostól egészen kéthetes utazásokig terjednek a Rovos Rail ajánlatai, melyekben szafarit is szerveznek, elvisznek Fokvárostól a Viktória-vízesésig vagy Dar es-Salaamig és megmutatják Afrika történelmi helyeit és természeti csodáit.
The Venice-Simplon-Orient Express
Az Orient Expressznél aligha akad ismertebb és legendásabb vonat, hiszen még Agatha Christie is írt róla krimit. A 19-20. század meghatározó luxusvonata volt, mely összekötötte Nyugat- és Kelet-Európát, ma pedig már helyi és nemzetközi társaságok működtetik. Azonban ha az autentikus élményre vágyunk, akkor a VSOE vagyis Venice-Simplon Orient Express magántársaság menetrendjét érdemes böngészni, mely Párizst köti össze Isztambullal, Budapesten és Bukaresten át. Ezek a nosztalgiajáratok kicsit visszahozzák a múlt század hangulatát, azonban igencsak borsos árat kérnek el értük, egy éjszaka közel kétszázezer forintba kerül. Maga a vonat 11 hálókocsiból, három étkezőkocsiból, egy bárkocsiból, valamint két darab személyzeti kocsiból áll, ezzel pedig Európa leghosszabb személyvonata. A mai Orient Expresszt sem kímélte a pandémia, az egész 2020-as szezonjuk kiesett, így amikor idén újraindult a turizmus, több várossal gazdagodott a megállók száma – most már Amszterdamot, Brüsszelt, Firenzét és Rómát is érinti. Számos utazásuk közül az ötéjszakás a legnépszerűbb, ami a klasszikus Párizs-Isztambul vonalon halad, és amire általában már egy évre előre el szoktak fogyni a jegyek.