Társadalmi kérdésekről és letűnt álmokról szól az Örkény István Színház darabja, a Szaturnusz Gyűrűje, amit Kárpáti Péter rendezett. Az előadás a színészek improvizációján alapszik. Nagyon jól sikerült, bár a sok belsős poén és utalás egyszerre a gyengéje és az erőssége is a darabnak.
Zsolt negyvenhat éves, gyermektelen. Bonyolult és zűrzavaros múlt kavarog mögötte. Egy hatalmas szerelem és válás. Egy szenzációs zenekar, melynek széthullása előtt a frontembere volt. Réges régen volt mindez. Zsolt ma fuvarozik, és épp Gdanskból száguld hazafelé, ahol várja őt fiatal, mindenórás barátnője.
Éjszaka van a hegyek közt, a szlovák autópályán. Zsolt tapossa a pedált, és egy pillanatra elalszik…
− szól a Szaturnusz Gyűrűje ismertetője.
Igazi korrajz
A Szaturnusz Gyűrűje főszerepét Nagy Zsolt játssza. Zsolt karaktere eléggé sztereotip kamionos lett, aki nagyon feketén-fehéren látja a női és férfi szerepeket. A nő csak szüljön egyedül, hiszen ez a dolga. Ezért egy kicsit lehet utálni, de leginkább csak sajnálja a néző, hogy mennyire belekeseredett az életbe. Elveszett, érdektelen, feladta a zenei karrierjét, vele pedig elvesztette a szerelmét. Nagy Zsolt igazán lehengerlő alakítást nyújt, a reménytelenség, ami a darab jelentős részében látható rajta, sajnos, sokaknak ismerős lesz a hétköznapokból, valahol megidézi a hajléktalanok sokszor már őrületbe hajló utcai életét.
Az előadás másik nagyon szívhez szóló alakítását Polgár Csabától láthatjuk, aki Zsolt testvérét játssza. Amolyan szeretlek-utállak kapcsolatuk van. Polgár Csabával az egyik pillanatban együtt nevetünk, majd sírni lenne kedvünk, amikor megtudja az egyik szereplő, egyébként végig sejtetett, halálát. Szintén minden megjelenésére oda kell figyelni Ficza Istvánnak, aki Zsolt barátjakét látható a színpadon, és aki keményen helyre teszi, amikor arra van szükség. Ő az, aki segíti a főszereplőt a karakterfejlődésében.
Sajnos, a női szerepek nem sikerültek erősre. Nem a színésznők a rosszak, hanem abszolút felejthető karaktert írtak nekik, egyszerűen nincs terük arra, hogy komoly alakítást tudjanak nyújtani. Különösen igaz ez Józsa Bettinára, akinek végülis a terhessége körül forog az egész sztori, Zsolt próbálja megtalálni, miközben éppen szül, de egyébként nem igen van jelen a cselekményben. Láng Annamária legalább énekelhetett egyet, emellett kissé éteri karakterré változott, ahogy Zsolt elveszett vágyait jelenítette meg. Ő nem társulati tag, eredetileg Bécsben játszik, amire utal is egyébként a Szaturnusz Gyűrűje.
Két további színész játszik a darabban. Jéger Zsombor önmaga kicsit butácska változatát alakítja, aki imposztor szindrómával küzd, és nem biztos abban, hogy ő-e Jéger Zsombor, vagy csak egy utánzat. Stopposként keveredik az események sűrűjébe. Jéger Zsombor amúgy teljesen érthetetlen, hogy miért lóg azzal a fickóval, aki egyáltalán nem bánt vele kedvesen, hiszen kidobta a kocsijából, de végig olyannak tűnik a kapcsolatuk, mint a legjobb barátoknak, néha van csak kimondva, hogy nem is ismerik egymást. Nála viszont a fizikai teljesítmény, amit meg kell említeni, csupán a karjával tartja magát (a hóna alatt fut a rúd, amire felfüggeszkedik), miközben hegedül. Egy artista veszett el benne…
A másik Novkov Máté, aki egyedül alakít több karaktert a darabban, és megmutatja, hogy utánozza olyan jól (ha nem jobban) Orbán Viktort, mint Nacsa Olivér. Az előadásban szereplő poénok jelentős részéért ez a páros felel. A humort és a drámát sikerült egészen jó egyensúlyba találni.
Belsős poén… gyilkos
A Szaturnusz Gyűrűjének alegnagyobb baja az, hogy szűk rétegnek szól. Ugyanis ez a darab egy húsvéti tojás azoknak, akik nemcsak színházat nézni járnak az Örkénybe, hanem „tagjai” a társulatnak, követik a színház mindennapjait, részt vesznek a kezdeményezéseikben, mint az ÖrkényKert, vagy a Vers Csak neked, megnézik, elolvassák a társulati tagokkal készült interjúkat. Vagyis azok élvezhetik igazán, akik megértik ezeket az utalásokat, a poénok nagy része épül ezekre, de a drámai szituációk is sokkal jobban érthetők, ha tudjuk például Novkov Máté történetét arról, ahogy az életében egyszer találkozott az édesapjával, vagy, hogy Ficza István a Felvidékről származik és beszél szlovákul. Kifejezetten szórakoztató az előadás után megvitatni, hogy kinek milyen utalások estek le.
Sajnos, pont ezért, azok, akik mindezzel nincsenek képben egy érthetetlen, nehezen lekövethető darabot látnak. Sokszor fogják magukat azon kapni, hogy lemaradtak egy poénról, valamint azon gondolkodni, hogy egy-egy részletre, miért is volt szükség.
Számomra alapvetően rettentő érdekes volt ez a megoldás, hogy saját, sokszor nagyon személyes sztorikat rejtettek el a színészekről a darabban. Viszont pontosan ezért azoknak ajánlom az előadást, akik ismerik a színészek magánéletét és a társulat életét is valamennyire.
A Szaturnusz Gyűrűjére a helyfoglalás érkezési sorrendben történik, viszonylag nehéz rá jegyet kapni, érdemes résen lenni.