A Netflix sorozatok a jó nézettség ellenére is folyamatos veszélyben vannak. De mi az oka a gyors és kegyetlen kaszának?
A legnépszerűbb streaming platform ismert arról, hogy hiába tűnik egy projektjük sikeresnek, akkor sem biztos, hogy megújítják még egy évadra. A Netflix sorozatok ezért mindig nagy veszélyben vannak, a rajongók pedig a bejelentésig rághatják a körmüket, hogy vajon a kedvenceink visszatérnek-e még néhány epizód erejéig.
Évtizedekig egy tévésorozat sikerét a hosszú élettartamban mérték. A standard szerződések hat évre szóltak, a Netflix azonban átírta a szabálykönyvet olyan műsorokkal, amelyek gyakran két-három évadon keresztül futnak csupán. Sőt, állítólag az elkaszált sorozatokat a készítők másik szolgáltatóhoz sem vihetik tovább, mert az aláírt szerződésük tiltja ezt. Pedig a Netflix szívesen vesz át olyan projekteket, amit máshol töröltek, például a Lucifert vagy A kijelölt túlélőt.
Miért jár a Netflix sorozatoknak a kasza?
Nehéz megmondani, hogy miért ilyen könyörtelenek a streaming platformnál. Sokszor ugyanis nem indokolja a nézettség a törlést. Erre jó példa a Bébicsőszök klubja, ami az 1990-es években készült könyveken alapul, amelyek a tinédzser lányokról szólnak. Úgy tűnt, a műsor tökéletes találat volt, a ’90-es évek nosztalgiája, tehetséges fiatal szereplőgárda és felemelő történetek, amelyek középpontjában a női barátság áll. Ez volt az egyik legjobbra értékelt műsora a szolgáltatónak.
Úgy érzem, a Netflix belső mutatói hónapról hónapra változhatnak. Valami, ami három hónappal ezelőtt rendben volt, hirtelen nem az, amire szükségük van
– nyilatkozta Rachel Shukert, a sorozat készítője, aki értetlenül állt a kasza előtt, mivel az elkészült két évad jól teljesített.
Egy bennfentes személy elmondta, hogy a Netflix a nézettség és a költségek alapján hozza meg a megújítási döntéseket. Valamint a stratégiájuk szerint egy új műsor hamarabb hoz új előfizetőket, mint a sokadik évada egy már futó sorozatnak.
Akkor miért választják mégis a Netflixet?
A Deadline szerint a Netflix az úgy nevezett „költség plusz” modellt alkalmazza, és felajánlja, hogy előre kifizeti a gyártási költségeket, plusz több mint 30 százaléknak megfelelő prémiumot. Még azután is, hogy levonja a forgalmazási díjat, a külső stúdiók már az első naptól kezdve nem veszteségesek, hanem pozitív tartományban vannak, szemben azzal, hogy a legtöbb hagyományos hálózatnál a sorozatok első néhány évadát deficittel kell finanszírozniuk. Az előzetes kifizetésekért cserébe azonban lemondanak azokról a potenciális előnyökről, amelyek általában egy hosszú ideig futó, sikeres műsor birtoklásával járnak, beleértve a hálózaton kívüli és nemzetközi eladásokat.
Forrás: Financial Times, Deadline
Borítókép forrása: Shutterstock / Puzzlepix